Annonce
Udland

Apple indfører kønsneutrale og handicappede emojier

Sara D. Davis/Ritzau Scanpix
60 nye emojier i Apples produkter skal skabe større fokus på inklusion og diversitet.

Apple indfører en ny serie af emojier, der afbilleder kønsneutrale og handicappede personer samt par med forskellige hudfarver.

I den nye softwareopdatering iOS 13.2, der blev sendt ud mandag, kan brugere med 61 nye emojier indsætte personer i kørestol, med proteser eller kønsneutrale vampyrer i tekstbeskeder. Det skriver det amerikanske medie The Verge.

Brugere vil også selv kunne sammensætte par med forskellige hudfarver.

Med alle kombinationer taget i betragtning er der 398 nye emojier i Apples nye opdatering.

Apple følger dermed Google, der indførte kønsneutrale emojier i Googles Pixel-smartphones i maj.

De nye emojier skal skabe større fokus på inklusion og diversitet.

I 2018 bad Apple organisationen Unicode Consortium, der står for at sætte den globale standard inden for emojier, om at inkludere nogle emojier med et handicap.

- Som det er nu, er der en bred vifte af muligheder, men det repræsenterer ikke dem med handicap, skrev Apple i en pressemeddelelse i 2018. Det skrev det amerikanske medie CNN.

Ud over de nye emojier har Apple i softwareopdateringen tilføjet kamerafunktionen "deep fusion" til telefonerne iPhone 11 og 11 Pro.

Funktionen lader kunstig intelligens automatisk forbedre billedkvaliteten.

Ud over en ny softwareopdatering lancerede Apple mandag nye trådløse bluetooth-høretelefoner med navnet Airpods Pro.

De nye høretelefoner er en efterfølger af Apples oprindelige og populære trådløse høretelefoner, Airpods, der blev lanceret i 2016.

De nye Airpods Pro er støjreducerende, hvilket mange fans har sukket efter.

Kønsneutralitet har vundet frem hos flere virksomheder.

Virksomheden Always, der producerer hygiejneprodukter, har for nylig fjernet et kvindesymbol fra sine pakker med hygiejnebind efter flere opfordringer fra rettighedsgrupper, der repræsenterer transkønnedes interesser.

Den globale legetøjsproducent Mattel har også lanceret kønsneutrale dukker.

/ritzau/

Annonce
Overblik over de nye emojis
CNN med pressemeddelelse fra Apple
The Verge med artiklen
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Blog

Små og store skridt mod vægttab

Uanset om man er sundhedsprofessionel eller privatperson, kan man nogle gange opleve at have rigtig store ambitioner på andre folks vegne. Det kan være, man sidder og taler med en ven eller patient, som ofte er rigtig ked af sin overvægt, og som nu proklamerer, at han vil skære ned på colaen. I sådan en situation kan den lyttende få tanken: ”Ja, det er meget godt, men det er jo ingenting i forhold til de ændringer, du burde lave – det dér alene kommer jo ikke til at gøre en forskel!” Den lyttende tænker måske, at for denne person er der rigtig mange andre kostændringer, som er meget mere relevante at tage fat på, og som i meget større omfang ville have en indflydelse på udseende eller sundhedstilstand. Og hvad med fysisk aktivitet og søvn og alkohol og …? Sådan en tanke kan på sin vis virke rationel nok: hvis en person eksempelvis udtrykker bekymring over risikoen for livsstilssygdomme, giver det jo mening for omgivelserne at tænke, at så bør personen sætte ind med de ændringer, der vil reducere risikoen mest muligt, hurtigst muligt. Omgivelserne kan måske endda opfatte det som deres pligt at sige: ”Det dér er bare ikke nok – du kan stadig få diabetes!”, og derefter gå i gang med at opliste alt det, der burde ændres i stedet. Måske er det ment som et forsøg på at redde den anden fra at bruge cola-reduktionen som en sovepude, eller fra at blive skuffet, når resultaterne udebliver. Man kan imidlertid også se på såkaldte ”små skridt” på en helt anden måde. For det første: det kan være, det er et rigtigt stort skridt for denne person! Det, der ville være let for dig at opgive, kan være en kæmpe sejr for din ven eller patient. For det andet: måske er det lige netop denne ændring, der kan give personen troen på, at andre ændringer kan lade sig gøre – at lykkes med dette skridt styrker troen på, at andre ændringer også kan lykkes, og dermed sandsynligheden for, at personen overhovedet gør forsøget med de andre ændringer. For det tredje: der kan være en grund til, at personen valgte lige præcis colaen, og ikke kagerne eller pizzaerne – lige præcis dén adfærd kan repræsentere noget helt individuelt, som gør det vigtigt at starte der. Når en person udtrykker intention om en livsstilsændring, som du finder for lille eller irrelevant, vil det sandsynligvis ikke have en god effekt på motivationen, hvis du går i gang med at argumentere for andre og mere omfattende ændringer. I stedet kan du prøve at gøre følgende: Anerkend den andens lyst til at handle på problemet og hans/hendes tro på, at dette første skridt kan lykkes (husk at du ikke ved, hvor stort et skridt det er for den anden), ved eksempelvis at sige: ”Du har tit nævnt dine vægtbekymringer, og nu har du fundet en sted, hvor det giver mening for dig at starte – dejligt for dig!” Vær nysgerrig og stil spørgsmål som: ”Hvorfor har du valgt at starte med netop det? Hvad tænker du, at der sker, hvis du lykkes med den ændring?” Det kan være, at den anden selv får nyt perspektiv på sin plan ved at udtrykke den til andre. Hvis du som fagperson føler dig forpligtet til at give information om, hvilke effekter man kan forvente af den foreslåede forandring, skal du selvfølgelig gøre det, men undersøg først, hvad personen allerede ved – måske er de udmærket klar over, at dette skridt i sig selv ikke gør underværker, og planen har hele tiden været, at det blot var en prøveballon, en start, en opvarmning, der skal give mod på mere. Men det, at de selv har valgt, hvor der skal startes, kan gøre en stor forskel for motivationen i det lange løb.

Annonce