Anmeldelse: Madame Butterfly

<p>Butterfly og Pinkerton i første akt store kærlighedsscene (Hye Won Nem og Magnus Vigilius) Pressefoto: Kåre Viemose for Den Jyske Opera</p>

Stærk og enkel Puccini-opsætning på Den Jyske opera.

Kort ind i forestillingen, og inden hovedpersonen Cio-Cio-San kommer på scenen, får man som publikum en klar fornemmelse af, at denne opsætning af Madama Butterfly vil fungere, ja mere end det.

Dels spiller orkestret, Aarhus Symfoniorkester, under Christian Kluxens ledelse med stor intensitet. Dels tegner scenografien med enkle og smukke midler et miljø, der gennem naturens spil udenfor ændrer følelsesmæssigt indhold i samklang med dramaets personer. Dels er personinstruktionen differentieret og uden store armbevægelser, psykologisk overbevisende. Og endelig er det sanglige niveau fra starten højt. Det indledende indtryk holder forestillingen igennem. Det er en stærk og enkel opsætning, Den Jyske Opera nu sender på turné.

Cio-Cio-San, den japanske ex-geisha kaldet Butterfly, er operaens helt centrale skikkelse. Både sangligt og dramatisk er rollen en udfordring af de helt store: Butterfly er ganske ung og gennemløber i den treårige handlingsramme en følelsesmæssig påvirkning og udvikling, der nærmest kun er begribelig under en naivitetssynsvinkel. Af kærlighed til en fremmed lader hun sig forbande af sine egne, og da hun tager den endelige konsekvens af kærlighedssvigtet, vender hun tilbage til sin egen kultur, til dens rituelle selvmord.

Den koreanske sangerinde Hye Won Nam, som sang Butterfly ved premieren, har stor erfaring med rollen. Man mærkede det fra hendes første entré og kunne følge en smuk udvikling af partiet, fra forelskelse over gensynshåb til desperation, udtrykt med både sikkerhed og dramatisk nerve. Nogle mindre intonationsproblemer undervejs ændrer ikke på indtrykket af en stor præstation.

Som den amerikanske søofficer Pinkerton, der beriger og ødelægger Butterfly's liv, leverede Magnus Vigilius en overbevisende præstation. Fra det dybt usympatiske over det forelskede til det foragteligt konsekvenssky, i hele denne udvikling viste Vigilius sig både som en flot syngende tenor og fin karakterskuespiller. Det var både grumt og godt at følge.

To personer gør, hvad de kan for at hjælpe Butterfly og Pinkerton, nemlig Suzuki og Sharpless - hun er tjener for Butterfly, han amerikansk konsul i Nagasaki, hvor handlingen udspilles. Mellem de to kan de uforenelige verdener komme i dialog, men lige tragisk uden mulighed for at ændre det skæbnesvangre i situationen. Lucia Cervoni var forståelsen, trofastheden og indfølingen selv i et smuk præstation, og Morten Frank Larsen gennemspillede med hele sit flot neddæmpede udtryksregister konsulens splittethed over for det umoralske, han på samme tid bevidner og tager afstand fra og som embedsmand må facilitere. Morten Frank Larsen gør det strålende, igen i en personinstruktion med fine detaljer, sangligt som scenisk.

Det tragiske kultur- og kærlighedsmøde kommer jo på strålende vis frem i Puccinis mesterlige musik, og komponistens referencer til både amerikansk og især japansk kultur holder stadig i dag og kan uden ironi høres som fine lydbilleder. Når musikken dertil mødes af en enkel og virkningsfuld scenografi, forstærkes og udvides dens billedskabende evne. Sådan er det i Den Jyske Operas opsætning, hvor det japanske hus kan åbne og lukke sig mod verden udenfor, derude hvor en bro kan føre til et forsvindingspunkt af både lykke, triumf og fornedrelse, alt efter tid på døgnet eller på året, eller efter sindets farver. Smukke suggererende billeder spiller med.

Madama Butterfly, DJO 5.2.16.

Giacomo Puccini: Madama Butterfly. Hye Won Nam (Butterfly), Magnus Vigilius (Pinkerton), Morten Frank Larsen (Sharpless), Lucia Cervoni (Suzuki), Christian Damsgaard (Goro), Jens Bové (Bonze), Erik Bekker Hansen (Yamadori), Lise Christensen (Kate Pinkerton) m.fl. Den Jyske Operas Kor, Aarhus Symfoniorkester. Musikalsk ledelse: Christian Kluxen. Iscenesættelse: Stephen Barlow. Scenografi og kostumer: Robert Innes Hopkins. Lysdesign: Richard Howell. Videodesign: Michala Clemmensen. Musikhuset Aarhus, Store Sal, fredag aften (premiere). Forestillingen spilles i Århus 7.2., 12.2. og 13.2., derefter Danmarksturné til 19.3.

AGF For abonnenter

Bagkanten: Der er flere plusser end minusser ved AGF's nye formation

Mandagens coronatal: 785 nye smittede