Anmeldelse: Styrtdykkende Medina-show

Medina Smuk Fest 2015

»Har hun trusser på?« De to unge veninder tæt på scenen strakte begge hals, da Medina som en anden gudinde steg op fra den enorme hightech scene-opbygning under torsdagens koncert på Smukfest.

Spørgsmålet skyldtes sangerindens utrolig korte sag, hun bar foroven.

Det nederste af hende var domineret af et par ligeså utroligt høje og langskaftede støvler. Ikke ulig den slags, Stig Pedersen fra D-A-D skvattede i under en koncert på Aarhus Havn for et par måneder siden.

Den imponerende indianerfjerdragt på hovedet kunne hun såmænd også snildt have fundet i Stig Pedersens velassorterede garderobe.

I en bombastisk blanding af Skrillex-dubstep og tunge rockriffs skridtede den 32-årige stjerne scenen op.

Med sig havde hun en blond, langhåret guitarist, der var som taget ud af et svensk letmetal-band fra 90'erne; en trommeslager, en korsanger, to fyre på keyboards samt i ny og næ to veloplagte dansere.

Gennembrudshittet fra 2008 »Kun For Mig« var startskuddet til »en fucking fed fest, hvor vi bare skal skrige lungerne ud«, som Medina opfordrede os til.

Omgivet af unge kvinder, der råbte og skreg samtlige tekster ud, alt imens de spejlede sig i Medinas smerte, måtte skribenten her i etaper trække sig længere og længere tilbage i det hastigt voksende bølgende hav af publikum.

Medina gjorde gentagende gange opmærksom på, at hun var »fucking glad for at være her«, og at hun havde set frem til den her dag »i fucking lang tid«.

»Synd For Dig«, holdt i stram snor, og den fremragende »Kl. 10« lovede sådan set godt.

Akkurat ligesom »Ud Af Mørket« med en gæsteoptræden af Shaka Loveless holdt safterne i kog.

Så skulle vi høre en splinterny sang, der endnu ikke har nogen titel. I balladen, med akkustisk guitar og uden trommer, sang Medina blandt andet »jeg tror, jeg fucking elsker dig«.

Herfra tørrede den våde drøm om en himmelsk pop-stund desværre noget ud.

»Ensom«, »Velkommen til Medina«, »Jalousi« samt ikke mindst »Giv Slip«, der lød som en sikker bundplacering i Dansk Melodi Grand Prix, styrtdykkede festen.

Men det var de skrigende veninder sikkert langt fra fucking enig i.

Medina, Rytmescenen, torsdag

Der er flere anmeldelser, reportager, nyheder og fotogallerier på vores store tema om Smukfest

Blog

Blog: Julen varer ikke ret meget længere

For os, der nu er den ældste generation, er det ikke noget problem i hukommelsen at genskabe barndommens lykkeland i 1950’erne. Om man boede i midtbyen, på Trøjborg eller på Frederiksbjerg var et fedt, for det var det samme alle steder: boligblokke i fire-fem etager, der lå i karréer med gaderne på kryds og tværs. Og forsynings-centralerne lå lige henne på gadehjørnerne. Der lå en købmandsbutik på det ene hjørne, en bager på det andet, en slagter på det tredje og endelig en grønthandler på det fjerde. Og der var snesevis af dem, for de lå på hvert eneste gadehjørne overalt i byen. Men i 1960’erne og 1970’erne forsvandt alle disse småhandlende i løbet af en forholdsvis kort årrække; facaderne blev muret til og der blev indrettet hjørnelejligheder i de tidligere butikker. De store supermarkeder tog dem, gik vi og sagde – endskønt købmandens, slagterens og grønthandlerens butikslukning kun kunne tilskrives os selv. Det var jo os – kunderne – som holdt op med at handle hos dem, da vi i stedet søgte indenfor i det spændende supermarked med de bugnende varehylder og de deraf nødvendige indkøbsvogne. Og vi fik da også en form for personlig kontakt med den søde kassedame. Det var dét, der slog købmanden ihjel. Men det var kun indirekte supermarkedets skyld! Og nu gentager historien sig, men denne gang er det udvalgsforretningerne det går ud over. Tøj, sko, isenkram, smykker, bøger and-you-name-it bliver nu ligesom i 1960’erne solgt i nye og anderledes ”butikker” – nu kaldes de bare internettet. Nu skal folk end ikke rejse sig fra sofaen længere for at handle, hvorfor historien gentager sig: det er heller ikke nyheden e-handel, som nu er skyld i at de små fysiske butikker får det sværere og sværere – det er og bliver os, kunderne, der er begyndt at handle anderledes. Det hele skal naturligvis ses i sammenhæng med, at handels-uvidende byrådsmedlemmer og deres tilsvarende embedsmænd ommøblerer byen, så den sidste lyst, kunderne måtte have for at tage ind i city for at købe varer, nok også skal blive elimineret. Det bliver gjort vanskeligere og vanskeligere at køre rundt i byen – og det bliver efterhånden komplet umuliggjort at finde parkeringspladser. Det sidste fordi kommunen fjerner alle gammelkendte p-pladser for at tvinge bilisterne til at bruge kommunens egne p-misfostre Navitas og Dokk1 – som dog aldrig, aldrig, aldrig nogensinde bliver rentable, fordi de er placeret komplet tåbeligt i forhold til byens handelsliv. Butikker lukker vedvarende i hobetal. Det sker på daglig basis. Og som noget helt nyt ser vi nu også gamle, fine, velanskrevne og –konsoliderede firmaer indskrænke og lukke tabsgivende filialer, simpelthen for at rebe sejlene. Noget de store kædefirmaer af prestigemæssige årsager ikke tidligere har beskæftiget sig for alvor med – men nu udvises rettidig omhu og damage control. Så kig dig derfor godt rundt omkring på alle juledekorationerne, når du i disse dage er ud at købe julegaver. For det er meget tænkeligt, at julen ikke varer så meget længere. I takt med at der bliver færre butikker med næsten ingen omsætning fordi vi køber det meste på nettet, så bliver der heller ikke råd til for gadeforeningerne at sætte julepynt op. Flere af byens kendte handelsgader har jo allerede for længst fravalgt juledekorationerne, og indenfor en kort årrække kommer Strøgets flotte stjernehimmel formentlig heller ikke op. Det koster hvert år en halv million kroner, men med flere og flere ikke-betalende medlemsbutikker, bliver det jo umuligt for Strøgforeningen at finde økonomi til at bruge så mange penge på julelys. Men vi kan ikke stoppe det. Man har aldrig kunne stoppe naturlig udvikling. I 1960’erne buldrede supermarkederne frem og nu om dage er det så handlen på nettet. Det står ikke til at ændre. Det eneste vi så bare skal huske på, når vi om nogle år savner de hyggelige julelys i gaderne, er årsagen til, at der ikke længere er råd til den glædelige julehygge. Der er for få fysiske butikker til at betale.

Turbåd inspiceret efter at kvinder faldt i havnen: Søfartsstyrelsen fandt mangler i forbindelse med sikkerheden

112

Forundret formand for Vejlby-Risskov Hallen: Er uforvarende blevet en del af svindelsag i Forsvaret