Annonce
Digitalt

Anmeldelse: Ét gram gør DJI Mavic Mini til en oplagt begynderdrone

DJI Mavic Mini er ekstremt lille og let, hvilket placerer den i kategorien mikrodroner. Samtidig er den en fornøjelse at flyve med.

249 gram. Det står printet på kassen og på siden af DJIs nyeste drone, der i sidste uge blev præsenterer under navnet DJI Mavic Mini og den 11. november lanceres i Danmark.

Mini passer godt på den ekstremt lille drone, der i sammenfoldet tilstand kan proppes ned i en bukselomme. Men DJI har især lagt vægt på vægten. Dronen vejer 248 gram i sig selv, men med et MiniSD-kort i, vejer den 249 gram. Ét gram under 250, hvilket er en interessant grænse i droneverdenen.

For droner under den vægt, som samtidig flyver langsommere end 50 kilometer i timen, benævnes lovmæssigt som mikrodroner. Der er stadig en masse droneregler, man skal følge som ejer af en mikrodrone, men man behøver ikke registrere sig hos Trafikstyrelsen, tage et dronetegn eller mærke dronen med navn og nummer.

En ansvarsforsikring er heller ikke nødvendig, og man må desuden flyve tættere på bygninger, veje og mennesker - så længe man opholder sig på landet. I bymæssig bebyggelse gælder de samme strikse regler som for større droner.

Annonce

Om testen

Produkterne, vi anmelder i Jysk Fynske Medier, er udlånt af virksomheden bag produktet. Vi tester og anmelder altid objektivt, uden at virksomheden har indflydelse på processen eller den færdige anmeldelse.

Strammere regler på vej

EU er dog på vej med nye retningslinjer, der står til at betyde strammere regler for mikrodroner med kameraer fra sommeren 2020. Så hvis man vil købe DJI Mavic Mini skal det ikke kun være på grund af vægten.

Heldigvis er Mavic Mini ikke en typisk mikrodrone i sig selv. Den er langt fra en legetøjsdrone, og i luften flyver og opfører den sig som DJIs større droner som Mavic Pro: ekstremt stabil i luften, let at flyve og med et rigtig godt kamera stabiliseret af en tre-akset mekanisk gimbal.

Det er én akse mere end DJIs indtil nu mindste drone DJI Spark, og det gør en stor forskel for at sikre filmiske videooptagelser. Kameraet er i 12 megapixel og video kan optages i 2,7 K med 30 fps eller 1080p i 60 fps. Det er mindre end de store droners 4K 60 fps, men for andre end professionelle operatører, vil det ofte være rigeligt.

Klarer sig godt i vinden

Dog havde jeg gerne set, at dronen havde sensorer foran og ikke kun under, så man lettere undgår at flyve ind i forhindringer.

Uden tøven sendte jeg dog dronen i fuld fart ud over Vejle Fjord på en af de første ture. Så sikker er jeg blevet på den kinesiske producents håndværk, og turen gik da også uden problemer på den vindstille dag.

En flyvetur i mere blæst gav hurtigt en advarsel på min iPhone, men dronen var stadigvæk særdeles stabil i luften.

Det er muligt at flyve op til 4 kilometer væk i USA, mens man i Europa kan flyve op til 2 kilometer væk. Men i Danmark skal man altid kunne se sin drone.

DJI Mavic Mini er bygget ekstremt let og vejer under 250 gram. Det betyder dog også, at dele af dronen virker lidt skrøbelig. Det gælder især batterilågen på bagsiden. Foto: Silas Bang

Og DJI Mavic Mini kan blive i luften længe. DJI siger selv op til 30 minutter, mens jeg nemt fik lidt over 20 minutter ud af hvert batteri. Til sammenligning stod Spark til 16 minutter.

Dronen styres som vanligt af en controller med plads til din smartphone, så du kan følge med i, hvad dronen optager. Det kræver en ny og mere simpel app kaldet DJI Fly, og det er her, at DJI Mavic Mini viser nogle svagheder. Der er fine tutorials til begyndere og en nem brugerflade. Men for mere øvede mangler de avancerede indstillinger til at styre fx hvidbalance, iso og shutter under videooptagelse eller optage i raw-format ved fotos.

Samtidig kan dronen ikke følge dig automatisk, medmindre du bruger en af de fire Quickshot-modes til automatisk at filme med. Det er lidt ærgerlige begrænsninger, som man kan håbe DJI ændrer i fremtidige softwareopdateringer. Omvendt skal de større (og dyrere) droner også kunne lidt mere.

Uanset er DJI Mavic Mini en oplagt drone til amatører, der går mere op i størrelse en avancerede indstillinger. De semi-professionnelle bør stadig kigge mod for eksempel Mavic Air, Mavic Zoom eller Mavic Pro 2.

Pris og tilgængelighed: DJI Mavic Mini fås til 3095 kroner. Prisen inklusiv ekstra batterier, taske og propelbeskyttere er 3895 kroner.

Rettet: Tilføjet at man i Europa kun kan flyve 2 kilometer væk.

DJIs droner er fortsat ikke vandtætte, så det kan nogle gange være svært at få dem i luften i det danske efterårsvejr. Foto: Silas Bang
Vi testede dronen ved Daugaard Strand nær Vejle på en vindstille dag, men har også testet den i blæsvejr. Begge gange har den imponeret. Foto: Silas Bang
Se udpakningen af dronen her:

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Casper Elgaard får comeback bag rettet

Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

Aarhus

Århusiansk syrienkriger anholdt ved ankomst til Danmark

Aarhus

Se billederne af et oplyst Bispetorvet: Et lys for hver hjemløs i Aarhus

Annonce