Annonce
Kultur

Aros slår publikumsrekord med Kina-udstilling

<p>Ai Weiweis fjernede i protest sit store svævende kunstværk, men det lader ikke til, at det fik negativ indflydelse på besøgstallet på Aros. Foto: Kim Haugaard</p>

Aros-udstillingen havde over 300.000 gæster. Det har museet aldrig oplevet før.

Der stod megen ståhej omkring den kinesiske udstilling på Aros med rebellen Ai Weiwei som en af udstillerne.

Annonce
<p>Ai Weiweis fjernede i protest sit store svævende kunstværk, men det lader ikke til, at det fik negativ indflydelse på besøgstallet. </p>

Efter at tallene er gjort op, viser det sig, at den megen omtale har givet resultat. »A New Dynasty - Created in China«, som var udstillingens titel, er den mest sete i Aros' historie siden åbningen i 2004.

<p>Udstillingen fortalte ikke kun om kunst, men også om sociale og samfundsforhold i Kina, blandt andet rygning, og et stort tigertæppe var skabt af en halv million cigaretter. Inspektør Penille Taagaard Dinesen demonstrerer det her med en af cirgaretterne. Foto: Hans Petersen</p>

Kineserne overhaler Dronning Margrethe og Prins Henriks udstilling »Pas de Deux Royal, der ellers lå på førstepladsen.

Ai Weiweis store kunstværk blev fjernet, men det fik ikke negativ indflydelse på besøgstallet til den kinesiske udstilling. Foto: Kim Haugaard

Det er også bemærkelsesværdigt, at den kinesiske udstilling er den første, som er set af flere end 300.000 gæster på Aros. Det præcise besøgstal er 307.539, og »Pas de Deux Royal« havde 285.510 gæster.

Ai Weiwei fik sit budskab ud. Foto: Kim Haugaard

Til gengæld havde kineserne den fordel i regnestykket, at den udstilling var på Aros i seks måneder, mens de kongelige værker kun kunne ses i fire og en halv måned, så i gennemsnit pr. dag vil den royale udstilling vinde.

Dronning Margrethe og Prins Henrik er blevet forvist til andenpladsen på Aros? rangliste over de mest sete udstillinger. Foto: Henning Bagger/Scanpix

Sociale og samfundsforhold

»Den kinesiske udstilling havde meget stor appel til publikum, fordi den ikke kun handlede om kunst, men også om sociale og samfundsforhold i Kina af i dag. Vores pointe var, at det kinesiske samfund i dag bliver vores virkelighed, og derfor var udstillingen højaktuel for rigtig mange mennesker,« siger inspektør på Aros, kunsthistoriker Pernille Taagaard Dinesen, der var udstillingsansvarlig.

Denne lampe skabt af kunstneren Song Dong er lavet af plasticemballager og andre hverdagsting. Foto: Kim Haugaard

Museet oplevede også et stort rykind af studerende, som brugte udstillingen til eksamen, opgaver og forskning.

Udstillingen fortalte ikke kun om kunst, men også om sociale og samfundsforhold i Kina, blandt andet rygning, og et stort tigertæppe var skabt af en halv million cigaretter. Inspektør Penille Taagaard Dinesen demonstrerer det her med en af cirgaretterne. Foto: Hans Petersen

»Der dukkede også nye fagligheder op, for eksempel en gruppe arkæologer, som var interesserede i vores og kinesernes virkelighed anno 2016,« siger Pernille Taagaard Dinesen, der understreger, at museet havde gjort meget for at fortælle historierne gennem en direkte, visuel lækkerhed, sjovt, stort og intimt.

Ai Weiweis protest

Det fik ikke negativ indflydelse på besøget, at Ai Weiwei fjernede sin store, svævende skulptur i protest mod den danske flygtningepolitik.

»At Ai Weiweis værk forsvandt var ærgerligt, men det gjorde næste fortællingen om dagens Kina stærkere. Vi kender ham jo som aktivist og en mester i at få os til at tale sammen, så groft og humoristisk sagt blev hullet efter hans værk næsten endnu mere interessant end værket. Og han kom igennem med sit budskab,« siger Pernille Taagaard Dinesen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Alarm 112

Østjyllands Politi med i landsdækkende aktion mod planlagt terrorangreb

Aarhus

Efter drama på havnen: Turbåde indstiller al sejlads

Aarhus

Tyv med en sød tand: Kraftig bygget mand stjal en hel palle Blomme i Madeira

Annonce