Anmeldelse: Final Fantasy møder Fitness World i Ring Fit Adventure

Ring Fit Adventure har trods gode styremekanismer svært ved for alvor at slå igennem. Pr-foto
Nintendo er originale på ny i Ring Fit Adventure, men modsat Labo er det svært at lade sig begejstre i længere tid

Ring Fit Adventure er et af den slags spil, som kun Nintendo kan finde på at lave: både nyskabende og bagudskuende samt med et tilpas skørt koncept, der vil mere end ”bare” være et konsolspil.

På den konto opfylder spillet derfor helt klart præmissen for et Nintendo-spil.

Om den japanske spilgigant så også når i mål med Ring Fit, der vel bedst kan beskrives som noget så underligt som et RPG-fitness-spil, er desværre knap så ligetil at sætte flueben ved.

Styremekanik fungerer

Ganske vist fungerer styremekanikken i spillet overraskende godt med den ene Joy-Con-controller påsat en ring, der holdes i hånden, og den anden spændt fast til benet. Og godt nok virker det hurtigt helt naturligt at bruge fitness-bevægelser til at angribe monstre med.

Spiloplevelsen bliver desværre bare aldrig fordybende nok, og en erstatning for en rigtig træning bliver det heller ikke.

Man ender derfor med at stå lidt utilfredsstillet tilbage og overveje, om man skal sætte Final Fantasy på konsollen eller tage ned i træningscentret.

RPG-finte er ikke nok

Det er muligt at spille diverse minigames i Ring Fit, men spillets helt store attraktion er adventure mode, som er brygget på den gode gamle RPG-opskrift med skills, der forbedres, efterhånden, som man kommer længere i spillet, samt angreb og forsvar, der går på tur mellem spilleren og de monstre, man kæmper imod.

RPG-finten med et skills-træ, der skal lokke spillere tilbage igen og igen, har efterhånden bredt sig til de fleste spilgenrer - med god grund. For det er yderst vanedannende og en god opskrift for længere holdbarhed. Desværre har det ikke den ønskede effekt i Ring Fit, der ret hurtigt bliver ensformigt at spille og derfor aldrig rigtigt kommer ind under huden på én.

Det primære i Ring Fit Adventure er det sidste, altså eventyr-delen - men RPG-elementerne i spillet er for overfladiske. Pr-foto

Lander mellem to stole

Det er svært at se, hvem Ring Fit Adventure egentlig skal henvende sig til på lange bane, når nyhedsværdien har lagt sig – heller ikke selv om det har masser af glimt i øjet og rigtig fine styringsmekanismer. Spillet bliver simpelthen offer for sin egen præmis og sætter sig mellem to stole, hvor det aldrig bliver hårdt nok på fitness-fronten eller indholdsrigt nok på rollespilsfronten.

Selvom Nintendo skal have ros for at turde lave noget helt anderledes, er det svært helhjertet at anbefale spillet, der ligesom så mange andre fitness-gadgets formentlig bare kommer til at ligge og samle støv bagest i skabet.

Titel: Ring Fit Adventure

Platform: Nintendo Switch

Udgivelsesdato: 18. oktober

Der er også flere mini-spil i Ring Fit Adventure, som udnytter styremekanismerne godt. Pr-foto
Nintendo skal have ros for igen-igen at gå helt egne veje og finde på en ny måde at spille på. Pr-foto
Ring Fit Adventure lander desværre mellem to stole, hvor det fysiske ikke er hårdt eller sjovt nok og RPG-delen er for letbenet. Pr-foto

Forudsigelig blæst om vindmøller

Aarhus Kommune har et ædelt mål: At blive CO2-neutral i 2030. Det får vidtrækkende konsekvenser. Vi kommer både til at spare, hvor vi kan på alt, som udleder CO2. Vi kommer til at dyrke meget mere særligt CO2-opslugende natur. Og så kommer vi selvfølgelig til at bidrage, hvor vi kan til at fremme vedvarende energi - vindmøller, for eksempel. At vi både skal og bør byde ind på en omstilling til vedvarende energi, det er vi næppe uenige om, vel? Men når det kommer til, hvor for eksempel vindmøllerne kan stå i vores kommune, så har vi balladen. Lige nu er tre placeringer i offentlig høring, og ikke overraskende er der blæst om alle tre. For det første ser kommunen for sig, at der godt kan stå nogle kæmpevindmøller på Aarhus Havn. Det har udløst protester fra beboere på Aarhus Ø, hvilket bestemt ikke kan overraske. Som vi tidligere har skrevet i en leder i denne avis: Hvis man leder efter ballade, så kan man være sikker på at få det ved at rejse vindmøller midt i den udsigt, som beboerne i de nye prestigebydele nær havnen i Aarhus har betalt kassen for. Og egentlig er det jo heller ikke fair at spolere deres havudsigter med snurrende og blinkende møllevinger, som de ikke lige havde set komme, da de købte deres lejligheder, vel? Dernæst har kommunen behændigt foreslået andre vindmøller så tæt op ad kommunegrænsen mod Favrskov og Syddjurs, at det ikke generer ret mange af Aarhus Kommunes egne borgere. I Syddjurs har de dog set, hvad der er i gære ved Vosnæs - og fra Syddjurs' borgmester Ole Bollesen (S) er der kommet en officiel protest: Det vil ødelægge landskabsoplevelsen med mere ved Kalø Vig, skriver han. Hvilket flugter fuldstændigt med, hvad borgere i nærområdet også påpeger. Og de har jo ret. Heller ikke her vil møllerne pynte. Tilbage er placeringen tæt på trafikknudepunktet, hvor Djurslandsmotorvejen møder E45. Den synes umiddelbart mest oplagt af de tre, for her er i forvejen en vis støj fra trafikken og i øvrigt planer om at plante masser af vild, CO2-opslugende natur til glæde for både klima, grundvand og friluftsvenner, uanset om de går op i flora, fauna eller bruger naturen til motion eller hundeluftning. Men også her er der ballade om planerne, som går ud over særligt beskyttet natur. Så her foreslår Danmarks Naturfredningsforening, at Aarhus Kommune laver aftale om, at møllerne kan rykkes lidt ind i Favrskov, hvilket vores gode naboer her næppe vil være med til. For det vil begrænse mulighederne for at byudvikle ved Søften. Så hvad nu? Vi har skrevet det før: Drop planerne om møller nær Aarhus og send dem til havs, hvor de generer mindst.

Turbåd ligger stille i Aarhus Havn: Søfartsstyrelsen fandt mangler i forbindelse med sikkerheden