Annonce
Gear

Audi klar med A6 som plug-in-hybrid

Den firehjulstrukne Audi A6 55 TFSI e Quattro klarer 53 km på ren strøm. Batteriet tager to og en halv time om at lade op fra tomt til fuldt. Foto: Audi
Den nye Audi A6 plug-in-hybrid med 367 hk, firehjulstræk og en elektrisk rækkevidde på 53 kilometer er den seneste i rækken af nye opladningshybrider fra mærket.

Den er lagt op til firehjulstræk og masser af moment, når Audi snart lancerer A6 som opladningshybrid. Den store model følger en stribe nye plug-in-hybrider fra mærket med de fire ringe.

Audi søsætter nemlig fem nye modeller, hvor en benzin- og elmotor spiller sammen, og som kan lades op i elnettet, her i løbet af 2019.

Modellen i A6-rækken hedder A6 55 TFSI e Quattro. Her fungerer en 2,0-liter TFSI-benzinmotor på 252 hk sammen med en elmotor på 105 kW og Quattro-firehjulstrækket. Det giver en samlet effekt på 367 hk, mens bilen kan køre 53 kilometer på ren strøm. Det rækker til en acceleration fra 0 til 100 på 5,6 sekunder, mens topfarten er 250 kilometer i timen.

Her er ikke alene kræfter til acceleration og overhalinger, men også flere muskler at sætte i gang med. Det maksimale system-moment på hele 500 Nm hentes således allerede ved 1250 omdr./min. Rækkevidden sikres via et batteri på 14,1 kWh, som er integreret under bagagerumsbunden og som fodrer elmotoren.

Annonce

Audis plug-in-hybrider

Alle opladningshybriderne fra Audi har betegnelsen ”TFSI e”. De findes nu i modelrækkerne A6, A7, A8, Q5 og Q7.

Intelligent navigation

Undervejs kan føreren vælge mellem tre indstillinger. Det er ”EV”, som kun er til elektrisk kørsel, “Hybrid”, som er den effektive kombination af begge drivlinjer, og “Hold”, som sparer på batteriet.

I "Hybrid"-mode spiller bilens vekselvirkning mellem el- og benzindrift sammen med navigationsanlæggets rute og online-trafikinformationer, kørestil samt kamera og radar. Det betyder, at systemet afgør, om motoren skal være i gang, i friløb eller for eksempel i eldrift.

Med en lader på 7,4 kW kan bilen oplades på to en halv time. Denne del kan styres fra telefonen med MyAudi-appen, som også kan kontrollere klimaanlægget, der fungerer sammen med en varmepumpe, som bruger spildvarmen fra de elektriske komponenter.

Den nye A6 55 TFSI e Quattro søsættes herhjemme i starten af 2020. Danske priser og udstyr kendes endnu ikke.

Den store plug in-hybrid har en system-ydelse på 367 hk og klarer 0-100 km/t. på 5,6 sek. Foto: Audi
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Forudsigelig blæst om vindmøller

Aarhus Kommune har et ædelt mål: At blive CO2-neutral i 2030. Det får vidtrækkende konsekvenser. Vi kommer både til at spare, hvor vi kan på alt, som udleder CO2. Vi kommer til at dyrke meget mere særligt CO2-opslugende natur. Og så kommer vi selvfølgelig til at bidrage, hvor vi kan til at fremme vedvarende energi - vindmøller, for eksempel. At vi både skal og bør byde ind på en omstilling til vedvarende energi, det er vi næppe uenige om, vel? Men når det kommer til, hvor for eksempel vindmøllerne kan stå i vores kommune, så har vi balladen. Lige nu er tre placeringer i offentlig høring, og ikke overraskende er der blæst om alle tre. For det første ser kommunen for sig, at der godt kan stå nogle kæmpevindmøller på Aarhus Havn. Det har udløst protester fra beboere på Aarhus Ø, hvilket bestemt ikke kan overraske. Som vi tidligere har skrevet i en leder i denne avis: Hvis man leder efter ballade, så kan man være sikker på at få det ved at rejse vindmøller midt i den udsigt, som beboerne i de nye prestigebydele nær havnen i Aarhus har betalt kassen for. Og egentlig er det jo heller ikke fair at spolere deres havudsigter med snurrende og blinkende møllevinger, som de ikke lige havde set komme, da de købte deres lejligheder, vel? Dernæst har kommunen behændigt foreslået andre vindmøller så tæt op ad kommunegrænsen mod Favrskov og Syddjurs, at det ikke generer ret mange af Aarhus Kommunes egne borgere. I Syddjurs har de dog set, hvad der er i gære ved Vosnæs - og fra Syddjurs' borgmester Ole Bollesen (S) er der kommet en officiel protest: Det vil ødelægge landskabsoplevelsen med mere ved Kalø Vig, skriver han. Hvilket flugter fuldstændigt med, hvad borgere i nærområdet også påpeger. Og de har jo ret. Heller ikke her vil møllerne pynte. Tilbage er placeringen tæt på trafikknudepunktet, hvor Djurslandsmotorvejen møder E45. Den synes umiddelbart mest oplagt af de tre, for her er i forvejen en vis støj fra trafikken og i øvrigt planer om at plante masser af vild, CO2-opslugende natur til glæde for både klima, grundvand og friluftsvenner, uanset om de går op i flora, fauna eller bruger naturen til motion eller hundeluftning. Men også her er der ballade om planerne, som går ud over særligt beskyttet natur. Så her foreslår Danmarks Naturfredningsforening, at Aarhus Kommune laver aftale om, at møllerne kan rykkes lidt ind i Favrskov, hvilket vores gode naboer her næppe vil være med til. For det vil begrænse mulighederne for at byudvikle ved Søften. Så hvad nu? Vi har skrevet det før: Drop planerne om møller nær Aarhus og send dem til havs, hvor de generer mindst.

Aarhus

Turbåd ligger stille i Aarhus Havn: Søfartsstyrelsen fandt mangler i forbindelse med sikkerheden

Annonce