Anmeldelse: Multifarvet funk ramte pandehulen

<p>Trompetisten Palle Mikkelborg (billede) og den amerikanske saxofonstjerne David Liebman spillede en koncert med det århusianske bigband Blood Sweat Drum + Bass. Repertoiret bestod af Mikkelborg-numre fra ?Aura?-projektet samt kompositioner af de unge århusianske musikere. </p><p>Foto: Scanpix</p>

Palle Mikkelborg og David Liebman i vellykket samarbejde med århusiansk storband.

Det forunderlige ved Mikkelborgs spil er, at det ofte lyder som om, han står og blæser varme trompettoner i et bundfrossent univers. Og får ting til at tø omkring ham.

Og med den amerikanske saxofonguru David Liebman ved siden af, var det en fryd at høre udvekslinger af håndspillede, æterisk dirrende klange inspireret af den store verden derude.

Anmeldelse: Palle Mikkelborg og David Liebman

• Mikkelborg/Liebman/Blood Sweat Drum + Bass
  • Musikhusets foyer mandag kl. 20

De hårde elementer og beats sørgede det unge århusianske musikkollektiv Blood Sweat Drum + Bass for. De unge folk er gået hen og blevet lidt af et fænomen, fordi de krydser genrer som ingen andre bigbands herhjemme (sidste år var de med i Mikkelborg og Mike Sheridans fælles projekt). De fyldte godt på Musikhusets foyerscene mandag: sangerinder, tromboner, kæmpe rytmesektion og folk på elektronisk grej. Samlet over 20 musikere, som med dirigenten Jens Christian "Chappe" Jensen i front gik ombord i "Electric Red" "Yellow", "Blue" og "Violet" fra Mikkelborgs "Aura"-suite fra midtfirserne.

Hård pistolenergi

Denne multifarvede funk (oprindelig komponeret til Miles Davis i midtfirserne) virker måske underspillet på papiret, men er nøje koreograferet, så den gror stille og rammer én i pandehulen. Når man mindst venter det.

Palle Mikkelborgs svedende livtag med eksistensen blev åbnet op af det unge storband, som også bidrog med kompositioner med titler som "Laid Back" og "Smoking Gun".

Et sted blandede Jacob Danielsen en rygende robust saxofonsolo ind i rytmesektionens puls. I et andet øjeblik stod guitaristen Kasper Falkenberg og sang til Mikkelborg med det hvide tørklæde. De bukkede for hinanden. Manden med trompeten lod generøst guitaren spille først. Og med størst volumen.

Et højdepunkt var Wayne Shorters "Angola", som voksede til et intenst orgie af ambient lyd og hård pistolenergi med buldrende rockkaliber fordelt på de mange instrumenter og med hypnotiske indstik fra David Liebman.

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand