Anmeldelse: Overpass er for hardcore fans af firehjultstrækkere

Overpass er meget nørdet og specifikt målrettet for fans af firehjulstrækkere, men hvis firehjulstrækkere ikke er éns passion, så kan det blive en meget frustrerende affære. Overpass er nemlig svært, rigtig svært. Pr-foto
OVerpass er for gamere, der elsker firehjulstrækkere - og ikke for andre

Zordix har skabt et racerspil med fokus på offroad-kørsel, helt specifikt firehjulstrækkere.

Grafikken er flot, og det virker til, at man har brugt rigtig lang tid på at finde den korrekte type af grus og sten. Mudder opfører sig, som mudder opfører sig i virkeligheden, og lydsiden er også skåret helt ind til benet, så du får gengivet motorlyde og omgivelser så realistisk som muligt. Ærligt; jeg har aldrig hørt, hvordan de her motorer lyder i virkeligheden, men jeg lader tvivlen komme dem til gode.

Du kan spille flere forskellige spillemodes i Overpass, fx karriere, byg-selv og online-turnering. Men kernen i dem alle er det samme; firehjulstrækkere - masser af firehjulstrækkere.

Frustrerende niche-oplevelse

Udvalget af firehjulstrækkere i Overpass overgår langt min fantasi. Og viden om firehjultstrækkere. De er der vist allesammen, det de være, for jeg har aldrig set så mange.

Som den opmærksomme læser måske allerede har luret, så er det her spil ikke noget for mig. For det første går jeg ikke (nok) op i firehjulstrækkere, for det andet er det svært. Overpass er faktisk så forbandet svært og frustrerende, at man næsten giver op ved introduktionen. Bevares, svære spil er blevet lavet før, men det virker som om, at den gevinst, du får ved at overkomme de svære dele af spillet, er flere frustrationer. Det er måske til at leve med, hvis der er kælet for musik, cut-scener eller historie. Men nej, alt er fjernet. Det er bare dig og din ‘indsæt obskur firehjulstrækker”, der er fanget i mudderet, mens du hører motoren arbejde.

Jeg har siddet utallige gange på samme stykke bane og kæmpet med, at min motor ikke kan trække mig op. Jeg falder om på siden og skal re-spawne bare for at gentage det hele igen - akkompagneret kun af lyden af min motor, og mudder, der pisker om ørerne på mig, til at holde gejsten oppe. Når jeg så endelig kommer op over forhindringen, har jeg givet den for meget gas og vælter igen. Er det undeholdende? Nej. Frustrerende? Det kan du tro.

Overpass må være det mest specifikke niche-spil, jeg har spillet i lang lang tid. Målrettet dem, der ønsker at få en ren spiloplevelse uden for mange dikkedarer, så tæt på den virkelige følelse af at køre på firehjulstrækker med en sværhedsgrad, der får det mere til at minde om en simulator end et underholdningsspil. Det publikum findes garanteret, men jeg er ikke en del af det.

Titel: Overpass

Platform: PS4, Xbox One, Nintendo Switch og Windows pc

Udgivelsesdato: 27. februar