x
Annonce
Aarhus

Atomdrevet fransk hangarskib kommer til Aarhus

Mario Goldman/Ritzau Scanpix


Det bliver formentlig et tilløbsstykke, når det fransk hangarskib Charles de Gaulle kommer til Aarhus i marts.

Et af verdens største hangarskibe, den franske flådes flagskib "Charles de Gaulle", kommer til Aarhus 29. marts forud for en træningsmission med en dansk fregat.

Annonce

Det oplyser forsvarsminister Trine Bramsen (S) efter møde i Det Udenrigspolitiske Nævn i Folketinget torsdag.

- Vi er en af verdens allerstørste søfartsnationer, og derfor er det væsentligt, at vi er med til at træne og samarbejde.

- Det her bliver en stor oplevelse for danskerne også, og jeg håber, at mange vil komme til Aarhus Havn. Det er et vigtigt signal at sende, at Søværnet er vigtigt for at sikre freden i Danmark og den fri sejlads på verdenshavene, siger hun.

Dermed kan Aarhus og de nordjyske kyster måske se frem til samme tilløbsstykke som da den store, atomdrevne russiske ubåd "Orel" i 2018 sejlede gennem dansk farvand.

Her stimlede mange danskere sammen på kysterne på blandt andet Langeland og Sjælland, hvor den russiske atomubåd passerede tæt forbi.

Besøget fra "Charles de Gaulle" sker i forbindelse med, at den danske fregat "Niels Juel" skal træne med den franske hangarskibsgruppe i Nordatlanten og Nordsøen.

Det franske hangarskib har plads til 2000 mand og vejer op mod 40.500 ton.

Sidste år sejlede fregatten "Niels Juel" også med det over 260 meter lange franske hangarskib, der kan fragte op mod 40 fly.

Den danske fregats opgave bliver at passe på det franske hangarskib, der er opkaldt efter en af landets mest betydningsfulde præsidenter. Sidste år var begge indsat i kampen mod den militante bevægelse Islamisk Stat.

Den danske fregat skal i tre uger deltager i øvelserne i det nordlige Atlanterhav, herunder Nordsøen. Det er rent geopolitisk et strategisk vigtigt område, hvor også russerne har interesser.

- Det sikkerhedspolitiske billede ændrer sig i disse år. Det tager vi bestik af, og det gør vores allierede også. Det gør, at vi træner - også nogle andre steder end vi tidligere har gjort.

- Vi er nødt til at kende havene og træne sammen i et andet omfang, end vi tidligere har gjort, siger forsvarsministeren.

Det er ikke første gang, at et hangarskib besøger dansk farvand. I juni 1958 leverede det amerikanske hangarskibet "USS Tripoli" kampfly til Danmark og anløb dengang havnen i Nørresundby.

Danmark råder over tre aktive fregatter, som er søværnets mest slagkraftige skibstype. De er udstyret med flere forskellige missiler, maskinkanoner og maskingeværer, der kan bruges til både forsvar og angreb.

/ritzau/

Se pressemeddelelse
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Debatten om prisen for et menneskeliv må vente til bedre dage

Debatten er allerede i gang. Den om prisen for et menneskeliv. Den måtte uvægerligt komme, som den altid bør og gør, når staten enten går i krig, bygger stort eller blot overvejer at gøre det. Lige nu står vi foran den største sundhedsudfordring i mange, mange år med corona-krisen på vej mod sit forventlige højdepunkt her i Danmark. Så mens vi venter på stormen, så lever debatten om prisen for et menneskeliv på de sociale medier, i landets aviser og formentlig også ude i hjemmene. Den kommer selvfølgelig, fordi staten indtil videre er ved at pumpe 285 milliarder kroner ud til hjælpepakker, fordi både små og store virksomheder lukker og nogle bukker under for krisen. Så derfor er det helt naturligt, at debatten kommer. Men den kommer bare alt for tidligt. Inden du gør dig til deltager i den debat, så gør dig selv - og alle andre - den tjeneste at bruge nogle minutters tanker på følgende: Hvor meget er dit barn værd? Hvor meget skal staten bruge på at redde din ægtefælle i et spørgsmål om liv eller død? Og spørg dig selv, hvor mange kroner det skal koste at redde din bedste ven, hvis vedkommende har fået kræft? Når du har tænkt godt og grundigt over det, så er du langt bedre rustet til at deltage i debatten. Og du vil højst sandsynligt have fundet ud af, at der ikke kan sættes et prisskilt på den behandling, som skal redde dit barn, din ægtefælle, din bedste ven. Anderledes er det åbenbart, når man står på afstand og tænker på de mange milliarder af kroner, der lige nu bruges i Danmark - og endnu flere milliarder rundt om i hele verden. Når man står derude, og måske er virksomhedsejer eller besidder en aktiemajoritet i et firma, så er prisen meget høj. Det er utroligt nemt at sige, at det er mennesker uden følelser, der lige nu gerne vil debattere prisen for et liv. Men nogen skal starte debatten. Uanset om vi kan lide det eller ej, så er det jo et vigtigt spørgsmål. Det gælder også den dag, hvor vi ikke har corona, men kæmper med andre svære sygdomme, hvor prisen på medicin for at holde folk i live er himmelhøj. Debatten er vigtig, og den er svær. Især lige nu, hvor corona fylder det hele, hvor følelser blokerer for en saglig diskussion. Det er derfor ikke nu, debatten skal tages. Den skal gemmes til bedre dage, hvor der forhåbentligt er plads og tid til at gå i dybden med det meget svære spørgsmål; Hvad er prisen for et menneskeliv?

Aarhus

Vilhelmsborg Festspil er gået konkurs: - Det ville være uansvarligt at bruge penge på en ny opsætning

Aarhus

Sygeplejerske på hospital i corona-alarm: - Jeg har aldrig oplevet sådan et sammenhold

Kultur

Aflyse, udskyde eller gennemføre? Samlet status på arrangementer som Northside og Aarhus City Halvmarathon

Annonce