Anmeldelse: Et anderledes familiedrama

Line Tjørnhøj og Giacomo Ravicchio inviterer i "AGONY" publikum til at smage på lyd og lytte til smag.

Der er altid usædvanlighed på spil, når Line Tjørnhøj skaber scenekunstneriske værker. Lyden er central. Som komponist skaber hun avancerede lyduniverser. Anderledes operakompositioner. Det er også tilfældet denne gang med "AGONY" som har undertitlen "- an eating opera". Og det er akkurat, hvad man gør - spiser. Og "man" er her både de medvirkende på scenen og publikum, som sidder bænket på to langsider med scenen i midten og til begge sider.

I midten står et stort bord, hvor omkring der er anbragt fire stole. Og ude ved begge sider frembringer forestillingens to percussionister, Ying-Hsueh Chen og Sara Rosendal, rytmer og lyde med råvarer og på diverse køkkengrej.

De gurgler og spytter også temperamentsfuldt vand ud af munden efter at have drukket det fra vinglas. De slår grønne krydderurter mod en bordplade, så der bliver skabt smældende lyde. Og de trækker store køkkenknive hen over hårde underlag og støder metal ned i ishårde hvide overflader. I scenens anden side spiller Marie Louise Lind på cello og Anna Jalving på violin - og de gør mere end det. De blæser og puster musikskabende ind i instrumenterne og bruger også deres åndedræt som lydkilde.

"AGONY", som er et familiedrama - et opgør med patriarken - sættes i gang af sønnen Angel, som vender hjem til et familiemåltid. Angel bliver sunget overbevisende flot af Daniel Carlsson på svensk. Faderens Il Dadres partier bliver sunget af basbaryton Robert Koller på italiensk med sikker røst, ligesom det også er ham som synger Robins, Angels forlovedes, partier. Denne gang på tysk.

På kvindesiden har Anna Otterun en smuk klang i stemmen som søsteren Rabia. Og endelig indgår Michelle Appelros fint i sammenhængen som Mama, familiens mor. Appelros er også stykkets kok, food stylist. Og måltidet spiller meget tæt sammen med stykkets handling. Det giver en helt speciel samtids-sanselig oplevelse med sang, musik og tekstfragmenter, som projekteres op på scenografien, at blive præsenteret for et familieopgør samtidig med at vi undervejs får serveret små retter.

Sammenhængen skal ikke røbes her, men opleves i en iscenesættelse og scenografi, som er lagt i hænderne på Giacomo Ravicchio, der tillige har været medforfatter på "AGONY". Det er tydeligt at mærke, at Ravicchio, i egenskab af sit mangeårige virke som kunstnerisk leder, dramatiker, iscenesætter og scenograf på Meridiano Teatret har styr på sine virkemidler. Så har man lyst til en avanceret og anderledes scenekunstoplevelse - en oplevelse hvor musik, sang, scenografi, performance og tillige gastronomi spiller sammen og blander sig med hinanden spiller "AGONY" på Godsbanens Åbne Scene til og med den 27.oktober.

"AGONY - en spiseopera". Komponist, librettist og kunstnerisk leder: Line Tjørnhøj. Instruktør, medforfatter og scenograf: Giacomo Ravicchio. Kok, food stylist og performer: Michelle Appelros. Sangere: Robert Koller, Daniel Carlsson og Anna Ottertun. Cellist: Marie Louise Lind. Violinist: Anna Jalving. Percussionister: Ying-Hsueh Chen & Sara Rosendal. Dirigent: Mathias Skaarup Sørensen. Produceres i samarbejde med AUT (Aarhus Unge Tonekunstnere). Urpremiere på Åbne Scene, Godsbanen, 20.10.17. Set 21.10 kl.17:00. Spiller til og med 27.10.

Aarhus Street Food udvider: Ombygning giver plads til nye køkkener og flere siddepladser til gæsterne

Onsdagens coronatal: Rekord i smittetal - for første gang over 5.000 smittede på ét døgn

Erhverv