Annonce
Biler

Audi R8 smider trækket på forakslen

Den nye baghjulstrukne Audi R8 RWD byder på sammen 5,2 liters V10 motor med 520 hk som Quattro-modellen, men den er lettere. Foto: Audi
Sportsvognen Audi R8 kommer nu også i en version, der udelukkende har baghjulstræk mod ellers Quattro firehjulstræk.

Det er nærmest den omvendte verden først at lancere en firehjulstrukket version og så udvide med en baghjulstrækker. Men det er tilfældet hos Audi, der efter en årrække med Quattro firehjulstræk i den vævre R8 nu også søsætter en serieproduceret model med rent træk på baghjulene.

Forklaringen er, at den lettere og mere enkelt opsatte model, kaldet Audi R8 V10 RWD, giver en anden form for køreglæde.

Den har samme funktioner som de andre R8 V10-modeller, hvilket omfatter V10-centermotoren, som her har 540 hk mod 570 hk i Quattro-versionen. Den baneorienterede søstermodel, R8 LMS GT4, som også har baghjulstræk, kommer nu med nyt design og optimeret køredynamik.

Audi har tidligere lanceret en begrænset serie på 999 biler med baghjulstræk, kaldet RWS, som altså nu bliver en permanent del af modelprogrammet.

Annonce

Lynhurtig V10’er

Audi R8 V10 RWD kommer både som Coupé og Spyder. Den har en bredere og fladere grill, og under kanten på motorhjelmen er der tre smalle slidser, som er en påmindelse om mærkets ikon fra 1984, Audi Sport Quattro.

Ellers er der blandt andet udvendige detaljer i karbon, mens de såkaldte sideblades er lakeret i Mythos-sort metallak.

Omdrejningspunktet i den lave racer er V10-sugemotoren, som har en helt speciel symaskineagtig lyd og kan reagere lynhurtigt. Den 5,2-liters sag har et moment på 540 Nm, som altså matcher antallet af hk og topper ved 6500 omdr. Det skubber coupéen af sted fra 0 til 100 kilometer i timen på 3,7 sekunder, hvilket er en tand langsommere end den firehjulstrukne version, mens Spyderen klarer det på 3,8 sekunder.

Topfarten for de to modeller er henholdsvis 320 og 318 kilometer i timen.

Tillader drifting

De legesyge vil sikkert anerkende, at baghjulstrækket giver mulighed for kontrollerede drifts, når føreren vælger indstillingen ”Dynamic” i Audis drive select-system og indstiller stabilitetskontrollen ESC til ”Sport”. Det sker med føling på asfalten gennem 19-tommer støbte fælge med 245/35-dæk foran og 295/35-dæk bagpå.

Fordelingen af akseltrykket er 40:60 i coupéen, som vejer 1595 kg, hvilket gør den cirka 65 kg lettere end den firehjulstrukne model. Mens spyderen med sine 1695 kg vejer 55 kg mindre.

Som alle R8-modeller har de nye varianter et karosseri, der er lavet af aluminium og store dele kulfiber.

De to R8-modeller bygges stort set med håndkraft på fabrikken Böllinger Höfe i tyske Neckarsulm. Den nye R8 V10 RWD lanceres i starten af 2020, men den vil dog umiddelbart ikke blive taget til Danmark.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Spørgsmål om habilitet: Jamen, er det ikke bare politik

Bünyamin Simsek er en kontant mand, rap og skrap i replikken. Som medlem af Venstres gruppe på syv er hans indflydelse i Aarhus Byråd begrænset. Blokken af socialdemokraterne og deres medspillere SF, Enhedslisten og Radikale kan skabe flertal, så rådmanden for teknik og miljø kan have svært ved at komme igennem med sine ideer. Sådan er politik. Så Simsek forsøger at markere sig på andre måder. Han har ikke spor imod at diske op med anderledes og provokerende ideer og forslag, og han går ikke af vejen for en god diskussion og et verbalt slagsmål. For eksempel som da han gik ind i sagen om p-pladserne ved fiskeforretningerne på havnen for nylig. Her tog han parti for de erhvervsdrivende, helt i pagt med Venstres holdninger. Det er også, hvad han gør i den sag, der nu er til diskussion. To medlemmer af byrådet mener, at Simsek har været lovlig tæt på erhvervsmanden Martin Busk, der har interesser i Risskov. De to byrådskolleger mener, at Simsek har været lidt for langt fremme i skoene i en sag, hvor Busk har søgt om lov til at udstykke en grund på Rolighedsvej 16 A i Risskov i to. Juridisk Afdeling i Aarhus Kommune har behandlet klagen fra de to politikere, og svaret er utvetydigt: Simsek er ikke inhabil i sagen. Rådmanden har holdt møder med Busk, de to er medlemmer af den samme forening, Det Borgerlige Skydeselskab, og de har været på rejser i Tyrkiet sammen med en del andre. Så de to klagere fra Enhedslisten og Radikale synes, de taler rigeligt meget sammen. Men er det ikke bare politik, det Simsek har gjort? Politikere går ind i et parti, der passer med deres synspunkter, og plejer interesser for de mennesker, som er på samme politiske linje. Det gør vel ikke kun Simsek, men det gør alle andre politikere. Det er en del af deres job. Og de forsøger at fremme de synspunkter, som deres parti og de selv repræsenterer. Så længe indstillinger til byrådet og afgørelser, de træffer, er inden for de gældende love og regler er der ingenting at komme efter. Det er vel også det, juridisk afdeling siger med afgørelsen.

Aarhus For abonnenter

Mads mistede sin lillebror til sjælden kræftsygdom: 'Jeg har aldrig oplevet noget, der var mere smertefuldt'

Aarhus For abonnenter

Søskende i skyggen: Børn med syge søskende føler sig overset af forældrene

Annonce