Anmeldelse: Lystig stumfilms-dans

<p>Pressefoto: Don Gnu</p>

Don Gnu gør i ?A Snowball's Chance in Hell? alt ud af ingenting på en befriende humoristisk og skødesløs charmerende vis.

Det er ikke bare kaffekanden som sprutter, men hele forestillingen som bobler af fryd og glæde, når Don Gnu indtager den lille scene på Bora Bora med deres urpremiere "A Snowball's Chance in Hell".
Typisk for kompagniet er der lune på spil fra allerførste færd. Forestillingen lader stumfilmen møde dansen i et yderst velintegreret udtryk. Indledningsvis kommer de to dansere i 1920-er look meget langsomt til syne bag en hvid (film)skærm. Med sig har de en - viser det sig - essentiel kaffekande. En kaffekande som kort tid efter går igen i det hav, vi ser på en lille knitrende film. Og en kande, som på finurlig vis på scenen er inkorporeret i det Storm P-agtige stumfilmskamera, de to opfinderglade dansere har skruet sammen.
Kendere af Don Gnu's danseunivers vil kunne nikke genkendende til den legende måde hvorpå forestillingen løber hen over scenen. Drillerier og det anderledes skæve er faste ingredienser i makkerparrets, Jannik Elkærs og Kristoffer Louis Andrup Pedersens, koreografiske DNA. Og publikum elsker det. Små på sin vis ubetydelige handlinger trækkes stemningsfuldt i langdrag, for derved at skabe betydning ved at dvæle ved detaljer og stemninger. Eksempelvis entrerer de to dansere scenen med to gamle teaterlamper. Lamperne støjer. De knirker og deres tunge ledninger klasker tungt mod dansevinylet. Don og Gnu triller sindigt lamperne hid og did for - viser det sig - 'omsider' at lave en opstilling klar til at starte en stumfilmsoptagelse. Og herfra udvikler forestillingen sig så ellers i en flot veksling og et flot samspil mellem performance, dans, film, musik, sang og publikuminteraktion.

Turbo og charme

Kvaliteterne ligger i timingen, i det løjerlige interiør, i de to danseres meget ansigtsudtryksfyldte samspil, i den tætte forbindelse mellem alvor og sjov og i den overraskelsesfyldte måde hvorpå danserne varsomt tager direkte og tæt kontakt til publikum.
Don og Gnu gebærder sig på mange måder som to Chaplin-klovne tilsat nutidstunet kropslig råstyrke. Underfundigt charmerende og med turbo på det fysiske dirigerer, tjatter og slås de sig gennem en række episoder, som på en eller anden måde hylder stilhed, pauser, kærlighedslængsel, fyrige energiudladninger, fejltrin og fortræd.
Vi er i et univers hvor oplevelsen og underholdningsværdien ligger i overværelsen af en diskret magtkamp om hvis arm, der skal ligge øverst. På andre tidspunkter bliver der skabt humor via ben, der dribler som en bold. Gennem skøre fugleskrig, faretruende togtrut, raslende kaffebønner, boblende drikke, kærlighedsfyldte kjoler, som forsvinder væk, eller blomster, som bliver serveret med bare tæer.
Det kan varmt anbefales at opleve hvordan alle disse løjer begået af Don Gnu (som i øvrig er huskunstnere på Bora Bora) hænger sirligt sammen, og til hvilken skøn musik og sang af Alice Carreri det hele bliver til.

FAKTA - A Snowball's Chance in Hell

Performance & koreografi: Jannik Elkær og Kristoffer Louis Andrup Pedersen.
Dramaturgi & visuelle medier: Christoffer Brekne.
Musik: Alice Carreri.
Teknik og lys: Peer Mariboe.
Producer: Sigrid Aakvik.
En forestilling af Don Gnu - Physical Theatre and Film.
Co-producent: Bora Bora.
Urpremiere 15.11.16 kl.20:00 på Bora Bora.
Spiller også her 16 og 17.11 samt 21-25.11, alle dage kl.20:00.

Vilhelmsborg Festspil er gået konkurs: - Det ville være uansvarligt at bruge penge på en ny opsætning

Leder

Debatten om prisen for et menneskeliv må vente til bedre dage

Debatten er allerede i gang. Den om prisen for et menneskeliv. Den måtte uvægerligt komme, som den altid bør og gør, når staten enten går i krig, bygger stort eller blot overvejer at gøre det. Lige nu står vi foran den største sundhedsudfordring i mange, mange år med corona-krisen på vej mod sit forventlige højdepunkt her i Danmark. Så mens vi venter på stormen, så lever debatten om prisen for et menneskeliv på de sociale medier, i landets aviser og formentlig også ude i hjemmene. Den kommer selvfølgelig, fordi staten indtil videre er ved at pumpe 285 milliarder kroner ud til hjælpepakker, fordi både små og store virksomheder lukker og nogle bukker under for krisen. Så derfor er det helt naturligt, at debatten kommer. Men den kommer bare alt for tidligt. Inden du gør dig til deltager i den debat, så gør dig selv - og alle andre - den tjeneste at bruge nogle minutters tanker på følgende: Hvor meget er dit barn værd? Hvor meget skal staten bruge på at redde din ægtefælle i et spørgsmål om liv eller død? Og spørg dig selv, hvor mange kroner det skal koste at redde din bedste ven, hvis vedkommende har fået kræft? Når du har tænkt godt og grundigt over det, så er du langt bedre rustet til at deltage i debatten. Og du vil højst sandsynligt have fundet ud af, at der ikke kan sættes et prisskilt på den behandling, som skal redde dit barn, din ægtefælle, din bedste ven. Anderledes er det åbenbart, når man står på afstand og tænker på de mange milliarder af kroner, der lige nu bruges i Danmark - og endnu flere milliarder rundt om i hele verden. Når man står derude, og måske er virksomhedsejer eller besidder en aktiemajoritet i et firma, så er prisen meget høj. Det er utroligt nemt at sige, at det er mennesker uden følelser, der lige nu gerne vil debattere prisen for et liv. Men nogen skal starte debatten. Uanset om vi kan lide det eller ej, så er det jo et vigtigt spørgsmål. Det gælder også den dag, hvor vi ikke har corona, men kæmper med andre svære sygdomme, hvor prisen på medicin for at holde folk i live er himmelhøj. Debatten er vigtig, og den er svær. Især lige nu, hvor corona fylder det hele, hvor følelser blokerer for en saglig diskussion. Det er derfor ikke nu, debatten skal tages. Den skal gemmes til bedre dage, hvor der forhåbentligt er plads og tid til at gå i dybden med det meget svære spørgsmål; Hvad er prisen for et menneskeliv?

Aarhusforskere mod corona: - Vi er de første i verden til at afprøve lægemidlet på mennesker

Aflyse, udskyde eller gennemføre? Samlet status på arrangementer som Northside og Aarhus City Halvmarathon