Anmeldelse: Overwatch tager springet til Switch

Overwatch klarer springet til Nintendo Switch flot, og hvis du sætter din mobil til at dele internet, kan du nu spille Overwatch i bussen eller på toget. Pr-foto
Overwatch udkom oprindeligt i 2016, men blander sig nu i mængden af populære spil, der har taget springet over på den ditto populære Nintendo Switch-konsol.

Da Diablo 3, der lige som Overwatch udgives af Blizzard, tog springet til Nintendo Switch, synes jeg, det var et helt oplagt valg. Tænk bare at kunne bekæmpe helvedes horder og grinde dine characters, mens du sidder i toget. Men da Overwatch blev annonceret, var jeg mere skeptisk – for kan en FPS fungere på farten? Eller vil spillet binde din Switch til tv’et?

Kæmp hvor end du er

Det korte svar er: ja, det fungerer. Overwatch har tre år på bagen, og selvom Nintendo Switch-versionen grafisk ikke kan måle sig med versionen på Xbox One, PS4 og pc, fungerer det upåklageligt. Overewatch kører i 30 fps på Switch, 700p håndhold og 900p docked. Jeg lægger ikke mærke til den grafiske nedskalering, når man spiller håndholdt, men spiller man docked, vil det være svært ikke at bide mærke i. Spilglæden er dog den samme.

Styringen er faktisk den største forandring i forhold til, hvis man er vant til at spille Overwatch på Xbox One eller PS4 – og selv pc. Har man en pro controller, er der ikke den store forandring i forhold til Microsoft og Sony, men det kræver tilvænning at plaffe modstanderne ned, når man spiller håndholdt.

Kan man tilpasse sig styringen, er Overwatch på lige fod med Diablo 3 en fornøjelse at have med på farten – husk dog, at du i højere grad end Diablo 3 får brug for internet, når du er væk hjemmefra.

Titel: Overwatch Legendary Edition

Platform: Nintendo Switch-udgaven, findes også på Xbox One, PS4 og pc

Udgivelsesdato: 15 oktober til Nintendo Switch, oprindeligt 24. maj 2016

Grafisk kan Overwatch på Nintendo Switch ikke måle sig med versionerne på Xbox One, PS4 og pc, men underholdningsmæssigt er der ingen forskel. Styringen kræver en smule tilvænning, når man spiller håndholdt, men i dock er det, som at spille på Xbox eller PlayStation. Pr-foto

Forudsigelig blæst om vindmøller

Aarhus Kommune har et ædelt mål: At blive CO2-neutral i 2030. Det får vidtrækkende konsekvenser. Vi kommer både til at spare, hvor vi kan på alt, som udleder CO2. Vi kommer til at dyrke meget mere særligt CO2-opslugende natur. Og så kommer vi selvfølgelig til at bidrage, hvor vi kan til at fremme vedvarende energi - vindmøller, for eksempel. At vi både skal og bør byde ind på en omstilling til vedvarende energi, det er vi næppe uenige om, vel? Men når det kommer til, hvor for eksempel vindmøllerne kan stå i vores kommune, så har vi balladen. Lige nu er tre placeringer i offentlig høring, og ikke overraskende er der blæst om alle tre. For det første ser kommunen for sig, at der godt kan stå nogle kæmpevindmøller på Aarhus Havn. Det har udløst protester fra beboere på Aarhus Ø, hvilket bestemt ikke kan overraske. Som vi tidligere har skrevet i en leder i denne avis: Hvis man leder efter ballade, så kan man være sikker på at få det ved at rejse vindmøller midt i den udsigt, som beboerne i de nye prestigebydele nær havnen i Aarhus har betalt kassen for. Og egentlig er det jo heller ikke fair at spolere deres havudsigter med snurrende og blinkende møllevinger, som de ikke lige havde set komme, da de købte deres lejligheder, vel? Dernæst har kommunen behændigt foreslået andre vindmøller så tæt op ad kommunegrænsen mod Favrskov og Syddjurs, at det ikke generer ret mange af Aarhus Kommunes egne borgere. I Syddjurs har de dog set, hvad der er i gære ved Vosnæs - og fra Syddjurs' borgmester Ole Bollesen (S) er der kommet en officiel protest: Det vil ødelægge landskabsoplevelsen med mere ved Kalø Vig, skriver han. Hvilket flugter fuldstændigt med, hvad borgere i nærområdet også påpeger. Og de har jo ret. Heller ikke her vil møllerne pynte. Tilbage er placeringen tæt på trafikknudepunktet, hvor Djurslandsmotorvejen møder E45. Den synes umiddelbart mest oplagt af de tre, for her er i forvejen en vis støj fra trafikken og i øvrigt planer om at plante masser af vild, CO2-opslugende natur til glæde for både klima, grundvand og friluftsvenner, uanset om de går op i flora, fauna eller bruger naturen til motion eller hundeluftning. Men også her er der ballade om planerne, som går ud over særligt beskyttet natur. Så her foreslår Danmarks Naturfredningsforening, at Aarhus Kommune laver aftale om, at møllerne kan rykkes lidt ind i Favrskov, hvilket vores gode naboer her næppe vil være med til. For det vil begrænse mulighederne for at byudvikle ved Søften. Så hvad nu? Vi har skrevet det før: Drop planerne om møller nær Aarhus og send dem til havs, hvor de generer mindst.

Turbåd ligger stille i Aarhus Havn: Søfartsstyrelsen fandt mangler i forbindelse med sikkerheden