Annonce
Biler

Aston Martin går i højden

Den høje Aston Martin DBX er udstyret med en 4,0 liters V8-motor fra AMG-Mercedes, som yder 550 hk. Foto: Aston Martin
Det hæderkronede sportsvognsmærke Aston Martin er nu endelig klar med den høje DBX.

Den vil sikkert passe helt perfekt til en travl dag for agent 007, den nye Aston Martin DBX. De tre bogstaver dækker nemlig over den første SUV fra det historiske engelske sportsvognsmærke, der gennem årtier har været hofleverandør til hovedpersonen i James Bond-filmene.

Den nye model byder ikke alene på masser af luksus og motorkraft, den har med sin store frihøjde og firehjulstræk også alle forudsætninger for at kunne komme frem, hvor asfalten stopper.

Selv om Aston Martin-aficionados måske rynker på næsen, er udgangspunktet klart: Mærket følger tidens trends og vil have flere kunder i butikken med DBX, som blandt andet skal konkurrere mod tunge drenge som Bentley Bentayga og Lamborghini Urus.

Midlerne hedder en opsætning med et karrosseri i aluminium, der indkapsler en 4,0-liters V8-biturbo-motor med 550 hk og moment på 700 Nm samt køreegenskaber, der ifølge Aston Martin ikke står tilbage for de mere jordnære modeller.

Tag bare præstationerne, der hedder 0-100 kilometer i timen på 4,5 sekunder og en topfart på 290 kilometer i timen.

Den fem meter lange model fylder dog også godt i landskabet. Den vejer 2,2 ton og har den største kølergrill nogensinde i en Aston Martin, så der er ingen risiko for at tage fejl af de andre modeller i rækken.

Annonce

Aston Martin DBX

Længde: 5,0 meter.

Vægt: 2,2 ton.

Motor: 4,0-liters V8-motor på 550 hk.

Topfart: 290 km/t.

0-100 km/t.: 4,5 sekunder.

Sportslig

DBX’en er udstyret med en avanceret nitrins gearkasse, der spiller sammen med firehjulstrækket, som kan køre med fordelingen 47:53, som altså giver en overvægt af baghjulstræk.

Fremkommeligheden hjælpes af en luftaffjedring, som kan hæve bilen og er med til at give en vadedybde på 50 centimeter. Den er tillige styret af et 48-volts system, der sammen med adaptive støddæmpere er med til at sikre stabilitet på vejen og holde bilen i et fast greb ved svingmanøvrer.

Inden døre er der plads til fem personer, men bilen kan også bestilles med fire enkeltsæder. Her er digital instrumentering med storskærme, ambient belysning med mulighed for 64 forskellige farver og et stort panorama-glastag, der løber i det meste af bilens længde.

Bagagerummet kan klare pæne 632 liter. Luftaffjedringen betyder, at bilen også kan sænke sig 50 millimeter, så det er lettere at få ting om bord, mens højden kan hæves med 45 millimeter i terræn.

Med hundevasker

De, som vil mere, kan blandt andet bestille en ”kæledyrs-pakke”, som indeholder en transportabel vaskemaskine, som kan rense en mudret hund efter en luftning, mens en ”sne-pakke” naturligvis indeholder støvlevarmere.

Men man kan skam også sætte kryds ved udstyr som et integreret våbenskab. De mere traditionelle kan vælge klassisk komfort-udstyr i dette segment som champagnekøler eller cigarkasse. Noget, som agent 007 helt sikkert ville påskønne.

V8-motoren, der stammer fra Mercedes-AMG, kommer dog ikke til at stå alene. Aston Martin skulle også have en plug-in-hybrid og rent elektrisk version på tegnebrættet, hvilket lyder fornuftigt set i lyset af tidens miljøkrav.

I England starter priserne fra 158.000 pund, hvilket svarer til 1,38 millioner kroner. Det er dog svært at oversætte til danske afgifter - men gang med cirka tre.

Den fem meter lange bil har som udgangspunkt fem sæder, men den kan bestilles med fire enkeltsæder. Foto: Aston Martin
Den fuldt digitale instrumentering spiller sammen med den luksuriøse indretning. Foto: Aston Martin
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Det bliver ved og ved…

I den nyeste spareplan i Aarhus på socialområdet fortsætter den nedadgående spiral med fornyet styrke. Høringsmaterialet slår fast, at der er gennemført mindst 20 procent besparelser over de seneste 10 år. Samtidig er det også en kendsgerning, at der på området for voksne med handicap eksempelvis er kommet 10-20 procent flere borgere med behov for støtte og hjælp. Det hænger ikke sammen! Lad os antage, at der kom 10 procent flere opgaver i borgmesterens afdeling, 10 procent flere børn og unge, 10 procent flere ældre osv. Ville svaret fra byrådet så være, at løsningen var at lave en besparelse på 20 procent? Næppe! Det vil det selvfølgelig ikke, fordi de opgaverne er vigtige – de mennesker, der skal modtage ydelserne fra kommunen, er vigtige. Anderledes ser det ud på det sociale område. Logikken er simpelthen en anden, ikke særlig logisk, men alligevel. Siden 2009 har der været den ene besparelse efter den anden, hvad enten det har været Aarhus Kommunes egne besparelser, eller det har været kommunerne i Midtjylland, der sammen har besluttet dem. Vi overdriver ikke, når vi siger, at det er mindst 20 procent, der er besparet i de forgangne 10 år. Det betyder selvfølgelig noget. Det betyder dårligere livskvalitet for de mennesker, der kunne have fået en ordentlig hjælp. Det betyder et langt dårligere arbejdsmiljø for de socialpædagoger, der skal levere et fagligt kvalificeret stykke arbejde. Man kan bare se på sygefraværets stigning i det seneste år. Jeg er desværre ikke overrasket. Det betyder også, at den store gennemstrømning af medarbejdere vil fortsætte og tage til, fordi det helt enkelt er umulige arbejdsvilkår, byrådet tilbyder sine medarbejdere. Manglende tilbud, kvalitet, evne til at leve op til krav fra socialtilsyn og andre, der vurderer kvaliteten på området. Så det ville klæde byrådet at behandle det sociale område som alle andre. Nemlig, at flere opgaver ikke udløser sparekrav, tværtimod. Byrådet er byråd for ALLE borgere i Aarhus! Det ville klæde byrådet at leve op til denne forpligtigelse.

Byudvikling

Politikere til 450 debatlystne århusianere til borgermøde: Aarhus vokser, om vi vil det eller ej

112

Mand vendte bil med anhænger på motorvejen

Danmark For abonnenter

Liste med banditter i habitter vokser til nye højder: - Flere handler groft uforsvarligt, end nogen havde forestillet sig

Østjylland

Se kampflyene over Aarhus: F16-fly i formation markerede jubilæum

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];