Annonce
Kultur

Anmeldelse: Hvem havde troet, at Nik & Jay skulle lukke Northside?

Nik & Jay har i årevis været garanter for at skabe en fest. De har gjort det flere gange på Smukfest. Lørdag aften spillede de for første gang på Northside. Foto: Helle Arensbak/Ritzau Scanpix

Duoen Nik & Jay spredte fed lykke til alle i Ådalen, men festen var pumpet med alt for stærke batterier.

ANMELDELSE: Hvem havde troet, at Nik & Jay skulle lukke Northside Festival? Ja, overhovedet optræde under denne musikbegivenhed, som gerne passer på sit image som klassens frække indiemusik-dreng og hellere inviterer ukendte ambient-rockere end de alt for populære navne fra mainstream.

Nik & Jay var årets Thomas Helmig. Og som bekendt ytrede mange sig sidste år om bookingen af Helmig til Northside, at han var "fejlcastet". Det kommenterede den århusianske popkonge så fra scenen: "det føles fedt at være fejlplaceret". Det blev i øvrigt en fornem koncert, og en stor folkefest, som føltes helt rigtig.

Lørdag kl. 01 på sidste festivaldag kommenterede Nik & Jay, der var klædt helt i hvidt, ikke så meget. Svaret kom dumpende ud af højttalerne:

"Du gør mig høj", "United", "Hele vejen", "Lækker", "Boing!" og en række andre kendinge, som de fleste er bekendte med, om de vil stå ved det eller ej.

Annonce

En vrikkende kolonihave

Nik & Jay er jo garanter for at kaste fed lykke over hvert et selskab, og snart blev pladsen forvandlet til en ordentlig vrikkende kolonihave. Her blev boing-festet på alle leder og kanter. Hænderne op. Hænderne ned. Gå frem, gå tilbage. Umba-umba og så endnu mere boing!

Tre kammerater stak hovederne sammen for først at synge et omkvæd (det gik virkelig ringe) og derefter lave gramsebevægelser på hinanden og kaste med halvfyldte ølkrus.

Hvad er det med Nik & Jay, at deres musik får ellers fornuftige folk til at opføre sig som teenagere?

Selv er de to bandana-boyz fra Værløse blevet granvoksne. De digter også om næstekærlighed, moder jord og den slags. Hjertet ligger jo på det rette sted, selv om de tit siger noget sludder, især mellem numrene.

I en ny sang lød det "Det er den vibe, vi lever for". Og her blev festen interessant. For nummeret - som Rasmus Seebach kunne skrevet - var håndspillet, ligesom i de gamle dage, hvor Nik & Jay sad i kælderen og skabte sange med rigtige instrumenter. Denne aften gemte Nik & Jay sig for meget i de hårdtpumpede beats. De glimrende musikere på scenen fik ikke meget spillerum. Maskinerne og den konstante action spændte ben for, at koncerten blev en organisk fest, hvor man fik lyst til at følge budskabet i "Ocean of You" og bare hoppe ud i havefesten.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus For abonnenter

Mange ansatte har forladt sundhedsenhed i Aarhus: Alvorligt påbud rammer efter en svær periode

Leder For abonnenter

Kunstværk er vigtigere end kunstkøn

Lad os bare slå det fast fra start: ja, der er stadig åbenlyse udfordringer med ligestilling i dagens Danmark. Det er der på mange områder, og på mange områder er der heldigvis også bevægelser mod mere ligestilling. Måske ikke på alle områder, og måske er der heller ikke lige meget fart i bevægelserne mod det bedre, men der er bevægelse mange steder. Et af de steder er i kunstens verden, og seneste eksempel er hentet i hovedstaden, hvor Københavns Kommune har et udvalg; Rådet for Visuel Kunst, der støtter og køber kunst af "høj kvalitet" (som der står skrevet på kommunens hjemmeside) Rådet for Visuel Kunst køber kunst til kommunens mange institutioner og kontorer og har nu besluttet, at der fremover skal være kønskvoter på den kunst, som Københavns Kommune køber. Det vil sige, at der fra nu af skal være en kønslig ligefordeling mellem de indkøbte værker. At kunstnerens køn skal være et parameter, når der købes et kunstværk. Men måske burde Rådet for Visuel Kunst vende øjnene 180 grader og kigge nærmere på kønsfordelingen blandt dem selv. Der er nemlig otte medlemmer af rådet, hvoraf kun to er kvinder. De seneste seks år har rådets seks mænd og to kvinder købt 190 kunstværker, hvoraf 109 er udført af en mand, og 81 er udført af en kvinde. Det er ikke kønslig ligefordeling til sidste decimal, men det er vel ikke et udtryk for et kønsligt fravalg af kvinder. Havde den kønslige fordeling af kunstværker været mere lige, hvis rådet havde været mere lige kønsfordelt? Måske. Måske ikke. Men når det drejer sig om kunst, så bør kunstnerens køn ikke spille nogen rolle overhovedet. Kunstværket er vigtigere end kunstnerens køn, og selv om intentionen bag beslutningen om et ligeligt kønsfordelt indkøb af kunstværker er prisværdig, så er beslutningen også latterlig, netop fordi den siger, at kønnet er vigtigere end værket - og hvorfor så købe værket? Nu risikerer Københavns Kommune at købe kunstværker af "mindre høj kvalitet", fordi der er truffet en beslutning om kønslig ligefordeling, og dermed kommer kunsten i anden række. Det er vel ikke meningen.

Aarhus For abonnenter

Vandchef vil forebygge katastrofer: Ønsker flere engsøer ved Aarhus

Aarhus

En stemning af første skoledag: 169 århusianere havde en fest med at blive danske statsborgere

Aarhus For abonnenter

Ombudsmand trækkes ind i sag om privatisering af veje i Aarhus: Er der sket lovbrud og fiflet med sandheden?

Annonce