Annonce
Aarhus

Anmeldelse: Sprogforkludret teater

Forestillingen "Pynt" på Teater Katapult bygger på Bjørn Rasmussens roman. Men teaterstykket gør os ikke klogere på spiseforstyrrelser og form og indhold spiller ikke sammen, mener anmelder Kirsten Dahl. PR-foto
Bjørn Rasmussens begavede og balstyrisk kontrastrige sprog drukner fortællingen om en ung pige med bulimi, som er kraftigt imod at skulle lægge sig fast på en samfundsdikteret fast identitet.
Annonce

ANMELDELSE: En ung kvinde stopfodrer sig selv og kaster bagefter det hele op i wc'et. Hun lider af bulimi. Vi er ikke i tvivl. Jo lidt, fordi diagnosen anoreksi nævnes også.

Men pyt. Det er ikke det, som er problemet i "Pynt". Fadæsen er, at Bjørn Rasmussen, der her har dramatiseret sin roman fra 2013, lader sit raffinerede og akademiske sprog dominere og køre sit eget løb, så indholdet bliver skyllet ud i toilettet, sammen med toastbrød, skinke, ost og læssevis af smør.

Forestillingen - og jeg vil tro også romanen - udspiller sig som en slags terapeutisk proces.

Kvinden har ladet sig indlægge på psykiatrisk hospital, fordi hun gerne vi undgå at dø. I kløerne på et personale, som medicinerer hende, som var hun et stykke kvæg og "en levende død", udfolder hun sin fortælling.

En dagbogs-beretning, som tager sig ud som et fragmentarisk, næsten kronologisk tilbageblik, der krydres med synspunkter og oplevelser på afdelingen. Kvindens far er død af kræft. Herefter hænger hendes mor sig. Sammen med sin autistiske bror vokser kvinden op hos en excentrisk værge, hvis påklæderske Jakob, kvinden omtaler i hunkøn.

Kvinden bliver forlovet med en fotograf, men skilt igen. Hun indleder derpå et seksuelt forhold til en tatoveret kvinde, som siden forlader hende. De fakta får vi. Hertil kvindens protest imod at samfundet ifølge hende vil søge at tvinge os ind i en fast identitetsskabelon.

Annonce

Teksten kokser

Josefine Hartvig er alene på scenen som kvinden. Simon Twisttmann har som scenograf lukket hende ind i et sterilt og stiliseret sygeværelse med hvide skabselementer, lysrammer og en hospitalsseng.

Som iscenesætter lader han flittigt Hartvig spille sammen med interiøret. Rum, iscenesættelse og skuespil er for så vidt udmærket. Hartvig mestrer det indviklede sprog. Hun kan udtrykke kvindens temperamentsfulde skift. Hun modulerer stemmen smukt og varieret. Og kan tillige spille melodica.

Det er teksten, som kokser. I sin grådige og fråsende form virker den selv helt bulimisk. Men det fungerer ikke. Sproget beriger os ikke på de problemer, stykket tager fat i.

Måske giver romanen læseren adgang til noget menneskeligt substantielt - om spiseforstyrrelser og om opvækst, køn, kærlighed og kønsidentitet. Men teaterstykket gør os ikke klogere på spiseforstyrrelser og form og indhold spiller ikke sammen.

"Pynt"

"Pynt", gæstespil af Teater Fråds
Dramatiker: Bjørn Rasmussen
Instruktør og scenograf: Simon Twisttmann
Medvirkende og kunstnerisk leder: Josefine Hartvig

Spiller også på Katapult 7.oktober.

Sproget fortaber sig i noget, der ligner selvforelskelse. Og det hvirvler sig ind i akademiske tirader, hvis indholdsintention anes, men desværre ikke bliver koblet frugtbart sammen til en berigende fortælling. Symptomatisk for forvirringen har mændene kvindenavne og omvendt.

Hvorfor stykket hedder "Pynt" forbliver kryptisk. Og der er noget galt med en forestilling, hvor langt de fleste publikummer ikke opfatter at forestillingen er slut, når den faktisk er færdig.

3 stjerner

"Pynt", gæstespil af Teater Fråds, premiere på Katapult 6. oktober kl. 19.30.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus For abonnenter

Kiks i kommunikationen kan udløse konflikter: - Et plejehjem i Aarhus er på ingen måder et luksushotel

CORONAVIRUS

Live: Corona aflyser uddannelsesbesøg for tusindvis af elever

Danmark For abonnenter

Rasmus Paludan har fundet nyt hul i lovgivningen: Sætter 200 kroner på højkant til underskrivere af vælgererklæringer

AGF For abonnenter

Karakterbogen: Kun AGF-defensiven ragede en smule op søndag aften

AGF

Skuffet David Nielsen efter nederlag: - Vi manglede kvalitet offensivt

Annonce