Livsstil

Anmeldelse: Kingdom Hearts 3 er spektakulært - for de indviede

Multi-platform: Square Enix sætter efter 17 år punktum for den ambitiøse og flotte "Kingdom Hearts"-serie med "Kinggdom Hearts 3".

Serien begyndte i 2002 på PS2, da folkene bag "Final Fantasy"-spillene utroligt nok fik lov at lave et spil med alverdens kendte Disney-figurer. Der er siden udkommet flere end 10 spil i serien, der har Sora, Anders And og Fedtmule som de bærende kræfter.

Historikken er faktisk en af "Kingdom Hearts 3"s største styrker, for selvom spillet er imponerende flot og til tider meget underholdende, er det primært en afslutningsfest for de fans, der har været med i et årti eller længere.

Hold styr på det hele

"Kingdom Hearts 3" åbner med en flot og storslået åbningssekvens, der nikker til alle de foregående spil i serien, uden for alvor at få forklaret, hvad der er sket for de uindviede. Når man får lov at styre Sora første gang, varer det ganske få minutter, før en ny cut-scene tager over - og sådan fortsætter det faktisk spillet igennem, hvor historien i den grad er i centrum. "Kingdom Hearts 3" tager sig nemlig tid til at fortælle sin lange og indviklede historie gennem talrige cut-scenes, der er flotte at se og høre på, selvom de til tider også er indforståede og kliche-fyldte.

Gameplayet er på overfladen simpelt hack'n'slash, men der er faktisk en god dybde af evner, genstande og kombinationer under den Disney-glitrende overflade. Du er hurtigt i stand til at eksekvere vildere og vildere angreb i samarbejde med Anders And, Fedtmule og alle de andre kendte karakterer, du løber ind.

I lighed med forgængerne i serien, rejser Sora, Anders And og Fedtmule nemlig rundt til forskellige Disney-universer, og de får hjælp af Buzz Lightyear, Rapunzel, Elsa og mange flere undervejs.

Flot og fængende

Square Enix skal have ros for de varierede, store og flotte Disney-verdener, man får lov at besøge. Lydsiden i "Kingdom Hearts 3" hører også til på allerøverste hylde - både hvad gælder kompositionerne og stemmeskuespillet. Det er på sin vis også beundringsværdigt, at Square Enix i en tid, hvor alle multitasker og har travlt, tager sig tid til at fortælle en dyb og kompleks historie med mange og lange flot udførte cut-scenes. Du kan skippe dem, men de indbyder virkelig til at blive set. Desværre er den flotte historie fortalt ud fra en formodning om, at publikum har spillet de fleste af spillene i serien - har man ikke det, kan man bruge timer på at læse op på lektien online.

Er du mangeårig fan af "Kingdom Hearts" skal du ikke snyde dig for den spektakulære afslutning, og har du aldrig rørt et spil i serien før, vil jeg stadig anbefale at samle det op. For det er flot, stemningsfuldt og underholdende - men gør dig selv en tjeneste og afsæt nogle timer til at læse op på de foregående spil først. Spillets sværhedsgrad og Disney-faktoren gør, at det appellerer til hele familien, men dialogen er udelukkende på engelsk.

Titel: "Kingdom Hearts 3"

Platform: PS4, Xbox One

Lanceringsdato: 25. januar

En stemning af første skoledag: 169 århusianere havde en fest med at blive danske statsborgere

Hykleri: Mail-sagen giver et vigtigt indblik i dansk politik

”Det vil være godt, hvis Venstre vil være med til at tage ansvar.” Sådan lød det fra finansminister Nicolai Wammen fredag eftermiddag i forbindelse med forhandlingerne om udligningsreformen. Han sagde altså med andre ord, at Venstre ikke tager ansvar, fordi partiet vil i en anden retning end den, Socialdemokratiet har fået kritik for af talrige socialdemokratiske borgmestre i det meste af landet. Søndag aften og efter at både Nicolai Wammen, som står i spidsen for den kommunale udligningsreform, og indenrigsminister Astrid Krag havde kritiseret Venstre for Christiansborg-fnidder, landede en mail, som udstiller Socialdemokratiets hykleri. Mailen, der var sendt fra Socialdemokratiets presseafdeling, blev offentliggjort i Jyllands-Posten og viste, hvordan man har planlagt ”angreb på Venstre”. Det skal ske både i de traditionelle medier og på sociale medier. Mailen udstiller noget, vi godt vidste. Den giver et indblik i, hvordan politik fungerer, men problemet er, at det kommer lige efter en ordkløveragtig kritik mod Venstre i en så vigtig sag som udligningsreformen. Fnidder og ordkløveri er hverdag i politik, men åbenlyst hykleri er heldigvis ikke. Det bør have konsekvenser, når politikere gør ting, der er med til for alvor at skade demokratiet og som puster til politikerleden. Vi vil se, at S virkelig tager afstand og mener, at mailen ikke er noget ”der skaber et godt forhandlingsklima” om noget så vigtig som udligningsreformen. Ikke bare i en generel mail til alle partierne, som den Nicolai Wammen sendte mandag.

Vandchef vil forebygge katastrofer: Ønsker flere engsøer ved Aarhus

Ombudsmand trækkes ind i sag om privatisering af veje i Aarhus: Er der sket lovbrud og fiflet med sandheden?