Annonce
Mad og drikke

Aromatisk vin får kamp til stregen

Brødtekst

Annonce

Butter chicken, Meyers, Superbrugsen: 115 kroner/et kilo

Tomat, sødme, moderat karry-styrke, yoghurtsyrlighed og -fedme. Et håndfuld frisk koriander giver retten en frisk kant og fungerer som modspil til de søde og fede elementer. Sovsen smager lige så godt som den fra en gennemsnitlig indisk takeaway, og der er rigeligt af den. Derimod kunne der godt være mere kylling, især hvis man skal være tre om retten, hvilket vægten på et kilo vel nok berettiger. Men smagen berettiger fire stjerner.

2018 Viña Esmeralda, Torres, Katalonien, Spanien, Superbrugsen: 69,95 kroner (11,5 procent)

Krydret duft af muskatdruer, rose, lyse sultanarosiner, passionsfrugt og lidt pære. Stor frugtsødme i smagen, fulgt af en moderat syre og en svag bitterhed i afslutningen. Letløbende i munden og trods den udtalte frugtsødmens dominans formår syren at holde en balance i smagen, så vinen forbliver parfumeret og frugtig, uden at blive overvældende eller kvalm. Normalprisen på 70 kroner er i overkanten, men vi har at gøre med en vin, som jævnligt er på tilbud til omkring 230 kroner for seks flasker, og så trækker den fire stjerner.

Krydderierne i maden får vinen til at virke forholdsvis harmløs; den bliver tydeligt sat i en birolle af maden, men vinens parfumerede smag med roser og muskat klæder det lille chilibid, som sovsen har. Gewürztraminer kan ofte gå godt til smagene i asiatisk mad, og selvom Esmeralda blot har 15 procent gewürztraminer, trænger druens parfume og markante rosenaroma igennem muskatdruernes krydrede frugt.

En vin på to så aromatiske sorter skal have en tydelig frugtsødme, og det har vinen fra den spanske gigant Torres også. Den er oplagt som et velkomstglas, alle vil kunne drikke, og selvskrevet til en varm sommerdag på terrassen - også fordi alkoholen er i den moderate ende med blot 11,5 procent.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce