Annonce
Biler

Audi R8 smider trækket på forakslen

Den nye baghjulstrukne Audi R8 RWD byder på sammen 5,2 liters V10 motor med 520 hk som Quattro-modellen, men den er lettere. Foto: Audi
Sportsvognen Audi R8 kommer nu også i en version, der udelukkende har baghjulstræk mod ellers Quattro firehjulstræk.

Det er nærmest den omvendte verden først at lancere en firehjulstrukket version og så udvide med en baghjulstrækker. Men det er tilfældet hos Audi, der efter en årrække med Quattro firehjulstræk i den vævre R8 nu også søsætter en serieproduceret model med rent træk på baghjulene.

Forklaringen er, at den lettere og mere enkelt opsatte model, kaldet Audi R8 V10 RWD, giver en anden form for køreglæde.

Den har samme funktioner som de andre R8 V10-modeller, hvilket omfatter V10-centermotoren, som her har 540 hk mod 570 hk i Quattro-versionen. Den baneorienterede søstermodel, R8 LMS GT4, som også har baghjulstræk, kommer nu med nyt design og optimeret køredynamik.

Audi har tidligere lanceret en begrænset serie på 999 biler med baghjulstræk, kaldet RWS, som altså nu bliver en permanent del af modelprogrammet.

Annonce

Lynhurtig V10’er

Audi R8 V10 RWD kommer både som Coupé og Spyder. Den har en bredere og fladere grill, og under kanten på motorhjelmen er der tre smalle slidser, som er en påmindelse om mærkets ikon fra 1984, Audi Sport Quattro.

Ellers er der blandt andet udvendige detaljer i karbon, mens de såkaldte sideblades er lakeret i Mythos-sort metallak.

Omdrejningspunktet i den lave racer er V10-sugemotoren, som har en helt speciel symaskineagtig lyd og kan reagere lynhurtigt. Den 5,2-liters sag har et moment på 540 Nm, som altså matcher antallet af hk og topper ved 6500 omdr. Det skubber coupéen af sted fra 0 til 100 kilometer i timen på 3,7 sekunder, hvilket er en tand langsommere end den firehjulstrukne version, mens Spyderen klarer det på 3,8 sekunder.

Topfarten for de to modeller er henholdsvis 320 og 318 kilometer i timen.

Tillader drifting

De legesyge vil sikkert anerkende, at baghjulstrækket giver mulighed for kontrollerede drifts, når føreren vælger indstillingen ”Dynamic” i Audis drive select-system og indstiller stabilitetskontrollen ESC til ”Sport”. Det sker med føling på asfalten gennem 19-tommer støbte fælge med 245/35-dæk foran og 295/35-dæk bagpå.

Fordelingen af akseltrykket er 40:60 i coupéen, som vejer 1595 kg, hvilket gør den cirka 65 kg lettere end den firehjulstrukne model. Mens spyderen med sine 1695 kg vejer 55 kg mindre.

Som alle R8-modeller har de nye varianter et karosseri, der er lavet af aluminium og store dele kulfiber.

De to R8-modeller bygges stort set med håndkraft på fabrikken Böllinger Höfe i tyske Neckarsulm. Den nye R8 V10 RWD lanceres i starten af 2020, men den vil dog umiddelbart ikke blive taget til Danmark.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Blog

Blog: Julen varer ikke ret meget længere

For os, der nu er den ældste generation, er det ikke noget problem i hukommelsen at genskabe barndommens lykkeland i 1950’erne. Om man boede i midtbyen, på Trøjborg eller på Frederiksbjerg var et fedt, for det var det samme alle steder: boligblokke i fire-fem etager, der lå i karréer med gaderne på kryds og tværs. Og forsynings-centralerne lå lige henne på gadehjørnerne. Der lå en købmandsbutik på det ene hjørne, en bager på det andet, en slagter på det tredje og endelig en grønthandler på det fjerde. Og der var snesevis af dem, for de lå på hvert eneste gadehjørne overalt i byen. Men i 1960’erne og 1970’erne forsvandt alle disse småhandlende i løbet af en forholdsvis kort årrække; facaderne blev muret til og der blev indrettet hjørnelejligheder i de tidligere butikker. De store supermarkeder tog dem, gik vi og sagde – endskønt købmandens, slagterens og grønthandlerens butikslukning kun kunne tilskrives os selv. Det var jo os – kunderne – som holdt op med at handle hos dem, da vi i stedet søgte indenfor i det spændende supermarked med de bugnende varehylder og de deraf nødvendige indkøbsvogne. Og vi fik da også en form for personlig kontakt med den søde kassedame. Det var dét, der slog købmanden ihjel. Men det var kun indirekte supermarkedets skyld! Og nu gentager historien sig, men denne gang er det udvalgsforretningerne det går ud over. Tøj, sko, isenkram, smykker, bøger and-you-name-it bliver nu ligesom i 1960’erne solgt i nye og anderledes ”butikker” – nu kaldes de bare internettet. Nu skal folk end ikke rejse sig fra sofaen længere for at handle, hvorfor historien gentager sig: det er heller ikke nyheden e-handel, som nu er skyld i at de små fysiske butikker får det sværere og sværere – det er og bliver os, kunderne, der er begyndt at handle anderledes. Det hele skal naturligvis ses i sammenhæng med, at handels-uvidende byrådsmedlemmer og deres tilsvarende embedsmænd ommøblerer byen, så den sidste lyst, kunderne måtte have for at tage ind i city for at købe varer, nok også skal blive elimineret. Det bliver gjort vanskeligere og vanskeligere at køre rundt i byen – og det bliver efterhånden komplet umuliggjort at finde parkeringspladser. Det sidste fordi kommunen fjerner alle gammelkendte p-pladser for at tvinge bilisterne til at bruge kommunens egne p-misfostre Navitas og Dokk1 – som dog aldrig, aldrig, aldrig nogensinde bliver rentable, fordi de er placeret komplet tåbeligt i forhold til byens handelsliv. Butikker lukker vedvarende i hobetal. Det sker på daglig basis. Og som noget helt nyt ser vi nu også gamle, fine, velanskrevne og –konsoliderede firmaer indskrænke og lukke tabsgivende filialer, simpelthen for at rebe sejlene. Noget de store kædefirmaer af prestigemæssige årsager ikke tidligere har beskæftiget sig for alvor med – men nu udvises rettidig omhu og damage control. Så kig dig derfor godt rundt omkring på alle juledekorationerne, når du i disse dage er ud at købe julegaver. For det er meget tænkeligt, at julen ikke varer så meget længere. I takt med at der bliver færre butikker med næsten ingen omsætning fordi vi køber det meste på nettet, så bliver der heller ikke råd til for gadeforeningerne at sætte julepynt op. Flere af byens kendte handelsgader har jo allerede for længst fravalgt juledekorationerne, og indenfor en kort årrække kommer Strøgets flotte stjernehimmel formentlig heller ikke op. Det koster hvert år en halv million kroner, men med flere og flere ikke-betalende medlemsbutikker, bliver det jo umuligt for Strøgforeningen at finde økonomi til at bruge så mange penge på julelys. Men vi kan ikke stoppe det. Man har aldrig kunne stoppe naturlig udvikling. I 1960’erne buldrede supermarkederne frem og nu om dage er det så handlen på nettet. Det står ikke til at ændre. Det eneste vi så bare skal huske på, når vi om nogle år savner de hyggelige julelys i gaderne, er årsagen til, at der ikke længere er råd til den glædelige julehygge. Der er for få fysiske butikker til at betale.

Aarhus

Turbåd ligger stille i Aarhus Havn: Søfartsstyrelsen fandt mangler i forbindelse med sikkerheden

Annonce