Anmeldelse: Traditionsbrydende taburetteater

Daniel Bevensee og Katrine Beck Ibsen spiller godt og nærværende i ungdomsforestillingen »Branden«, der opføres på Godsbanens åbne scene. Foto: PR-foto.

Nærværende ungdomsforestilling om en teenager i eksistentiel krise.

Laura har buret sig inde på sit værelse. Hun er begyndt på efterskole, men kommer ikke ud og deltager i det sociale liv sammen med de andre elever, fordi hun ikke kan se nogen mening med noget i livet.

Ingenting betyder noget. Hun er i eksistentiel krise. De andre elever på skolen beslutter sig for at forsøge at få hende til at komme ud af sit skjul ved at anbringe det, som betyder allermest for dem hver især uden for hendes dør. Inden Laura forskanser sig, når hun lige at støde på den helt anderledes jordbundne og umiddelbare dreng William, som forelsker sig i hende.

»Branden«

Af Hvid Støj Sceneproduktion.

Idé og koncept: Charlotte Ladefoged og Stine Worm Sørensen.

Manuskript: Simone Isabel Nørgaard i tæt samarbejde med Charlotte Ladefoged.

Iscenesættelse: Charlotte Ladefoged.

Scenografi: Stine Worm Sørensen.

Komponist: Marcus Hjemborg.

Medvirkende: Katrine Beck Ibsen og Daniel Bevensee.

Aldersgruppe: 13 år og opefter.

Urpremiere på Åben Scene, Godsbanen 17. september.

Spiller her 18.-26. september, dog ikke søndag. Mandag - onsdag kl. 10 og 12, torsdag - fredag kl. 12 og 19, lørdag kl. 16.

Inklusionsteater

Hvordan iscenesætter man en så stor og vanskelig eksistentiel tematik som meningen med livet for teenagere fra 13 år og opefter, så det bliver vedkommende teater?

Man forsøger at fjerne distancen. Man lukker publikum ind i det samme rum, som skuespillerne befinder sig i og giver dem små opgaver.

Ikke noget med at de skal improvisere noget, de skal bare føle sig eller komme så tæt på stykkets handling og karakterer som muligt: Ved at sidde side om side med skuespillerne, som var de efterskoleelever. Ved at synge med på en omdelt fællessang. Ved på række at lave aerobic. Ved at tage imod og holde de forskellige allerbedste ting, som de andre elever ofrer i forsøg på at få Laura til at åbne døren og komme ud - til livet.

Inklusionsteater, kalder Hvid Støj Sceneproduktion, den type teater, som de her afprøver i deres nye ungdomsforestilling »Branden«. Og inkluderet bliver vi. Vi bliver fra begyndelsen forsynet med en taburet og får at vide, at vi selv må bestemme, hvor langs kanten i det opstillede omsluttende firkantede spillerum vi vil sætte os. Katrine Beck Ibsen og Daniel Bevensee, som er de to medvirkende skuespillere, blander sig så mellem os og springer undervejs ind og spiller Laura, William og de andre elever.

Nærværende skuespil

Ibsen og Bevensee er habile skuespillere. Sikre i deres varierede kropssprog og gode til at skabe energi og spænding i rummet. Publikum til premieren var med på legen fra begyndelsen. Med tiden mister forestillingen desværre noget af sit inkluderende greb om publikum, fordi den del, hvor de mange yndlingsobjekter bliver præsenteret af skuespillerne og delt rundt mellem publikum, bliver for lang. Hver ting - en cykel, en dagbog, et bundt DVD'er, m.m. bliver knyttet til en fortælling af eksistentielt indhold for den person, der giver afkald på tingen. En udmærket måde at skabe fokus på mening og ikke mening. Og Ibsen og Bevensee spiller alle rollerne med præcision og nærvær. Men desværre skal vi gennem for mange ting. Der er for lang vej fra den begyndende intense scene mellem Laura og William, som også byder på sprød humor, til den dramatiske og kulminerende finale.

Charlotte Ladefoged har et godt greb om den udfordrende publikumsinvolverende iscenesættelse. Marcus Hjemborgs nykomponerede musik udgør et fint fungerende soundscape. Stine Worm Sørensen har scenograferet er enkelt rum med hvide stofvægge med plads til spiludfoldelse. Men Simone Isabel Nørgaards tekst, som bestemt rummer udmærkede både filosofiske og finurlige sekvenser har desværre en for lang midterdel og replikker, som giver forestillingen en distancerende tyngde, fordi de virker omstændeligt spekulative og overtydeliggørende.

Østjylland

Politi advarer om risiko for akvaplaning efter uheld på østjysk motorvej: Det er meget farligt

Læserbrev: Det er helt uacceptabelt, at psykiatrien slet ikke får nogen af pengene til ekstra sygeplejersker

Til forretningsudvalgsmødet i Region Midtjylland 18. februar under punkt 4 omkring regeringens tilførsel af midler til sygeplejersker har vi stemt imod (Marianne Karlsmose fra Kristendemokraterne tog forbehold). Alle øvrige partier stemte for, at psykiatrien ikke får nogen af pengene til ekstra sygeplejersker til trods for regeringens intention. Baggrunden er, at Region Midtjylland med virkning fra 2021 og frem får i alt 128,9 mio. kr. til at ansætte 215 ekstra sygeplejersker. Det er en virkelig god nyhed for sundhedsvæsnet! Der mangler i den grad hænder, og 128,9 mio. kr. gør helt klart en forskel! I 2020 får vi det halve. Direktionen har indstillet, at alle pengene skal gå til somatikken og fordeles forholdsmæssigt mellem de somatiske hospitaler. Psykiatrien skal også have flere sygeplejersker, men pengene til det skal komme fra psykiatriens eget budget (herunder de penge, psykiatrien har modtaget særskilt på finansloven). Alternativet og Psykiatri-Listen mener, at psykatrien skal have en forholdsmæssig andel af pengene, så psykiatrien kan ansætte endnu flere sygeplejersker. Det drejer sig om 15,5 mio. kr. i varige midler, hvilket svarer til ca. 30 sygeplejerskestillinger. Dermed vil psykiatrien blive løftet med 70 sygeplejersker i stedet for 40. Det mener vi, der er behov for. Der er ingen tvivl om, at der både er behov for flere hænder i psykiatrien og i somatikken - og vi ville godt kunne acceptere en vis skævdeling af midlerne i 2020 og 2021. Men der er tale om varige midler, og det er altså vigtigt, at psykiatrien får sin fulde andel af pengene senest fra 2022, og det er helt uacceptabelt, at psykiatrien slet ikke får nogen af pengene. Regionsrådet skal behandle sagen på onsdag, og vi vil naturligvis fortsætte med at arbejde for at samle flertal for, at psykiatrien også får del i pengene. I forbindelse med sagen er det vigtigt at huske: - At det er regeringens intention, at pengene til yderligere sygeplejersker både bruges til somatik og psykiatri. - At de somatiske hospitaler i budget 2020 fik et samlet løft på ca. 288 mio. kr., mens psykiatrien fik et løft på 10,6 mio. kr. - At psykiatrien i forbindelse med flytningen fra Risskov til Skejby afleverede en besparelse på otte procent. - At sygeplejerskerne skal ansættes løbende frem mod 4. kvartal 2021 - ikke på én gang.

Kristian Jensen bliver analytiker hos Avisen Danmark: Som ex-minister kan jeg sige tingene mere direkte