Anmeldelse: En stjerne fra Georgien

<p>Tamar Beraia demonstrerede fornem teknik og fine tolkningsmæssige detaljer i Musikhuset. </p>

Pianisten Tamar Beraia i flot solokoncert på Gradus-festivalen.

Ved sin første optræden i Danmark indfriede Tamar Beraia de forventninger, som foromtalen af hende havde skabt, blandt andet om de publikumspriser hun har vundet ved internationale konkurrencer.

Hun er endnu ikke fyldt 30, men demonstrerer gennem sit valg af repertoire både modenhed og bredde. Tirsdag aftens koncert bød på et ganske traditionelt program - og tak for det - med Beethoven og Schumann som det tunge gods, suppleret med spansk og russisk musik til den mere blodrige og flamboyante side.

Af de mere klassiske stykker stod efter min mening Beethovens "Eroica Variationer" stærkest. Her demonstrerede Tamar Beraia såvel fornem teknik som fine tolkningsmæssige detaljer, rækkende fra det dramatiske i åbningen og udtryksskiftene gennem variationerne: fra det magtfulde til det mere folkelige, det lyriske og det perlende og det nu og da underfundige. Mol-variationen stod klart undervejs, og efterfølgende var spillet overbevisende frem mod fugaen - også den lyste klart i det sikre spil. Vejen tilbage til variationsudgangspunktet var charmerende og perlende. En flot præstation, som lovede godt for det følgende.

Det følgende var noget helt andet, en ganske anden stemning, nemlig spansk med to satser fra Albèniz' "Iberia Suite". Tamar Beraia åbnede med formfuldent venstrehåndsteknik og tegnede i "El Puerto" et glad summende folkeliv, teknisk og musikalsk meget overbevisende. I "Almeira" viste hun igen fin evne til at indfange det særegent spanske, fra den mere klangligt vegeterende åbning til det mere dramatiske, alt med en fornem ro over spillet, også i det virtuost-dramatiske. Manuel de Falla's "Ilddans" blev virkelig givet con fuoco med stort teknisk overskud - og såmænd også med et stænk humor undervejs.

Efter pausen var det så Schumann. I C-dur fantasien viste Baraia igen sit fornemme akkompagnementsspil i venstre hånd, som gav hele musikken en fast sikkerhed. Læg dertil en overbevisende beherskelse af dynamikken og fine melodiføringer med udtyndinger til det næsten uhørbare, ja så har man den fine pianist. Undervejs savnede jeg nok den lidt udefinerbare romantiske tone, der kan gøre Schumanns musik så charmerende og næsten svævende - Baraias fine karakterskift undervejs til trods.

Og et skift, der ville noget, kom så i slutnummeret. I den klaververden, Tamar Beraia er opvokset og uddannet i, sætter man den russiske virtuositet højt - her repræsenteret ved Prokofiev og dennes "Toccata", et hårdtskydende accent-stykke med krydshåndsekvilibrisme, konstant motorpumpende og rasende i tempo. På kanten af det uspillelige. Og det er naturligvis en del af pointen for en pianist, der sætter det på programmet, nemlig at det altså alligevel kan spilles. Beraia imponerende i denne showpiece-musik, savnede måske lidt råstyrke til de største håndfulde, men havde også interessante momenter i sin tolkning, når motorhjelmen nu og da blev lukket op. Ja, undskyld, hun formåede faktisk undervejs at lukke op for det mere musikantiske i Prokofievs hæsblæseri. Det gør kun en fin musiker.

Ludwig van Beethoven: Eroica-variationer. Isaac Elbèniz: El Puerto, Almeria. Manuel de Falla: Ilddans. Robert Schumann: Fantasi C-dur. Sergei Prokofiev: Toccata opus 11. Tamar Beraia, klaver. Musikhuset, Symfonisk Sal, tirsdag aften (Gradus International Piano Festival)

Skoler og institutioner under ekstremt pres: Flere steder er mere end halvdelen af de ansatte ramt af sygdom

Onsdagens smittetal sætter ny rekord - nærmer sig 39.000 tilfælde

Trods stribevis af drukneulykker: Hegn langs havnen er ikke kommunens livret