Annonce
Kultur

Applaus for en lige højre: Festugen fik pris for kunstnerisk kæberasler

Den ærefulde pris, Årets applaus, gik denne gang til Aarhus Festuge for deres store satsning "Det åbne hjerte" af teatergruppen Signa, der indtog det gamle amtssygehus med en 12 timer lang totalforestilling. Jurymedlemmerne Erik Farmann og Astrid Guldhammer (th.) overrakte prisen til producent Micha Schaarup, som repræsenterede Aarhus Festuge. Foto: Axel Schütt
Der var priser til både det store flagskib, Aarhus Festuge, og det lille teater, Hvid Støj Sceneproduktion, da kulturmiljøet fejrede hinandens sejre i det forgangne år.
Annonce

AARHUS: Med guldlametta på væggene og cava i champagnefløjterne tog scenekunstmiljøet afsked med 2019 til den årlige nytårskur på Brobjergskolen.

Snakken gik lystigt blandt de mange fremmødte, så Charlotte Mors fra Performing Arts Platform, der var vært ved arrangementet, kunne næsten ikke trænge igennem, da hun skulle præsentere årets nytårstaler, Hanne Trap Friis, fra Teater Freeze Production.

I sin tale glædede Friis sig over de mange gode samarbejder, der i stigende grad er opstået på tværs af aktører i byen, men også på tværs af by- og landegrænser.

- Der er kommet større lydhørhed for hinanden mellem de store institutioner og de frie scenekunstnere i byen og hurra for det, sagde Hanne Trap Friis, der var glad for, at hun ikke havde været på samme svære opgave som juryen, der ud fra 50 forestillinger havde indstillet tre nominerede til "Årets forestilling".

Og prisen gik til...

Det var syvende gang, Performing Arts Platform uddelte priser til det århusianske scenekunstmiljø.

En jury havde nomineret tre forestillinger, som publikum kunne stemme på til Scenekunstens Forestillingspris for årets forestilling:

Prisen gik til "[Pap-Kas]" af Hvid Støj Sceneproduktion. Forestillingen blev vist som gæstespil på Aarhus Teater i december 2019.

De øvrige nominerede var "Manifest for skrøbelige autoriteter", Aarhus Teater, og "Tænk, hvis man havde en rejsegrammofon", Teatret Gruppe 38 m.fl.

Juryen gav Årets Applaus, som er scenekunstens ærespris, til Aarhus Festuge.

Annonce

Et lille 'prut-teater'

Og så skulle spændingen udløses blandt de tre nominerede: babyforestillingen "[Pap-Kas]", Aarhus Teaters "Manuskript for skrøbelige autoriteter" og "Tænk hvis man havde en rejsegrammofon" fra Teatret Gruppe 38.

Publikums stemmer var gået til Hvid Støj Sceneproduktions "[Pap-Kas]", der blev vist som gæstespil på Aarhus Teater i december.

En overrasket teaterleder modtog prisen.

- Vi er jo bare et lille 'prut-teater', så vi vidste ikke, at vi havde så mange venner derude, sagde Charlotte Ladefoged, der takkede holdet på og bag scenen.

Annonce

Årets applaus

Publikum havde ikke en finger med i spillet om kåringen af "Årets applaus", som gives til en person eller organisation, der på særlig vis har beriget det århusianske scenekunstmiljø.

Modtageren var valgt af en jury, og det ærefulde skulderklap gik i år til Aarhus Festuge.

- Festugens interesse for scenekunsten har varieret ret voldsomt gennem årene alt efter festugechefens fokus og horisont, sagde jurymedlem Erik Farmann i begrundelsen og påpegede, at der havde været scenekunst-døde perioder i festugens historie.

- I flere år har man følt, at festugen ikke ofrede mange kræfter, hverken på at præsentere egne forestillinger eller på at inddrage byens scenekunstaktører i et frodigt samarbejde. Men så sidste år præsenterede festugen et uventet og stærkt initiativ, sagde han.

Glæde var stor hos kunstnerisk leder Charlotte Ladefoged (tv.) fra Hvid Støj Sceneproduktion, der modtog prisen for årets forestilling, og dermed var den blandt de tre nominerede, som publikum havde givet flest stemmer. Foto: Axel Schütt
Annonce

Drømte stort

Det var naturligvis tale om teatergruppen Signas performance "Det åbne hjerte", der i 12 timer inviterede publikum ind til en totalforestilling i det gamle amtssygehus.

- At festugen 2019 valgte at ofre energi og så mange kræfter på så stor og nytænkende en produktion, opfatter juryen som en særlig berigelse af Aarhus. Det er også en anerkendelse af, at den levende scenekunst er vigtig og den anerkendelse, vil vi gerne anerkende med prisen i håbet om, at det ikke er sidste gang, festugen bruger sit udsyn og sine økonomiske biceps til at give byen og miljøet en kunstnerisk kæberasler, sagde Erik Farmann og bød festugeproducent Micha Schaarup op på scenen for at modtage prisen.

- Vi er megaglade og stolte over Signa, det har været fantastisk at se forestillingen blive til på amtssygehuset og bagefter møde folk på gaden, som den havde gjort det vildeste indtryk på, sagde hun, der også takkede på vegne af festugedirektør Rikke Øxner.

- Vi drømte stort, det har vi gjort mange gange før, og det kommer vi forhåbentlig også til fremover, sagde hun, inden hyggesnakken igen kunne fortsætte rundt om de små caféborde.

Scenekunstmiljøet i Aarhus var samlet til den årlige nytårskur på Brobjergskolen. Foto: Axel Schütt
Spændingen var stor, også blandt jurymedlemmerne Mette Rønne (tv.) og Astrid Guldhammer, da prisen for Årets forestilling skulle afsløres. Foto: Axel Schütt
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Sommerjazzen er i fuld sving

AGF

Ingen Benjamin længere: Hvidt har taget store skridt i AGF

Annonce