Annonce
forside

AU har Verdens første digitale laboratoriebord

Vejen til det papirløse laboratorium er lagt på Aarhus Universitet. Foto: Morten Fauerby 2011

Vejen til det papirløse laboratorium er lagt på Aarhus Universitet.

Anno 2011 bruger kemikere og biologer stadig oceaner af tid på at registrere forsøgsresultater med kuglepen i sorte logbøger. Selv om forskningen er højteknologisk, er selve laboratorierne indrettet som i 70'erne.

Det misforhold laver et nyt interaktivt arbejdsbord udviklet i et samarbejde mellem iNANO ved Aarhus Universitet og IT-Universitetet i København nu om på. Arbejdsbordet er en laboratoriebænk kaldet »eLabBench« til brug for forskere under deres forsøg. Bordpladen er én stor touchscreen, hvor forskeren kan aflæse og arbejde direkte med protokoller, dataanalyser, billeder og grafer.

Første gang i verden

Bordpladen har også objektgenkendelse, så kolber og stativer registreres, så snart de rammer pladen. En infrarød pen lader brugeren skrive og tegne direkte på bordet, og som en særlig gimmick kan man med et tryk på en dommedagslignende rød knap tage et digitalbillede af opstillingen på bordet. Derudover har eLabBench almindelig internetopkobling, så forskergrupper over hele verden kan samarbejde om forsøg.

Faktisk er det første gang i verden, at et sådant bord er taget i anvendelse i et laboratorium.

»Det er helt klar nyt. Der er en tysk forskergruppe, som arbejder med det samme, men de er slet ikke så lang fremme som os, og de har intet i brug i et rigtigt biologi-lab,« fortæller pro

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU) går i glemmebogen som kæmpe succes

Alt imens de nye, store FGU-institutioner (FGU = Forberedende Grund Uddannelse) kæmper for at finde fodfæste, viser det sig, at forløberen, Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU), har været en stor succes (https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2019/sep/190927-syv-ud-af-ti-unge-kommer-godt-videre-efter-kombineret-ungdomsuddannelse). FGU-institutionerne er opbygget som meget store institutioner (Aarhus ca. 700 elever) og skal løse opgaven med at hjælpe unge uden forudsætninger for at gennemføre en anden ungdomsuddannelse. KUU havde samme målsætning, men uddannelsen var baseret på institutionssamarbejder og dermed mindre pædagogiske miljøer med plads til individuelle forskelle. I Aarhus havde vi gennem pilotforsøg gjort positive erfaringer, med at forskellige mindre institutioner (bl.a. produktionsskoler og daghøjskoler) arbejdede sammen i respekt for indbyrdes forskelligheder og med plads til forskelligheden i målgruppen. Det førte naturligt frem til et forbilledligt samarbejde omkring den KUU, der nu viser sig at have været en stor succes, og hvor syv ud af ti unge er kommet godt videre. Lovgivningsprocessen bagved KUU var desværre præget af politisk uenighed, så opbakningen var ikke bred. Derfor blev KUU-lovgivningen tidsbestemt med udløb i 2021. Lovgiverne på Christiansborg købte sig tid til at blive enige om en løsning på den udfordring, man vidste var der. Resultatet blev FGU, en stor og samlende lovgivning med bred opbakning, hvilket naturligvis er positivt og helt nødvendigt. Desværre levner FGU-loven umiddelbart ikke plads til undervisningssamarbejder med mindre, selvstændige institutioner (f.eks. daghøjskoler), der dermed afskæres fra at bidrage med massiv erfaring og kompetencer, der nu ses dokumenteret gennem den succes, som KUU har været. Politiske ønsker om indflydelse og styrbarhed gik forud for hensynet til den sårbare målgruppe; systemkrav trumfer menneskehensyn og sund fornuft. Alt imens vi slikker sårene og kæmper for at holde os på benene, efter at have investeret massivt i at gøre det godt til gavn for målgruppen, ønsker vi FGU-institutionerne held og lykke med at løse opgaven. Men vi savner en forklaring på, hvorfor eksempelvis daghøjskolerne i Aarhus, der nu gennem fem år har bidraget massivt til en sjælden set succes på uddannelsesområdet, atter skal kæmpe for overlevelse efter at have spillet rollen som nyttige idioter. Når det så viser sig, hvor FGU oplever problemer, er vi naturligvis klar til at indgå i samarbejder, til glæde for de mange, der ikke lige er skabt til at trives på kæmpe institutioner.

Annonce