Anmeldelse: Styrtdykkende Medina-show

Medina Smuk Fest 2015

»Har hun trusser på?« De to unge veninder tæt på scenen strakte begge hals, da Medina som en anden gudinde steg op fra den enorme hightech scene-opbygning under torsdagens koncert på Smukfest.

Spørgsmålet skyldtes sangerindens utrolig korte sag, hun bar foroven.

Det nederste af hende var domineret af et par ligeså utroligt høje og langskaftede støvler. Ikke ulig den slags, Stig Pedersen fra D-A-D skvattede i under en koncert på Aarhus Havn for et par måneder siden.

Den imponerende indianerfjerdragt på hovedet kunne hun såmænd også snildt have fundet i Stig Pedersens velassorterede garderobe.

I en bombastisk blanding af Skrillex-dubstep og tunge rockriffs skridtede den 32-årige stjerne scenen op.

Med sig havde hun en blond, langhåret guitarist, der var som taget ud af et svensk letmetal-band fra 90'erne; en trommeslager, en korsanger, to fyre på keyboards samt i ny og næ to veloplagte dansere.

Gennembrudshittet fra 2008 »Kun For Mig« var startskuddet til »en fucking fed fest, hvor vi bare skal skrige lungerne ud«, som Medina opfordrede os til.

Omgivet af unge kvinder, der råbte og skreg samtlige tekster ud, alt imens de spejlede sig i Medinas smerte, måtte skribenten her i etaper trække sig længere og længere tilbage i det hastigt voksende bølgende hav af publikum.

Medina gjorde gentagende gange opmærksom på, at hun var »fucking glad for at være her«, og at hun havde set frem til den her dag »i fucking lang tid«.

»Synd For Dig«, holdt i stram snor, og den fremragende »Kl. 10« lovede sådan set godt.

Akkurat ligesom »Ud Af Mørket« med en gæsteoptræden af Shaka Loveless holdt safterne i kog.

Så skulle vi høre en splinterny sang, der endnu ikke har nogen titel. I balladen, med akkustisk guitar og uden trommer, sang Medina blandt andet »jeg tror, jeg fucking elsker dig«.

Herfra tørrede den våde drøm om en himmelsk pop-stund desværre noget ud.

»Ensom«, »Velkommen til Medina«, »Jalousi« samt ikke mindst »Giv Slip«, der lød som en sikker bundplacering i Dansk Melodi Grand Prix, styrtdykkede festen.

Men det var de skrigende veninder sikkert langt fra fucking enig i.

Medina, Rytmescenen, torsdag

Der er flere anmeldelser, reportager, nyheder og fotogallerier på vores store tema om Smukfest

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Velforberedte indbrudstyve: Tog strømmen, brugte medbragt stige og klippede dyre lamper ned