Anmeldelse: Erotik i 3D

<p>Peter Elfelt, Foto af skuespillerinden Soffy Walleen, 1900. Foto: Kvindemuseet</p>

Kvindemuseet imponerer med veldrejet udstilling, der sætter aktuelle problemstillinger i et historisk perspektiv.

Synet på kvindekroppen er et tilbagevendende kunsthistorisk tema: Fra Botticellis Venus til Manets Olympia har kunstnere undersøgt den nøgne kvindekrop som erotisk objekt for mandens begærlige blik, under dække af en mere eller mindre akademisk fernis. Men med fotografiets udvikling i midten af 1800-tallet bliver nøgenstudiet pludselig anderledes nærværende, og "franske postkort" bliver hurtigt stemplet som pornografiske og dermed ulovlige.
Særligt populære bliver såkaldt "stereoskopiske" billeder, fotograferet med særlige stereokameraer, der giver en tredimensional og meget sanselig dybdevirkning. Det er denne teknologiske udvikling, der danner udgangspunktet for udstillingen "Erotik i 3D".
Allerede ved indgangen inviteres man til at iføre sig 3d-briller hvormed man kan opleve en serie nøgenportrætter, udført - noget overraskende - af den danske hoffotograf Peter Elfelt. Og i udstillingens midte er der desuden indrettet et "herreværelse" i klunkestil, hvor publikum kan gennemse gamle erotiske billeder, på ægte stereoskoper.

Virtual Reality

Pornobranchen har altid været på forkant med den teknologiske udvikling. Det var eksempelvis pornobranchens valg af VHS og Blue-Ray, der sikrede disse medieformaters succes overfor konkurrenterne.

Stereoskoperne suppleres derfor af deres moderne modstykke: Virtual Reality-brillen, hvortil der allerede produceres interaktive pornofilm i 3D - på udstillingen dog i en censureret, nedklippet version. På den ene side er det selvfølgelig forståeligt at man vælger at censurere pornofilmene i inklusionens navn, men omvendt er der en ret interessant pointe i sammenligningen imellem det kvindesyn, der udtrykkes i Elfelts æstetiske nøgenportrætter og den moderne "hardcore" pornografi.
Teoretikeren Roland Barthes skrev at det erotiske netop er betinget af den pirrende utilgængelighed, hvor det "frække" kun delvis, eller i glimt, er synligt. Det er et kuratorisk valg at censurere

Porno og politik

Tematikken undersøges også i udstillingens sidste element, der rækker ud til samtidskunsten. Jane Pedersen og Ulrik Lund vandt KP-prisen for deres feministiske, stereoskopiske "peep show" og det er derfor oplagt at inkludere en opdateret version af dette værk i udstillingen. I de bondage-agtige tableauer er Jane Pedersens badet i lyset fra projicerede billeder, der delvis maskerer den nøgne krops konturer, som en slags "bodypainting af lys". Og som Manets "Olympia" kigger Pedersen direkte og udfordrende tilbage på beskueren, og gør os bevidste om vores egen voyeruristiske betragterposition.
"Erotik i 3D" er en særdeles velafrundet og skarpt skåret udstilling, som i bogstaveligste forstand giver dybde til en ofte overset niche af kunsthistorien. Udstillingen graver ned i en billedtradition, med masser af interessante referencer, der stadig har relevans i dag. Gustave Courbets kanoniserede maleri "Verdens Oprindelse" fra 1866, var eksempelvis stadig for hård kost for Facebooks billedcensur for et par år siden, så diskussionen om kunstsyn, kvindesyn, porno og politik er absolut stadig aktuel i selfiens tidsalder.

Fakta Erotik i 3D

4 november 2016 - 5 februar 2017
Kvindemuseet, Domkirkepladsen 5, 8000 Aarhus C