Annonce
Aarhus

Antallet af ulykker skal mindskes: Cyklister ønsker blå striber i store kryds

Formanden for Cyklistforbundets Aarhus-afdeling, Anders Nielsen, ønsker blandt andet, at der bliver sat blå striber op langs cykelstierne i både nord- og sydgående retning i krydsene langs Ringgaden. De skal være med til at forhindre cykelulykker. Foto: Mette Marie Birch Breuning
Står det til Cyklistforbundet i Aarhus, skal der være blå striber i samtlige kryds på Ringgaden og Ringvejen for at mindske antallet af cykelulykker. Rådmand for Teknik og Miljø Bünyamin Simsek (V) vil presse på for yderligere midler til at forbedre trafiksikkerheden.

AARHUS: Den seneste uge har Århus Stiftstidende sat fokus på cyklisme, og avisen har blandt andet kunne fortælle, at især krydsene langs Ringgaden og Ringvejen er knudepunkter, når det kommer til uheld med cyklister involveret.

Men det skal der laves om på. I hvert fald hvis det står til Cyklistforbundets afdeling i Aarhus.

- Vi vil have malet blå striber langs med Ringgaden og Ringvejen. Der skal være en blå stribe i både den nordlige og sydlige retning i hvert kryds. Hvis de er i samtlige kryds, ser bilisterne det altid, siger formand Anders Nielsen og understreger, at striberne skal være med til at tydeliggøre cyklisterne og gøre bilisterne opmærksomme.

Annonce


Til budgetforhandlingerne i efteråret vil jeg bede om, at der bliver afsat flere penge til at arbejde med at styrke trafiksikkerheden for bløde trafikanter i vores lyskryds.

Bünyamin Simsek (V), rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune


Foruden formandsposten i Cyklistforbundets Aarhus-afdeling sidder han også i kommunens Trafiksikkerhedsudvalg. Han fortæller, at han flere gange har forsøgt at få udvalget til at diskutere og komme med forslag til, hvordan cykelforholdene langs de to store veje kan forbedres. Dog uden at det har ført til konkrete vedtagelser.

Generelt efterspørger Anders Nielsen et større fokus på byens cyklister, og de forhold de færdes på og i.

Der mangler penge

Det er rådmanden for Teknik og Miljø, Bünyamin Simsek (V), der er formand for kommunens Trafiksikkerhedsudvalg.

Han forklarer, at udvalget har behandlet en rapport, som dokumenterer, at den bedste effekt af blå streger netop fås ved at opsætte dem i en eller to retninger, og ikke i alle fire retninger i et kryds. Til Cyklistforbundets forslag siger han:

- Til budgetforhandlingerne i efteråret vil jeg bede om, at der bliver afsat flere penge til at arbejde med at styrke trafiksikkerheden for bløde trafikanter i vores lyskryds. Vi har ikke de nødvendige midler afsat fra byrådet til at skabe de rigtige handlinger.

Men ifølge Anders Nielsen koster de blå striber i krydsene langs Ringgaden og Ringvejen ikke særlig meget. Han mener, at rådmandens fokus ligger et forkert sted - nemlig på bilisterne.

- Fremtidens by er mere cyklisme af hensyn til klimaet, og det er færre parkeringspladser, så der bliver et bedre byrum og færre biler i byen, siger han.

Krydset mellem Viborgvej og Vestre Ringgade i Aarhus er på listen over de 10 steder, der de seneste fem år er sket flest cykelulykker, som er blevet anmeldt til politiet. Foto: Mette Marie Birch Breuning

Bünyamin Simsek understreger dog, at han også er 'lastbilernes, bilernes, bussernes og fodgængernes rådmand', og at arbejdet i Trafiksikkerhedsudvalget ikke skal præges af en kamp mellem de forskellige transportformer.

- Vi skaber løsninger bredt set for trafiksikkerheden i Aarhus Kommune, og det handler ikke om de enkelte trafikanters kamp mod hinanden. Det handler om at sætte ind med virkemidler der, hvor den største effekt er, siger han.

Han forklarer, at der arbejdes med forskellige parametre for at undgå krydsulykker. Blandt andet at skubbe spærrelinjen for bilisterne tilbage og rykke cyklisterne frem, så de bliver mere synlige i krydsene.

Annonce

Cyklisternes ansvar

Selvom der er mange cyklister i Aarhus, er Danmarks næststørste by bagud, når det kommer til gode cykelforhold, mener Anders Nielsen. Han nævner både Randers, Odense og København som steder at hente inspiration.

- I Odense har de haft den store tegnebog fremme. De har lavet cykelstier næsten alle steder. Hvis man ser på, hvor stor en del af befolkningen, der cykler og kører i bil, så tror jeg, at det er fire-fem procent mere af befolkningen, der bruger cyklen i Odense end her i Aarhus, siger han og understreger, at det også kan skyldes de mange bakker.

Ifølge Bünyamin Simsek er kommunen også opmærksom på at hente inspiration fra andre byer. Når det går galt i Aarhus, er det ofte steder, hvor cyklisterne kommer med høj fart, og i den forbindelse understreger rådmanden, at cyklisterne også har et ansvar:

- Som trafikant skal man også omstille sig til forholdene. Ved de her bakker, hvor cyklisterne kommer med høj fart, ser vi netop, at man nogle gange bliver overrasket som bilist.

Det er Anders Nielsen enig i. Flere steder langs Ringgaden kan det ifølge ham være en god idé at sænke farten. Han nævner desuden, at forbundet har fokus på at oplyse om færdselsloven og hensyn i trafikken.

- Du skal tage hensyn til de andre trafikanter. Der kan være en bilist, der sidder i en vinkel, hvor man ikke kan se, at der kommer en cyklist. Som cyklist skal du være opmærksom på, hvad de andre trafikanter foretager sig, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Udbrud af ekstra smitsom corona-variant: Vuggestue og børnehave i Risskov lukket

Sport For abonnenter

Kommentar: Der er ingen vej udenom - Uefa eller Hjulmand taler usandt

Aarhus For abonnenter

Beboere frygter, at dødskørsel på Aarhus Ø vil koste liv: Vagter og afspærring af p-plads er i spil til at dæmpe uroen

Alarm 112

Ulykke i Odder skaber lange køer

Annonce