Gear

Test: Google Stadia er et kærkomment indslag - men ikke helt i mål

Her er de ting, du skal bruge for at spille med Google Stadia. Nøglerne og planten er valgfri. PR-foto
Googles indtog på gaming-scenen har masser af potentiale. Det potentiale er dog ikke helt fremme ved udgivelsen.

STADIA: Det er med en vis skepsis, at jeg åbner den lille, hvide kasse med teksten "Google Stadia Founder's Edition". For i æsken ligger der i og for sig bare en Chromecast og en sort/orange plastic-controller, men i de to ting ligger der også et potentiale til et nybrud i gaming-verdenen - eller en maveplasker af rang.

Stadia er nemlig Googles favntag med cloud-gaming, altså en slags konsol-fri konsol. Al data ligger i skyen, det vil sige at du slipper for blu-ray skiver, opdateringer og andre plagsomme ting, som nutidens spil ellers belemrer os med. Og samtidig skal du heller ikke have en konsol til at stå. Det lyder jo nærmest perfekt, ikke? Det er det...ikke helt, men det er tæt på.

Her er de 22 launch-titler til Stadia

• Assassin's Creed Odyssey
  • Attack on Titan: Final Battle 2
  • Destiny 2: The Collection
  • Farming Simulator 2019
  • Final Fantasy XV
  • Football Manager 2020
  • Grid 2019
  • Gylt
  • Just Dance 2020
  • Kine
  • Metro Exodus
  • Mortal Kombat 11
  • NBA 2K20
  • Rage 2
  • Rise of the Tomb Raider
  • Red Dead Redemption 2
  • Samurai Shodown
  • Shadow of the Tomb Raider
  • Thumper
  • Tomb Raider 2013
  • Trials Rising
  • Wolfenstein: Youngblood

22 spil ved launch

Hvis vi starter med de positive sider, så er Stadia umanerligt nemt at komme i gang med. Hele opsætningen tog i omegnen af fem minutter, og så var jeg faktisk allerede i gang med at spille Destiny 2, der er en af de 22 spil, som er tilgængelige ved launch. Med i den pakke, som blev sendt ud til anmeldelse, var også en håndfuld andre spil, mest bemærkelsesværdigt Red Dead Redemption 2, Mortal Kombat 11 og Shadow of the Tomb Raider. Og ingen af dem har indtil videre givet klumper i min spiloplevelse. Det kører overraskende smooth, og samtidig er det nemt at komme til spillene og nemt at finde rundt i interfacet.

Men så til malurten i skyen. For selvom Stadia har potentiale i spandevis, så er Google ikke helt i mål endnu. Selvom spiludvalget er udmærket - som sagt er 22 spil tilgængelige ved launch - så er det langt fra prangende. Red Dead Redemption 2 er vel det største navn på listen, som ellers i høj grad tæller en del ældre titler. Der kommer flere spil løbende, så det er ikke et endegyldigt kritikpunkt, men som det står lige nu, bliver man altså ikke blæst bagover af udvalget. Og det er et problem, når man skal lokke folk over på en ny konsol. Derudover er der lidt med hardwaren. Controlleren har en fin vægt og størrelse, og føles solid i hånden. Men dels klikker knapperne lige vel højt for min smag, og samtidig var jeg nødt til at slå vibrationen fra i eksempelvis Destiny, fordi controlleren simpelthen raslede højlydt, hver gang der skete noget. Det løste sig som sagt ved at slå vibrationen fra, men det er alligevel et punkt i minus-kolonnen.

Er den så pengene værd?

Alle anmeldelser, hvad enten det handler om spil, konsoller eller koncerter, skulle jo gerne munde ud i et svar på spørgsmålet "Skal jeg bruge mine penge på det her?"

Herfra skal lyde et rungende "Mja..."

For Google Stadia er et kærkomment indslag på gaming-scenen, og står du og skal købe ny konsol, så er Stadia klart værd at overveje. Med en pris på lige omkring 1000 kroner er den markant billigere end de tre andre store, og et langt stykke hen ad vejen er den alle pengene værd. Men det er på den anden side svært at argumentere for at skifte for eksempel en PlayStation eller en Xbox ud med den.

Når først listen af spil bliver udvidet - og det gør den allerede i løbet af det næste halve års tid - så er Google Stadia et navn, der er værd at holde øje med. Og har du brug for et billigt alternativ til PlayStation eller Xbox, så kast et kig i retning af Google Store. Det er altså ikke helt skeløjet, det Google har gang i her.

De to abonnementer

• Stadia Pro
    • 69 kroner om måneden
    • Gratis spil med jævne mellemrum
    • Spil i op til 4K
    • Lyd i 5.1 surround
    • Rabat på spil i Google-butikken
  • Stadia Base
    • Gratis
    • Spil i op til 1080p
    • Lyd i stereo
112

Liveblog fra pressemøde: Politiet fortæller om de to forladte børn

Klimatosse: Kåringer er det sunde tilbageblik

Når et år rinder ud, så er det ensbetydende med, at der ses tilbage, hvilket også giver anledning til en masse kåringer i mange forskellige kategorier indenfor lige så mange forskellige områder. En af disse kåringer stod Dansk Sprognævn og DR1-programmet Klog på Sprog for i sidste uge, da årets ord blev kåret. Det er lyttere af programmet, der har indsendt deres bud på, hvilket ord, der indrammer 2019 på bedst mulige måde. Flere end 200 forskellige ord blev indstillet til kåringen, som endte med vinderen Klimatosse. Året 2019 har på mange måder været et klimaår. Der har været masser af fokus på klimaet, og der er ikke kun i Danmark, men i hele verden. Det er blandt andet også derfor, at Time Magazine - amerikansk nyhedsmagasin, der siden 1927 har kåret årets mand/kvinde og siden 1999 årets person - har udpeget Greta Thunberg som årets person i hele verden. Den unge svenske teenager har formået det, som så mange andre har haft svært ved; at få klimaet bragt til bred debat og få det ud til hele det politiske spekter, hvor alle har skullet forholde sig til det. Og det var det, der blandt andet skete til det danske folketingsvalg. Og det var i timerne efter valgresultatet, at ordet klimatosse blev født, da Pia Kjærsgaard (DF) undervejs i sin tale til sit parti brugte ordet klimatosse, da hun skulle finde en forklaring på partiets elendige valgresultat. Tilbage til de årlige kåringer, som vi næsten ikke kan undgå at blive mindet om i december og januar. Uanset om det er i sportens verden, hvor der skal hyldes for de bedrifter, der har fået os til at juble, eller om det sker i erhvervslivet eller andre steder i vores samfund, så er årsskiftet altid en god anledning til at stoppe op, ser tilbage og sende en hyldest til de, der har gjort noget godt, de, der har skilt sig ud - og uanset om det er ord eller handlinger, så er det vigtigt at tage en puster i dagligdagen og huske på, at alt ikke er skidt og elendigt, men der faktisk også er grund til anerkendelse og begejstring. Og det er der mange eksempler på i vores lille land i løbet af et år. Hverdagen fylder os med svindelsager i både Forsvaret, i Skat og mod de socialt udsatte, som i Britta Nielsens tilfælde. Der er nok af politiske slagsmål og balladesager, der er altid én eller flere, der på de sociale medier er parate til at svine andre til for at hævde sig selv. Hverdagen er præget af den slags, og blandt andet derfor er det sundt for os at huske tilbage på de store stunder - og selv om de kan føles små og uden betydning, så udgør de en vigtig del af et års forløb.

Nyt i sagen om efterladte børn: To frihedsberøvet og en anholdt

Se de vilde billeder: AGF-triumf i Herning