Annonce
Kultur

Anmeldelse: Forårskunst i spændetrøje

Foto: Kim Haugaard

Niveauet er højt, men pladsen for trang på Kunstnernes Påskeudstilling 2016.

Annonce

Årets udgave af Kunstnernes Påskeudstilling markerer også udstillingens 70 års jubilæum, så de fleste har nok forventet noget ekstra af den censurerede udstilling i år. Og med 50% flere værker end sidste år, må udstillingen siges at have haft vokseværk. Men ingen fest uden lidt malurt i bægeret, for udstillingen er igen i år er forvist til Kunsthal Aarhus' underetage - lokaler der også sidste år virkede utilstrækkelige til formålet.

Rammesætningen er således ikke optimal, men helhedsindtrykket opvejes dog af kvaliteten og variationen af værkerne, der i år overrasker særdeles positivt!

Kunstnernes Påskeudstilling 2016

  • Kunsthal Aarhus, J.M. Mørks Gade 13, 8000 Aarhus C
  • Udstillingsperiode: 19. marts - 17. april
Annonce

Fremragende værker

Hvor udstillingen sidste år var meget fokuseret på stofligheden, byder årets KP på en bred vifte af udtryksformer, fra traditionelt maleri, over foto, video, lydkunst og sågar bio-art.

Blandt udstillingens stærkeste værker finder man således Ulrik Lund og Jane Pedersens stereoskopiske peep-show-maskiner, der særdeles velfortjent vandt KP-prisen. Værket blander en kønspolitisk tematik med en opfindsom nytænkning af en over hundrede år gammel billedteknologi.

Herudover skal også fremhæves Villiam Miklos Andersens biologiske »billede«, der består af vildtvoksende skimmelsvamp, med den ret morsomme titel »Still-Leben«, Noelia Mora Solvez' poetiske videoinstallation, hvor man ligger på ryggen og stirrer op mod himlen igennem træernes kroner, samt ikke mindst Pia Møller Lights tankevækkende portrætfoto af sin nabo.

Men også Kamilla Jørgensen, Sabine Wedege, Lene Lykke Davidsen og flere andre udmærker sig med meget fine værker.

Annonce

KP SPRING

De 50% ekstra værker har også en pris, for i år er KP SOLO, hvor KP fremhæver en særligt fremragende kunstner fra sidste års udstillinger, skåret fra.

Til gengæld holder man fast i bonusudstillingen KP SPRING, hvor tre talenter får lov at folde sig ud. I år er det Janne Kruse, Karen Gamborg Knudsen og Søren Kragh, hvor især sidstnævntes computerdesignede vægtæpper fortjener anerkendelse.

Selvom det er sympatisk at KP giver plads til denne form for talentudvikling, kan man måske diskutere om ikke KP SPRING optager for meget plads i forhold til resten af udstillingen. Ikke fordi konceptet er dårligt, men der forekommer at være et misforhold imellem KPs ambitioner, og den plads, der er til rådighed, og det begynder desværre at gå ud over kunstoplevelsen af de enkelte værker.

Annonce

For lidt plads

Selvom KP har løst den meget vanskelige opgave at presse så mange værker ind på få kvadratmeter bedre end sidste år, er det tydeligt at udstillingen står med et alvorligt problem i forhold til de ydre rammer. Ekstra absurd bliver det, når flere rum i Kunsthallens overetage står tomme, reserveret til Kunsthallens øvrige aktiviteter. Her må man håbe at KP kan få en aftale i stand med Kunsthallens nye ledelse, der sikrer bedre rammevilkår i 2017.

Når karaktergivningen denne gang er ekstra svær, skyldes det at de udstillede værker faktisk er glimrende, men at udstillingens pladsmangel udgør et problem, der bør påtales. Det er synd for værkerne, det er synd for kunstnerne, og det er synd for KP som koncept.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Fuldt hus i de hvide test-telte: Ingen ledige tider før weekenden

Udland

Få overblikket: Mindst 100 mennesker har mistet livet ved voldsom eksplosion i Beirut

Aarhus

Stigning i smittede: Somalisk forening i chok over corona-tal

Aarhus For abonnenter

Tonicha går med mundbind i bussen: 25-årig ven døde af corona

Annonce