Annonce
Livsstil

Atter liv i kødbyen: Madmarked ved kulbroen genopstår

Der bliver atter liv ved Kulbroen, når markedet, der ellers var gået konkurs, genopstår. Arkivfoto: Flemming Krogh

Kødbyens Mad & Marked gik konkurs i 2017, men genopstår nu som Aarhus Mad & Marked.

AARHUS: I december 2017 kunne vi her i avisen fortælle, at Kødbyens Mad & Marked i både Aarhus og København var gået konkurs. Her blot tre måneder senere genopstår markedet efter et opkøb af aktiviteterne af Jens Haar, Kim Nielsen og Hans Froholdt, der også står bag Værftets Madmarked i Helsingør.

- Kødbyens Mad & Markeds aktiviteter i Aarhus har fra den spæde start med madmarkeder ved blandt andet Kulbroen, Godsbanen og Musikhuset samt julemarkedet i Tivoli Friheden været en stor succes, og derfor gav beslutningen god mening, skriver Kim Nielsen i en pressemeddelelse.

Annonce

Missionen er fortsat at fremhæve street food-branchens kulturelle bæredygtighed.

Jonas Kring, Aarhus Mad & Marked

Masser af aktiviteter på vej

Den nye konstellation vil især have fokus på event-partnerskaber samt på cateringopgaver og pop-up markeder, og virksomheden har også skiftet navn til Aarhus Mad & Marked (østpå til København Mad & Marked).

Begge dele af virksomheden er i fuld gang med aktiviteter for hele året, og allerede nu kan Aarhus-afdelingen løfte sløret for en række aktiviteter i foråret og sommerens løb, hvor man vil kunne finde street food og markedsstemning. Blandt andet ved VM i sejlsport, Kapsejladsen og Jul i Friheden.

Ved roret i den århusianske del af virksomheden står stadig Jonas Kring, der også var ansvarlig for aktiviteterne i Aarhus i virksomhedens tidligere udgave.

- Missionen er fortsat at fremhæve street food-branchens kulturelle bæredygtighed, hvor det er vigtigt at forny sig og sikre variation samt at dyrke den fællesskabende atmosfære, som gør oplevelsen nærværende og inddragende for byens borgere. Det har været vores primære motivation fra starten, og det bygger vi videre på. 2018 vil være et år, hvor vi især fokuserer på at arbejde videre på det kulturelle opsving fra 2017, hvor vi blev inspireret af den kreativitet og det fællesskab som opstår, når vi samles om kulturen, siger Jonas Kring i pressemeddelelsen.

Kødbyens Mad & Marked blev stiftet som et sæsonbaseret weekendmarked på Flæsketorvet i København i 2015.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Cigaretpriser: Forhåbentlig er prisstigning et stærkere våben end skrækbilleder

En kulsort rygerlunge. Rådne tænder. Eller en person, der hoster blod op. Det er billeder, som siden starten af 2012 har prydet cigaretpakker, og som altså i mere end syv år har skullet få folk til at holde op med at ryge, for - som billederne så tydeligt viser - det er nemlig dødsensfarligt. Men der er ikke kommet færre rygere de senere år. Og desværre er endnu flere unge begyndt at ryge. Faktum må altså være, at folk er fuldstændig ligeglade med skrækbilleder og skræmmekampagner; de ryger, hvis de har lyst til at ryge. Og faktum er altså også, at folk selv må bestemme, om de vil ryge eller ej. Om ganske få måneder bliver det dyrere at være ryger i Danmark. Fra 1. april 2020 stiger en pakke cigaretter til 55 kroner, og fra 1. januar 2022 stiger den igen til 60 kroner. Det er en del af finansloven, hvor det er blevet politisk bestemt. Men hvorfor ikke endnu dyrere, når nu det er så usundt at ryge? Det simple og hurtige svar er, at rygerne også er vælgere, og ikke ret mange - hvis nogen - politikere ønsker at blive for meget uvenner med vælgerne. Derfor en mindre prisstigning, så de rygende vælgere kun bliver lidt sure og måske glemmer det igen efter et stykke tid. En mindre prisstigning er bedre end ingen prisstigning, når det skal ses med sundhedsbriller på. Og en mindre prisstigning er et skridt på vejen mod færre rygere, og selv om skridtet ikke umiddelbart ser særligt stort ud, så er det trods alt et skridt i den rigtige retning. Næste skridt tages i 2022, hvor prisen stiger til 60 kroner for en pakke cigaretter. Om det så er nok til at skræmme de unge rygere væk vides ikke, det må tiden vise. For det er primært de unge og de kommende rygere, der skal skræmmes fra at ryge. For de ældre rygere - og dem, der har råd - betyder så lille en prisstigning formentlig ikke noget. De ryger, fordi de har lyst, og fordi, de har råd til det. Men vi skal - igen med sundhedsbrillerne på - have stoppet de yngre rygere, så de ikke bliver en del af den statistik fra Sundhedsstyrelsen, der fortæller os, at der årligt dør 13.600, hvor rygning kan angives som årsag. Skrækbilleder og skræmmekampagner virker ikke, men forhåbentlig kan en prisstigning vise sig mere effektiv.

Aarhus

Gaslugt fra restaurant: Politi og brandvæsen rykket talstærkt ud til Jægergårdsgade

Aarhus

Så skete det igen: Kvinde snydt af falsk bank-sms

Annonce