Annonce
Aarhus

Aros låner 47 værker i London: Boys lillesøster kommer på besøg

Museumsinspektør Pernille Taagaard Dinesen fortæller om udstillingen, som hun har tilrettelagt. Vægge og de bløde tæpper er holdt i lyserødt. Foto: Axel Schütt
På det århusianske kunstmuseum kan du selv skabe et par af kunstværkerne og møde den ikoniske "Boy"s søster.
Annonce

AARHUS: Krop og skulptur har danset pardans i tusinder af år, og det fortsætter de med i en ny udstilling på Aros. Her kan du også være med til at skabe kunstværker selv. For eksempel ved at spise et stykke chokolade eller ved at tage et hvil på en af skulpturerne.

Og så kan du i øvrigt også møde en søster til det århusianske kunstmuseums store, ikoniske figur "Boy", som alle børn elsker (og voksne måske også). "Ghost" hedder australieren Ron Muecks skulptur fra 1998 af en pige, der ligesom Boy har overnaturlige mål og hvor hoved, krop og lemmer måske ikke helt passer sammen. Og så er der pigens blik, som giver udtryk for noget andet end det, skulpturen ellers udstråler.

"Objects of Wonder - from Pedestal to Interaction" er titlen på udstillingen med 51 skulpturer. Heraf er 47 lånt hos Tate i London, mens Aros har hentet fire andre steder. Det er anden udstilling, Aros laver sammen med Tate, og en tredje følger.

Udstillingen

  • Aros Aarhus Kunstmuseum.
  • Udstillingen "Objects of Wonder - from Pedestal to Interaction".
  • Fra 20. oktober til 1. marts 2020.
  • 51 skulpturer hovedsaglig lånt hos Tate i London.
Annonce

Livmoderlig stemning

Et helt særligt indtryk får gæster straks, de træder ind i udstillingen. Et blødt væg-til-væg tæppe er lige så lyserødt som væggene i lokalerne. Og fordi skulpturer ofte indeholder menneskekroppe, er stemningen "livmoderlig" som inde i det sted, vi alle har været, før vi kom til verden. Vi er omsluttet og omfavnet af den lyserøde farve i en totalinstallation af skulpturer.

De er fra 1960 og fremefter. Og hvor skulpturer engang altid stod på sokler, så er de her taget ned fra dem.

Rundt om de søjler, der bærer museets tag, er i øvrigt lavet runde bænke, som naturligvis også er lyserøde. De skal give indtryk af en hyggelig stemning.

- Vi vil så gerne have, at I bliver fem minutter længere, siger museumsinspektør Pernille Taagaard Dinesen, der er kurator på udstillingen.

- Vi har kunnet vælge, hvad vi ville, i Tates samling. Resultatet er blevet et forløb, hvor vi har budt ind, og Tate har svaret, forklarer kuratoren.

Annonce

En hyldest

- Der er ikke stor tradition for at lave skulpturudstillinger i Norden, men skulpturen har et kæmpe potentiale både kunstnerisk, kulturelt og socialt. Det potentiale ønsker vi at vise med en rendyrket skulpturudstilling. Vi viser en perlerække af tankevækkende og sanselige skulpturer, som Tate generøst har stillet til rådighed, siger museumsdirektør på Aros, Erlend G. Høyersten.

- Skulptur har været en hyldest til ophøjede positioner i samfundet, men det ændrer sig med modernismen i begyndelsen af 1900-tallet. Skulpturen kravler ned fra piedestalen og kommer i øjenhøjde med betragteren. Herfra kan alt kaldes kunst, fra masseproducerede jernrør til luften over Paris, fra levende dyr og kunstnerens afføring til performance og video. Derved bliver feltet grænseløst, siger Pernille Taagaard Dinesen.

Gæsterne kan være med til at skabe værkerne i Felix Gonzalez-Torrez' "Untitled", hvor en bunke chokolader indpakket i farvestrålende papir må spises - og derved ændrer værket sig.

Og så er der Erwin Wurms "Lay down, take a deep breath, don't think and feel connected". Læg dig ned og tag en lur. Det er fra 2008.

Udstillingen kan ses fra 12. oktober til 1. marts 2020. Der er store kunstnere med som Ai Weiwei, Anish Kapoor, Damien Hirst, Tracey Emin og Sarah Lucas.

Ron Muecks skulptur "Ghost" fra 1998. Kunstneren har også lavet Aros' store figur "Boy". Foto: Axel Schütt
Tag dig en lur, opfordrer kunstneren Erwin Wurm. Foto: Axel Schütt
De indpakkede chokolader på gulvet er et værk, som gæsterne er med til at skabe. Det ændrer sig hver gang, vi tager et stykke chokolade. Det må man nemlig. Kunstneren er Felix Gonzales-Torres. Til højre Martin Creeds "Don't worry" fra 2008. Foto: Axel Schütt
David Medallas værk ændrer sig hele tiden. Det er skum, der bliver blæst op. Foto: Axel Schütt
Jean Tinguelys skulptur "Débricollage" fra 1970 er værktøj, der kunne forestille menneskelige lemmer. Værktøjet bevæger sig under udstillingen. Foto: Axel Schütt
Barry Flanagans "aaing j gni aa" fra 1965 hedder det samme forfra og bagfra. Foto: Axel Schütt
Damien Hursts "Away from the flock" er fra 1994. Foto: Axel Schütt
Anthea Hamiltons "Wrestler Kimono" er fra 2013. Foto: Axel Schütt
Richard Longs "Red Slate Circle" er fra 1988. Foto: Axel Schütt
Annonce
Annonce
Aarhus

Festugeboss er tavs om aflysning

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Alarmen ringer i kommuner omkring Aarhus: - Vi følger corona-situationen meget tæt

Aarhus For abonnenter

Stikprøve i Føtex, Kvickly og Menu: Så mange kunder spritter ikke hænder

Annonce