Annonce
Kultur

Anmeldelse: Stærkt selvskadeepos

<p>Pressefoto: Bora Bora</p>

Det kan varmt anbefales at besøge Bora Bora. Den genremiksende måde hvorpå Hvid Støj Sceneproduktion lukker en ind i en cutters hverdag er ikke sådan at ryste af sig.

Annonce

»Hvorfor gør du det?« spørger Kristina Nanna i mobiltelefonen.

»Jeg ved det ikke« svarer Nanna, som isolerer sig mere og mere på sit værelse. Hendes konfirmation står for døren. Men den stille og dygtige pige, er alt andet end glad for at være i fokus. Hun tumler med at føle sig forkert. Hver gang hun venligt har svaret veninderne i mobilen eller svaret sin mor gennem den altid lukkede pigeværelsesdør, bebrejder hun sig selv for ikke at have gjort og sagt det rigtige.

Cutt//

  • »Cutt//« af Hvid Støj Sceneproduktion.
  • Idé og udvikling: Stine Worm Sørensen og Charlotte Ladefoged.
  • Manuskript: Linda Klein.
  • Instruktion: Charlotte Ladefoged.
  • Koreografi: Lisbeth Sonne Andersen.
  • Scenograf: Stine Worm Sørensen.
  • Lysdesign: Morten Ladefoged.
  • Lyddesign: Morten Meilvang Laursen.
  • Performer: Lisbeth Sonne Andersen.
  • Aldersgruppe: fra 13 år og opefter.
  • Premiere på Bora Bora, Lille sal 14.15 kl.17:00.
  • Spiller til og med 17.4.15

Følelsen af at være forkert er drivkraften i de snit, hun udfører med alle de skarpe genstande, som hun gemmer i net og tasker inde på sit værelse.

Den genremiksende måde hvorpå Hvid Støj Sceneproduktion lukker en ind i en cutters hverdag er ikke sådan at ryste af sig.

Stemningen af utilstrækkelighed, forkerthed og tabu er det, som dominerer i Hvid Støj Sceneproduktions iscenesættelse af emnet. Ikke at Lisbeth Sonne Andersen ikke har replikker. Det har hun, og i forhold til i 2009, hvor jeg så forestillingen første gang, er Andersen som primært er kropsperformer og danser, vokset betragteligt som tekstformidler. Andersen spiller både Nanna og Nannas mor og tegner begge med klar artikulation og tydelige forskelligheder i karaktererne. Ligesom Andersen flot betoner det, som mor og datter har tilfælles: berøringsangsten overfor cutting-sandheden, den dårlige samvittighed og følelsen af ikke at slå til.

Annonce

Flot scenisk helhed

"Cutt//" vil ikke kunne fungere uden ordene. Linda Kleins tekst trækker intenst - næsten blødende - vejret og den er med til at drive handlingen fremad mod en finale. Og ordene indgår ikke mindst i en flot scenisk helhed: De spiller flot sammen med Morten Ladefogeds meget effektfuld skiftende og stilrene lysdesign. Snart er rummet orange, lilla, grønligt og blåt.

Stine Worm Sørensen har lukket cutterprinsessen inde i et klaustofobisk lille rum med en Prinsessen-På-Ærten-madras som centrum. Morten Meilvang Laursen har skabt musik som både er inciterende og alvorsdramatisk. Og alene på scenen suger Lisbeth Sonne Andersen en opmærksomhed til sig, som berører i kraft af det særegent stillefyldte, nedtonede og stiliserede bevægelsespartitur, som hun selv har koreograferet. En koreografi, som er dejlig blottet for påtagethed.

Hudløst giver Andersens Nanna med små sensibilitets-fyldte signaler hints om, at hun er cutter og hvor ensomt og smerteligt det er at være det, og hvor vanskeligt det er at bryde den selvskadelige adfærd. Hertil får vi ad både ord og dansens vej et godt indblik i, hvordan det kan være at være mor og veninder til en cutter.

Det kan varmt anbefales at besøge Bora Boras lille sal. Den genremiksende måde hvorpå Hvid Støj Sceneproduktion lukker en ind i en cutters hverdag er ikke sådan at ryste af sig. Heldigvis. Også på grund af dens slutning.

Annonce
Annonce
Aarhus

Festugeboss er tavs om aflysning

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Børn og unge hårdt ramt: Omkring 30 smittede og 300 børn er sendt hjem fra århusianske skoler og dagtilbud

Aarhus For abonnenter

Stikprøve i Føtex, Kvickly og Menu: Så mange kunder spritter ikke hænder

Annonce