Annonce
Østjylland

Attraktiv maltfabrik: Overvældende interesse for kunstnerophold

Bygningerne, der skal huse kunstnerboliger, atelierpladser og værksteder som en del af residency-programmet Malt Air, skyder op ved siden af den gamle maltfabrik. Bygningerne er ved at blive pakket ind i et telt, så håndværkerne kan arbejde på dem i al slags vejr, for de skal stå klar til 1. august, hvor de første to internationale billedkunstnere rykker ind. Interessen for at være en del af Malt Air har været stor. 500 har ansøgt i første runde. Foto: Flemming Krogh

Tæt på 500 kunstnere fra hele verden har ansøgt om at være de første, der rykker ind i de kunstnerboliger, som Maltfabrikken er i gang med at opføre. Malt Air skal stå klar til august.

EBELTOFT: Rygtet om, at internationale kunstnere kan søge om ophold i Ebeltoft og være en del af Maltfabrikkens nye residency-program, Malt Air, har spredt sig som en steppebrand i kunstverdenen.

Lysten til at være en del af Malt Air har været stor, og da fristen for første ansøgningsrunde udløb, havde projektleder Vibeke Wang modtaget næsten 500 ansøgninger fra internationale billedkunstnere.

- Der har været en dramatisk interesse for det opslag, vi lagde ud på to store internationale kunstportaler. På bare ét døgn var der 30.000, som så det, oplyser projektleder Vibeke Wang.

Hun fortæller, at omkring halvdelen af ansøgerne er europæere, mens resten kommer fra lande som Indien, Argentina, Mexico, Kina, Guatemala, Sydkorea, Iran, Zimbabwe, Nigeria med flere.

Sammen med Kunsthal Aarhus og Statens Værksteder for Kunst har Maltfabrikken, med støtte fra Statens Kunstfond, etableret det nye residency-program for internationale billedkunstnere.

Annonce

To kunstnere ad gangen

Malt Air får hjemme i Ebeltoft, hvor bygninger med nye kunstnerboliger, atelierpladser og værksteder i øjeblikket skyder op som nabo til den gamle fabrik på en grund, hvor der tidligere lå en forfalden villa. Byggeriet forventes færdigt til sommer, og de første internationale billedkunstnere kan flytte ind i august.

- Det er kunstnere med et højt niveau. For at komme i betragtning skal de have haft en soloudstilling eller have deltaget i en biennale, fortæller Vibeke Wang.

Malt Air har plads til to kunstnere ad gangen i en periode på fire måneder. I første ansøgningsrunde udvælges de første seks kunstnere.

De vil blive introduceret til lokalsamfundet gennem Maltfabrikken, som bliver kunstnernes primære arbejdsplads, men i løbet af opholdet vil de også få mulighed for blive introduceret til hovedstadens kunstscene med hjælp fra Statens Værksteder for Kunst. Desuden vil Kunsthal Aarhus bidrage med kunstfaglig sparring.

- Det handler også om hardcore netværk. 10 kunstfaglige folk fra Danmark har sagt ja til at være peers. De bliver matchet med den kunstner, de passer bedst med, så hver kunstner får et skræddersyet ophold. Tanken er også, at de kommer til at give noget tilbage på den danske kunstscene, siger Vibeke Wang, der sammen med en jury nu har et stort arbejde foran sig med at få læst de næsten 500 ansøgninger.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

Annonce