Annonce
Erhverv

At finde et godt slogan er som at grave efter guld

Kristina Rosengren og Brandhouse står blandt andet bag Imercos slogan: Appetit på livet. Pressefoto
Hvad er det godt slogan? Det har vi spurgt Sven-Erik Nielsen, tidligere partner i reklame-bureauet Nørgård Mikkelsen, og Kristina Rosengren, Senior Copywriter ved Brandhouse, om.

Riberhus - lidt bedre end andre gode oste.

Selvom det er over 30 år siden, at Sven-Erik Nielsen, tidligere partner i reklamebureauet Nørgård Mikkelsen, fandt på Riberhus’ slogan, har ostefabrikanten ikke set grund til at skifte det ud. Det skyldes, at sloganet stadig er relevant, mener Sven-Erik Nielsen.

- Det fortæller jo stadig noget om de oste, som bliver lavet af Riberhus. Det afgørende ved et godt slogan er, at det er relevant og fortæller om, hvad en vare eller tjenesteydelse vil mig. Det er ikke godt nok bare at lire et eller andet smart af - det skal knytte sig til produktet, siger han.

Kristina Rosengren, Senior Copywriter ved Brandhouse, er enig.

- Et slogan er det mest koncentrede stykke kommunikation, man arbejder med, når man arbejder med et brand. Brandets eksistensberettigelse skal egentlig kunne findes i sloganet. Og så skal budskabet være tydeligt og klart, så forbrugerne hurtigt kan spore sig ind på, hvad det her brand vil dem, siger hun og tilføjer, at slogans kan have forskellige opgaver.

- Nogle gange skal et slogan differentiere et produkt fra alle de andre lignende produkter ude på markedet, og det er Riberhus et godt eksempel på. Sloganet er lidt underspillet, og samtidig forstår man, at oste fra Riberhus bare lige er lidt bedre end alle de andre oste, siger hun.

Sven-Erik Nielsen, tidligere partner hos Nørgård Mikkelsen er blandt andet manden bag slogan som Fiskebranchens "Det er ik' så ringe endda", Seats "Tysk grundighed. Spansk temperament" og Riberhus' "Lidt bedre end andre gode oste". Pressefoto

Et stort slogan

Men et slogan må også gerne være større end produktet eller brandet, som skal promoveres. Det må gerne tale ind i hele vores måde at anskue verden på som eksempelvis Nikes ‘Just do it’ gør det, fortæller Kristina Rosengren.

- Det går jo fra at handle om sportsprodukter til at udtrykke en livsanskuelse. Det er nok det mest berømte eksempel, siger hun.

På Brandhouse anvendte man samme greb, da Imerco skulle have et nyt slogan.

- Vi fandt på “Appetit på livet”. Det siger noget om, at man arbejder med mad, nydelse og fødevarer, men det giver også forbrugeren lyst til at prøve nye ting. Et slogan må gerne udfordre forbrugeren lidt. Inspirere til handlen eller stillingstagen, lyder det fra Kristina Rosengren.

Ifølge Sven-Erik Nielsen er et slogan også godt, når det formidler produktets dna. Som eksempelvis sloganet, der blev udviklet, da Seat skulle relanceres.

- Bilmærket havde ry for at være en billig spansk Fiat, og det arbejdede vi så med og kom op med sloganet: Tysk grundighed. Spansk temperament. Det er præcis bilens dna. Og så er det noget, man kan forholde sig til, siger Sven-Erik Nielsen.

Annonce

Guldgravere på arbejde

Når man arbejder med at finde det helt rigtige slogan, kan det dukke frem på mange forskellige tidspunkter i processen, fortæller Kristina Rosengren.

- Det er lidt som at grave efter guld. Nogle gange skal man grave dybt og længe, og andre gange kommer det med det samme. Man ved som regel, når man har ramt rigtigt.

Samme følelse har Sven-Erik Nielsen.

- Nogle gange har man den der fornemmelse, at den sidder lige i skabet. Men et slogan er som et par sko, der lige skal gåes til. Et godt slogan skal bruges, høres og siges, før det fungerer. Så er det ikke så ringe endda, slutter ophavsmanden til Fiskebranchens populære udmelding.

Annonce
AGF For abonnenter

I har gjort jer selv til grin, AGF. Kort og godt

Danmark

Fredagens coronatal: 1085 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Kultur

Skovfest på trods: Småfest er Smukfests coronavenlige lillesøster

Aarhus For abonnenter

Madanmeldelse: Samlet set er det umuligt at gå trist hjem fra Havnær

Sport

Lørdagens OL-program: I nat kan Sara Slott løbe sit sidste professionelle løb

Aarhus

Sønderlemmende kritik af bazar i Aarhus V: Fødevarestyrelsen kvitterer med sur smiley

AGF For abonnenter

Bagkanten: 5 gode grunde til, at det ikke er så slemt i AGF, som det ser ud

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Erhverv For abonnenter

11 nye regnskaber med både plus og minus: Sådan gik det for blandt andet mad og møbler, huse og håndværk

AGF

Europa-exit får konsekvenser i AGF: Her er fem bud på hvilke

Danmark

Albert Dyrlund er død: Youtuberen drømte om opmærksomhed, men ville også gerne af med den

Aarhus

Overvældende modtagelse: Nyt surdejsbageri blæst bagover på Frederiksbjerg

Aarhus For abonnenter

Holy shit: Stiften tjekker byens automatiske toiletter -  sarte sjæle bedes klikke på en anden artikel

Alarm 112

El-løbehjul i sammenstød med lastbil: Kvinde hentet i ambulance

Annonce