Annonce
Gear

Anmeldelse: Skyggerne dræber i det nye danskproducerede spil Lightmatter

Det er ikke almindelige skygger, som du finder i de mørklagte gange. Gå videre på eget ansvar! Pr-foto.
Det danske spiludviklingsfirma Tunnel Vision Games sendte i januar virksomhedens første spil ’Lightmatter’ på gaden. Resultatet er et flot og finurligt førstepersons indiespil, der med hjernevridende puzzle-elementer og en mystisk baggrundshistorie låner inspiration fra spil som Portal og The Talos Principle.

Lad lyset lede dig på vej – og hvis det ikke gør, så må du vise lyset vejen. For det er ikke alene uhyggeligt at bevæge sig rundt i de skyggefulde underjordiske gange, som Lightmatter udspiller sig i. Det kan være dødsensfarligt.

I det første spil fra det danske firma Tunnel Vision Games vågner du op på energivirksomheden 'Lightmatter Technologies'. Du har tilsyneladende mistet bevidstheden på et tidspunkt. Sirenerne bræger og lyset blinker faretruende. Noget er helt galt, men hvad er der sket?

Mens du langsomt bevæger dig mod udgangen, ser du pludseligt en person gemt i skyggerne bag et kontrolpanel i det fjerne, og ud fra højtalerne strømmer en stemme. Virksomhedens stifter og chef, Virgil, opdager til sin irritation, at han ikke er alene på fabrikken. Han er ikke ligefrem venligt indstillet, men han forsøger alligevel at guide dig mod udgangen. Men tingene går langt fra som planlagt.

Annonce

Om testen

Produkterne, vi anmelder i Jysk Fynske Medier, er udlånt af virksomheden bag produktet. Vi tester og anmelder altid objektivt, uden at virksomheden har indflydelse på processen eller den færdige anmeldelse.

Labyrinter, mysterier og humor

Ligesom med genre-mesterværket Portal bliver du i Lightmatter udstyret med nogle redskaber, du skal bruge til at komme videre fra niveau til niveau. Og ligesom i Portal er der ellers fri leg til, hvordan du navigerer rundt i de labyrintiske gange – så længe du husker at undgå skyggerne.

Mens du i bedste ’jorden er giftig’-stil bevæger dig rundt i den mennesketomme fabrik, begynder brikkerne langsomt at falde på plads i mysteriet om, hvad der er gået forud for din bratte opvågning i Lightmatter Technologies underjordisk fabrik.

Og det er en rigtig fin historie, som folkene hos Tunnel Vision Games har skabt til Lightmatter – hvilket er yderst vigtigt i denne slags spil, hvor adrenalinen ikke ligefrem pumper, men hvor man i stedet skal bruge sin logik og kreativitet til at avancere.

På skuldrene af giganter

Som nævnt er Lightmatter tydeligt inspireret af især Portal, og det kan mærkes på den fantastiske mørke humor, som den mystiske stifter og chef af Lightmatter Technologies, Virgil, giver eksempler på i løbet af spillet.

Der er også indlagt flere såkaldte 'Easter Eggs' eller referencer til andre spil, som du kan gå på jagt efter, mens du forsøger at opklare, hvem der taler sandt, og hvem der forsøger at føre dig bag lyset i historien om, hvad der er gået forud for din bratte opvågning på fabrikken.

Virgils mørke og karakteristiske stemme vil lyde bekendt for mange gamere, og det er der en god grund til. Tunnel Vision Games har nemlig allieret sig med ingen ringere end skuespilleren David Bateson, også kendt som den koldblodige Agent 47 fra Hitman-spilserien.

Alt i alt er det Aalborg-baserede Tunnel Vision Games kommet rigtigt godt fra sin første spillancering, og Lightmatter er et must-have for alle indie- og puzzlespils-entusiaster, som vil udfordres og samtidig opleve en velskrevet historie.

Titel: Lightmatter

Platform: Pc (Steam)

Udgivelsesdato: 15. januar 2020

Jorden er ikke giftig, men det er skyggerne! Så det er en god idé at alliere sig med et par store lamper, når du skal finde vej gennem den mennesketomme fabrik i Lightmatter. Pr-foto.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce