Anmeldelse: Skarp og skæg komedie

<p>Svalegangen havde 1. september premiere på forestillingen "Under Gud, Over Loven" - om overlægers brug af forskningsmidler til private og ekstravagante formål. Von Baden står bag fortællingen, der er baseret på virkelige hændelser. Foto: Kim Haugaard</p>

?Under Gud, Over Loven? er et systemkritisk festfyrværkeri bestående af velfungerende replikker, vitale arrangementer, tempofyldt skuespil og et fermt samspil med publikum

Lars Husum fyrer sin ladte overlæge-kritiske pistol af i den tekst, han har skrevet til Von Badens nye forestilling "Under Gud, Over Loven". Med afsæt i den virkelige verdens sag om en overlæges brug af forskningsmidler til private og ekstravagante formål har Husum skabt en mundret og dramaturgisk veldrejet sort komedie, som er fyldt med skarphed, nuancer og humor.
Guf for Von Badens vante iscenesætter Morten Lundgaard. Og det er et materiale, som han forstår at udnytte maksimalt. Der er gang i den, overraskelser og en godt tænkt og meget velfungerende publikumskontakt. Med et spillerhold bestående af de tre garvede Von Baden-skuespillere ( Henrik Vestergaard, Frederik Meldal Nørgaard og Anders Brik Madsen) samt Charlotte Trier flyver halvanden time non stop afsted.
På en mintgrøn hospitalsarena sidder vi som publikum bænket som med(ansvarlige) læger i hvide kitler. Det med kitlerne er en genial ide. At få en kittel helt tæt på huden og sidde og se rundt på en sal af 'medkitler', mens spillets replikker fyger om ørerne på én, får handlingens vigtige emne til at trænge effektivt ind. Bravo for den ide! Og den udvikler sig tillige mod slutningen på en måde, som ikke skal røbes her.

Underslæb og paranoia

"Under Gud, Over Loven" præsenterer ikke hospitalselitens påståede overlegne selvforståelse og dens økonomiske grådighed med den efterfølgende fortørnelse og paranoia, som sætter ind blandt lægerne, da én kirurgs misbrug af forskningsmidler er blevet afsløret. Stykket viser i lige så høj grad og på elegant vis, hvordan det går når styringen af Danmark overlades til DJØF'ere og købmandsskole-elever.

Timing og drive

Henrik Vestergaard, Frederik Meldal Nørgaard, Anders Brik Madsen og Charlotte Trier spiller veloplagt de berørte overlæger. De har den sorte komedies drive og timing indbygget i deres skuespiller-DNA, så det er en fornøjelse at opleve stykket.
Maskingeværsalver, TAL R, Montana-reoler, rødt badetøj og hjemmebagte småkager er også centrale ingredienser i en sort komedie, som bestemt kan anbefales.
"Under Gud, Over Loven" af Von Baden. Tekst: Lars Husum. Instruktør: Morten Lundgaard. Scenografi: Laura Rasmussen. Lys: Anders Kjems. Lyd: Marcus Aurelius Hjemborg. Medvirkende: Charlotte Trier, Henrik Vestergaard, Frederik Meldal Nørgaard og Anders Brik Madsen. Premiere på Svalegangen, Store Sal 1.9.16 kl.19:30. Set 2.9.16 kl.19:30. Spiller til og med 15.9.16, ti-fr kl. 19:30 og lø. kl.16:00.
Leder

Socialdemokraterne hader idræt

Indrømmet, overskriften er måske nok strammet en anelse, men når man ser på, hvordan borgmesterpartiet optræder i spørgsmålet om at sikre ordentlige og tilstrækkelige idrætsfaciliteter til de århusianske borgere, så kan man ikke helt undgå at sidde tilbage med fornemmelsen af, at partiet egentlig ikke tager den del særlig seriøst. Sammenligner man Aarhus med alle andre byer i Danmark, er det nemlig kun indbyggerne i hovedstaden, der er dårligere stillet end århusianerne. En rapport fastslog for nylig, at hvis udviklingen fortsætter, vil Aarhus i 2030 mangle hele 32 fodboldbaner og 22 idrætshaller, hvis byen bare skal opretholde den nuværende fordeling af borgere per facilitet - og det er endda uden at medregne, at byen vokser med over 5000 indbyggere om året. Det er naturligvis ikke alene Socialdemokratiets ansvar, men lige nu er det i hvert fald fair at fastslå, at det er byrådets største parti, der står i vejen for, at idrætsområdet kan få det tiltrængte løft. Både Venstre og Radikale har gentagne gange forsøgt at råbe de øvrige partier op, men specielt den røde del af byrådssalen virker til helt at have mistet hørelsen, når det handler om idrætsfaciliteter. Ufatteligt, når man ved, hvor meget et velfungerende forenings- og idrætsliv betyder for alt lige fra integration til sund livsstil og mindre kriminalitet.