Anmeldelse: MIB International er flot men let underholdning

Men In Black: International er endnu en reboot af en kommerciel succesfuld film-serie. MIB-filmene med Will Smith og Tommy Lee Jones sluttede med bravour - treeren var den bedste i serien, men MIB: International kan desværre ikke nå op på niveau med hverken dén eller etteren. Chris Hemsworth og Tessa Thompson gør ellers, hvad de kan. De har kemi og er så sjove og troværdige, som manuskriptet tillader dem. Det er historien, det kniber med, og det kan de flotte effekter og actionscener ikke dække over. Alligevel sidder jeg efter at have set MIB: international og håber, at der kommer en opfølger - med Hemsworth og Thompson, men med bedre manuskript.

Filmen er som skabt til UHD med masser af action, flotte computereffekter og et lydspor, der er pakket med eksplosioner, skud og bastung musik. Det ser flot ud i 2160p, og med HDR10 kommer alle de imponerende CGI-detaljer flot til live. Lyden er formidabel i Dolby Atmos, og MIB: International er en af de film, der egner sig til at demonstrere både skærm og lyd.

Ekstramaterialet består af en stribe meget korte features, interviews, gag-reels og lignende. Det er en tynd kop te, og når man tænker på MIB's historie af film og tegneserier, kunne der let være meget mere at komme efter her.

Alt i alt er MIB: International bedre, end nogle af anmeldelserne indikerer, men Hemsworth og Thompson kan desværre ikke redde et håbløst manuskript. MIB: International er på billed- og lyd-siden en meget imponerende UHD-udgivelse, som virkelig kan vise, hvad din skærm og hjemmebiograf kan præstere.

MIB: International er ude nu på UHD, blu-ray og dvd.

Cigaretpriser: Forhåbentlig er prisstigning et stærkere våben end skrækbilleder

En kulsort rygerlunge. Rådne tænder. Eller en person, der hoster blod op. Det er billeder, som siden starten af 2012 har prydet cigaretpakker, og som altså i mere end syv år har skullet få folk til at holde op med at ryge, for - som billederne så tydeligt viser - det er nemlig dødsensfarligt. Men der er ikke kommet færre rygere de senere år. Og desværre er endnu flere unge begyndt at ryge. Faktum må altså være, at folk er fuldstændig ligeglade med skrækbilleder og skræmmekampagner; de ryger, hvis de har lyst til at ryge. Og faktum er altså også, at folk selv må bestemme, om de vil ryge eller ej. Om ganske få måneder bliver det dyrere at være ryger i Danmark. Fra 1. april 2020 stiger en pakke cigaretter til 55 kroner, og fra 1. januar 2022 stiger den igen til 60 kroner. Det er en del af finansloven, hvor det er blevet politisk bestemt. Men hvorfor ikke endnu dyrere, når nu det er så usundt at ryge? Det simple og hurtige svar er, at rygerne også er vælgere, og ikke ret mange - hvis nogen - politikere ønsker at blive for meget uvenner med vælgerne. Derfor en mindre prisstigning, så de rygende vælgere kun bliver lidt sure og måske glemmer det igen efter et stykke tid. En mindre prisstigning er bedre end ingen prisstigning, når det skal ses med sundhedsbriller på. Og en mindre prisstigning er et skridt på vejen mod færre rygere, og selv om skridtet ikke umiddelbart ser særligt stort ud, så er det trods alt et skridt i den rigtige retning. Næste skridt tages i 2022, hvor prisen stiger til 60 kroner for en pakke cigaretter. Om det så er nok til at skræmme de unge rygere væk vides ikke, det må tiden vise. For det er primært de unge og de kommende rygere, der skal skræmmes fra at ryge. For de ældre rygere - og dem, der har råd - betyder så lille en prisstigning formentlig ikke noget. De ryger, fordi de har lyst, og fordi, de har råd til det. Men vi skal - igen med sundhedsbrillerne på - have stoppet de yngre rygere, så de ikke bliver en del af den statistik fra Sundhedsstyrelsen, der fortæller os, at der årligt dør 13.600, hvor rygning kan angives som årsag. Skrækbilleder og skræmmekampagner virker ikke, men forhåbentlig kan en prisstigning vise sig mere effektiv.

Kulturrådmanden svarer igen: P-kaos på fiskerihavnen er ikke mit bord