Anmeldelse: Symfonisk menighedsmøde

Defecto og Aarhus Symfoniorkester i Musikhuset. Foto: Ole Straarup
Metal og troldspejl for voksne i flot opsat koncert.

ANMELDELSE: Det var ikke et pædagogisk projekt, Jakob Stegelmann som konferencier stod i spidsen for, da Aarhus Symfoniorkester stillede sig til rådighed for ”Troldspejlet in Symphony”. Nej, koncerten var for kendere og voksne, ikke for børn, og Stegelmann præsenterede den som sådan med stor og smittende egocentreret begejstring. Med sine mange år som bestyrer af det populære TV-program, har han noget at have det i, og så må man tage med, at man bliver skammet ud, hvis man imod den indbyggede forventning ikke kender alle numrene eller for den sags skyld ikke var med på Copenhell sidste år.

Når det er sagt, sådan lidt irriteret, skal jeg ile at meddele, at ideen med koncerten og dens hele opsætning er rigtig god og blev overbevisende gennemført. Det var en fornøjelse at være tilstede, at se lyssætningen, høre det inviterede metalband DEFECTO og Aarhus Symfoniorkester spille sammen under Peter Ettrup Larsens kyndige ledelse – og høre alle Stegelmanns kommentarer.

Aftenens surprise-bonus var DEFECTO. I koncertens anden del ændrede metalbandets medvirken koncerten på flere måder. Dels blev lyden en anden, dels ændrede den rumlige oplevelse sig. I sig selv er det tankevækkende, at 70 symfonimusikere uden forstærkning ikke kan hamle op med en forstærket gruppe på 4. Det var der så rådet bod for, og nu kunne man høre de ofte symfonisk orienterede metalmusikeres drøm come true: Den helt store, store lyd, som trykker én tilbage i sædet. Den er så flot og fed, den lyd.

Den rumlige oplevelse blev ændret fra første dels ganske traditionelle orkesteropstilling med varm, indbydende belysning til yderligere dybde med bagscenens motoriserede projektører, søjler af lys med farveskift og blændende hvidt lys vendt mod publikum – hele rockkoncertens scenografi med vældige attituder og tilråb. Hallo Aarhus!

Eneste værk fra det symfoniske repertoire var Gustav Holst’s Mars-sats fra ”Planeterne”. Den er fra første del af forrige århundrede, lyder som filmmusik fra indeværende og har været til stor inspiration for blandt andet John Williams, hvis musik fyldte meget i koncertprogrammet. Den lyd, Williams så blændende leverer (og Stegelmann elsker) er symfonisk action-præget med horn og atter horn, smeldende blæsere og hvirvlende strygere, nu og da afbrudt af en eftertænksom lyrik fra træblæserne. Han er en mester heri, og koncerten gav herlige eksempler på det: Star Trek, Star Wars. E.T.

Troldspejlet in Symphony

• Musik fra computerspil og film.
  • Aarhus Symfoniorkester. DEFECTO (Niklas Sonne, Frederik Møller, Thomas Bartholin, Mikkel Christensen).
  • Dirigent: Peter Ettrup Larsen. Konferencier: Jakob Stegelmann.
  • Musikhuset, Store Sal, torsdag aften.
  • 4 af 6 stjerner

DEFECTO indgik dels i det samlede orkester i et herligt medley af spilmusik, dels havde bandet sin egne numre, hvor ASO var symfonisk kæmpesynthesizer. Metalbandets musikalske stil har både power og en meget melodiøs side. Deres upcoming release tegner meget spændende.

Nok var der langt mellem de mere neddæmpede og vegeterende passager i aftens musik – det var action på action og helte hér og dér – men der var også en fin historisk side i programmet med tilbageblik til King Kong-musikken og dens mere følelsesmæssige sider, tilbageblik på de tidligste spil og deres musik. Man fik med stor intensitet oplevet ”de fantastiske musikalske stemninger, der er filmenes og spillenes livsnerve – den lyd, de ikke kan leve uden – og som gør, at vi bliver grebet” (citat ASO program).

Kiks i kommunikationen kan udløse konflikter: - Et plejehjem i Aarhus er på ingen måder et luksushotel

CORONAVIRUS

Live: Corona aflyser uddannelsesbesøg for tusindvis af elever