Annonce
forside

Arriva erobrer to togstrækninger fra DSB

Svendborgbanen og ruten mellem Vejle og Struer vil fra 2020 blive opereret af Arriva og ikke som i dag DSB.

Arriva har torsdag vundet udbuddet på to ruter, der i dag drives af DSB. Der er tale om strækningen Svendborgbanen mellem Svendborg og Odense på Fyn samt mellem Struer og Vejle.

Det oplyser Transport-, Bygnings- og Boligministeriet i en pressemeddelelse.

Ud over de to nye ruter har Arriva også genvundet udbuddet på de seks strækninger, hvor selskabet allerede står for driften.

Det nye udbud gælder fra 2020 til 2028. Der er en klausul i udbuddet, der betyder, at aftalen kan forlænges med to år.

De to DSB-strækninger blev sendt i udbud som følge af en politisk aftale fra sommeren 2017. Her stemte alle partier undtagen Enhedslisten for.

I alt vandt Arriva ordren på de otte strækninger, samt to såkaldte optionsstrækninger og tre togsæt af typen Lint 41 for en pris på cirka 1,65 milliarder kroner. En potentiel forlængelse er inkluderet i prisen.

Ifølge Transport-, Bygnings- og Boligministeriet udgør det en besparelse på 30 procent opgjort i pris per kørt kilometer end den nuværende aftale med Arriva.

Den nye aftale betyder, at Arriva fra 2020 vil stå for stort set alle større strækninger i de vestlige og centrale dele af Jylland.

Med driften på Svendborgbanen bevæger Arriva sig også for første gang ind på de fynske skinner.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) udtrykker i pressemeddelelsen tilfredshed med udbuddet:

- Vores erfaringer med udbud af den midt- og vestjyske togtrafik viser, at det giver god mening for passagererne og skatteyderne at konkurrenceudsætte togtrafik, siger han.

- I de to første kontraktperioder har vi fået både billigere og mere punktlig togtrafik med et højt serviceniveau til passagererne.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

'Juldamperen' Svanen sejler igen efter ulykke: - De nødvendige sikkerhedstiltag er afsluttet

Leder For abonnenter

Forudsigelig blæst om vindmøller

Aarhus Kommune har et ædelt mål: At blive CO2-neutral i 2030. Det får vidtrækkende konsekvenser. Vi kommer både til at spare, hvor vi kan på alt, som udleder CO2. Vi kommer til at dyrke meget mere særligt CO2-opslugende natur. Og så kommer vi selvfølgelig til at bidrage, hvor vi kan til at fremme vedvarende energi - vindmøller, for eksempel. At vi både skal og bør byde ind på en omstilling til vedvarende energi, det er vi næppe uenige om, vel? Men når det kommer til, hvor for eksempel vindmøllerne kan stå i vores kommune, så har vi balladen. Lige nu er tre placeringer i offentlig høring, og ikke overraskende er der blæst om alle tre. For det første ser kommunen for sig, at der godt kan stå nogle kæmpevindmøller på Aarhus Havn. Det har udløst protester fra beboere på Aarhus Ø, hvilket bestemt ikke kan overraske. Som vi tidligere har skrevet i en leder i denne avis: Hvis man leder efter ballade, så kan man være sikker på at få det ved at rejse vindmøller midt i den udsigt, som beboerne i de nye prestigebydele nær havnen i Aarhus har betalt kassen for. Og egentlig er det jo heller ikke fair at spolere deres havudsigter med snurrende og blinkende møllevinger, som de ikke lige havde set komme, da de købte deres lejligheder, vel? Dernæst har kommunen behændigt foreslået andre vindmøller så tæt op ad kommunegrænsen mod Favrskov og Syddjurs, at det ikke generer ret mange af Aarhus Kommunes egne borgere. I Syddjurs har de dog set, hvad der er i gære ved Vosnæs - og fra Syddjurs' borgmester Ole Bollesen (S) er der kommet en officiel protest: Det vil ødelægge landskabsoplevelsen med mere ved Kalø Vig, skriver han. Hvilket flugter fuldstændigt med, hvad borgere i nærområdet også påpeger. Og de har jo ret. Heller ikke her vil møllerne pynte. Tilbage er placeringen tæt på trafikknudepunktet, hvor Djurslandsmotorvejen møder E45. Den synes umiddelbart mest oplagt af de tre, for her er i forvejen en vis støj fra trafikken og i øvrigt planer om at plante masser af vild, CO2-opslugende natur til glæde for både klima, grundvand og friluftsvenner, uanset om de går op i flora, fauna eller bruger naturen til motion eller hundeluftning. Men også her er der ballade om planerne, som går ud over særligt beskyttet natur. Så her foreslår Danmarks Naturfredningsforening, at Aarhus Kommune laver aftale om, at møllerne kan rykkes lidt ind i Favrskov, hvilket vores gode naboer her næppe vil være med til. For det vil begrænse mulighederne for at byudvikle ved Søften. Så hvad nu? Vi har skrevet det før: Drop planerne om møller nær Aarhus og send dem til havs, hvor de generer mindst.

Annonce