Annonce
Aarhus

Arriva fortsætter med pendlertrafik til og fra Aarhus

Arriva skal fortsat stå for en del af togtrafikken til og fra Aarhus. Arkivfoto: Kim Haugaard

Der bliver ingen ny operatør på en lang række jernbaner, der har været sendt i udbud. Arriva genvandt udbuddet.

KØBENHAVN: Det bliver fremover også Arriva, der skal transportere østjyske pendlere ind og ud af Aarhus på jernbanerne til og fra Silkeborg/Herning samt Viborg/Struer.

Det står klart, efter at Transport-, Bygnings- og Boligministeriet i dag har besluttet at tildele Arriva kontrakten om togtrafik på en række midt- og vestjyske jernbaner.

Det oplyser Transport-, Bygnings- og Boligministeriet i en pressemeddelelse.

Arriva skal stå for togtrafikken i perioden fra 13. december 2020 til 9. december 2028 med mulighed for op til to års forlængelse. Arriva har tilbudt en samlet pris på godt 1,6 mia. kroner for alle 10 år - der er dermed udsigt til en besparelse på godt 30 procent for hver kørt km sammenlignet med ministeriets nuværende kontrakt med Arriva Tog A/S.

Annonce
Arriva fortsætter på de grønne og den gule strækninger og overtage de to røde strækninger. Den blå skal fremover trafikeres med tog fra Lemvigbanen. Illustration: Transport-, Bygnings- og Boligministeriet

Høj service og punktlige tog

- Vores erfaringer med udbud af den midt- og vestjyske togtrafik viser, at det giver god mening for passagererne og skatteyderne at konkurrenceudsætte togtrafik. I de to første kontraktperioder har vi fået både billigere og mere punktlig togtrafik med et højt serviceniveau til passagererne. Jeg forventer, at Arriva vil fortsætte den udvikling og levere høj service og punktlige tog i den kommende kontraktperiode - også på Svendborgbanen, oplyser transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen i pressemeddelelsen.

Udbuddet omfatter de strækninger, der i dag betjenes af Arriva, samt Vejle-Struer og Odense-Svendborg, der i dag betjenes af DSB, og de to strækninger Tønder-Niebüll og Varde-Nørre Nebel.

Trafikken på strækningen Skjern-Holstebro overdrages sammen med tre togsæt til Region Midtjylland. Her skal Lemvigbanen stå for trafikken.

Samme serviceniveau

Antallet af afgange og kravene til punktlighed og kundetilfredshed videreføres fra den nuværende kontrakt.

Ministeriet modtog tre tilbud. Tildelingen følger udbudsbetingelserne og er givet til den tilbudsgiver, som har tilbudt den laveste pris, der er nærmere specificeret i den udbudte kontrakt.

Tildelingen er en udmøntning af den politiske aftale om merudbud af togtrafik, som regeringen har indgået med et bredt politisk flertal (Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, SF, Radikale Venstre og Alternativet).

Arriva overtog driften på hovedparten af de strækninger, som selskabet fremover skal køre på tilbage i januar 2003.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Racisme skal standses og andet end det

Et fodboldstadion har sin egen retorik. Der er næsten ingen grænser for, hvad publikum tillader sig at råbe efter aktørerne på banen. Det gælder både spillere og dommere, som bliver udsat for tilråb, som kunne have kostet en dom, hvis de var blevet råbt på åben gade. Men stadions har deres egne regler. Mere bliver tilladt indenfor end udenfor. Racisme burde slet ikke forekomme, heller ikke på fodboldstadions. Ethvert menneske har ret til respekt uanset hudfarve, og det er godt, at der nu bliver taget fat på at standse racismen på internationalt niveau. I yderste instans skal en fodbolddommer afbryde en kamp, hvis racistiske tilråb bliver gentaget. Det skete to gange i Bulgarien-England forleden. Men kampen blev spillet færdig. Reglen er ikke uden problemer. Hvis et hold er bagud, og tilhængerne ønsker at få kampen standset, kan de råbe racistiske udtryk, så dommeren må gribe ind. Og så ekstrem som sport på øverste niveau er blevet, er mange parate til at udnytte enhver regel og mulighed for at vinde eller undgå at tabe. Et andet sted kan vi begynde. Herhjemme sker det meget ofte, at tilskuerne råber "ludersøn" efter en dommer, hvis de mener, han har dømt forkert - selvfølgelig mod deres eget hold. Det tilråb er krænkende og uholdbart, og Dansk Boldspil-Union bør give dommeren eller endnu bedre fjerdedommeren ret til at standse kampen, når tilråbet forekommer. I gentagne tilfælde kan han standse kampen helt. Det er også upassende, når fodboldlandsholdet og andre hold synger den sejrssang, som slutter med "store patter". Det er plat og lummert. Selv om der kan være voldsomme fysiske udfoldelser, når det går hårdest til i fodbold, kan spillet også være elegant. Stemningen på et stadion kan være fantastisk og hjertegribende, og stedet bør ikke være skueplads for latrinære, platte, upassende og racistiske tilråb. Det vil også klæde spillet, hvis elegancen føres videre, når kampen er forbi. Spontan jubel og glæde hører med, og den skal der selvfølgelig være plads til, men den kan også udføres værdigt.

Annonce