Annonce
Aarhus

Anmeldelse: 'En anbefalelsesværdig bog'

Århus Stiftstidendes jubilæumsbog "Først med det sidste" får fire stjerner i en anmeldelse i JP Aarhus. Foto: Axel Schütt
Stiftens jubilæumsbog, "Først med det sidste", får fire stjerner i JP Aarhus.

AARHUS: - Det er en bog, man gerne har liggende fremme. Også i hjem, der naturligvis holder Jyllands-Posten.

Sådan lyder det i JP Aarhus-redaktør Morten Nystrups anmeldelse af Stiftens jubilæumsbog, "Først med det sidste", der udkom i torsdags.

Bogen markerer avisens 225 år fødselsdag og er skrevet af forfatter og tidligere TV 2 Østjylland-chef, Peter Kramer.

I den kan man blandt andet læse, om dengang en korrespondent fra Århus Stiftstidende gik til et politisk møde i 1922 for at få en aftale om et interview med Hitler, som allerede på det tidspunkt blev kaldt "Bayerns Mussolini" og endda "Tysklands Messias".

Morten Nystrup er tilfreds med formen, hvor Peter Kramer har udvalgt store og små begivenheder blandt 70.000 aviser og 225 års daglig dækning, "der tilsammen ikke blot tegner en avis’ historie, men byens, Danmarks – ja hele verdens historie", som det hedder i anmeldelsen.

- Jubilæumsbogen er på over 280 sider, og med øje på den aktuelle avis’ prioriteringer og tankesæt er det bemærkelsesværdigt, hvor lidt AGF fylder. Men den handler jo også om 225 års historie, og i denne store sammenhæng fylder byens hold ikke meget – selv ikke hos Århus Stiftstidende, skriver Morten Nystrup, der kalder bogen "en ægte coffee table book".

- "Først med det sidste" er en anbefalelsesværdig bog. Ikke bare for os, der er optaget af den lokale pressehistorie, men for alle der interesserer sig for det Aarhus og den verden, der var og er, skriver Morten Nystrup, der giver bogen fire ud af seks stjerner i JP Aarhus.

Jubilæumsbogen "Først med det sidste - Vores historie og byens avis i 225 år. Århus Stiftstidende fra 1974 til i dag" koster 249 kroner og kan købes på www.avisfordele.dk. Skriv jubilæumsbog i søgefeltet.

Annonce
Udgivelsen af jubilæumsbogen blev markeret ved reception i Væksthuset på Salling Rooftop. Her deltog blandt andet fra venstre pressechef Morten Daugbjerg fra Aarhus Teater, redaktør Morten Nystrup fra JP Aarhus og Århus Stiftstidendes chefredaktør, Jan Schouby. Foto: Axel Schütt
Et kig i jubilæumsbogen, hvor en korrespondent fra Århus Stiftstidende i 1922 besøgte Hitler, som allerede på det tidspunkt blev kaldt "Bayerns Mussolini". Foto: Axel Schütt
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce