Annonce
Biler

Audis nyeste vil være en firehjulstrækker i festtøj

Audi Q5 Sportback er snart klar til at udfordre BMW X4 og Mercedes-Benz CLC Coupe. Den lander i Danmark til foråret. Foto: Audi
Helt ny Q5 melder sig ind i klubben for mellemstore SUV’er med coupeagtigt design.
Annonce

Audi bliver nu for alvor en del af klubben for bilproducenter, der satser på de mere livsstilsorienterede SUV’er, som har et skråt bagparti og er udformet, så de kan minde om en coupe.

BMW var først med biltypen, fulgt af Mercedes-Benz, mens Audi har været lidt mere tøvende. Det ændres der dog for alvor på nu, da man netop har vist den nye Q5 Sportback, som kører i hjulsporene på sidste års Q3 Sportback og skal være et alternativ til dem, der finder den originale Q5’er lige konservativ nok.

Den nye model tager udgangspunkt i den faceliftede Q5 og har i store træk samme mål, ja, faktisk er eneste forskel, at Sportback er syv mm længere.

Audi Q5 er i forvejen mærkets mest solgte bil, og den nye Sportback skal især konkurrere med lignende modeller som BMW X4 og Mercedes-Benz GLC Coupe.

Fra B-stolpen i midten og bagud er Sportback helt anderledes designet end den almindelige Q5. Foto: Audi
Annonce

Helt ny bageste del af bilen

I Sportback handler det især om design, og her lægger man mærke til den markante skulderlinje, en kraftigt hældende bagrude og kofangere, der rent optisk er trukket opad, så Q5 Sportback har en mere atletisk fremtoning. Fra B-stolpen og bagud har designerne ændret bilen radikalt.

Ifølge Audi betyder designet mere og mere.

- Q5 Sportback er især målrettet yngre mennesker, der kan lige det ekspressive design, og derfor har vi forsøgt at få bilen til at se mere dynamisk ud, siger Dany Garand, chefdesigner for Audi Q5 og Q5 Sportback.

Sportbacken skal derfor nok mest ses som en offroader i festtøj, som bejler til de bilister, der mere færdes i byen end på landet, men gerne vil forene firehjulstrækkerens høje siddeposition med lidt af elegancen fra en coupé.

Nu kunne man så frygte, at den hældende taglinje går ud over størrelsen på bagagerummet, men det er ikke tilfældet. Officielt er det kun 10 liter mindre end ellers, men det er klart, at der er dårligere muligheder for at fylde rummet helt op til loftet.

Som ekstraudstyr tilbyder Audi et bagsæde, som kan forskydes i længderetningen og indstilles i ryglænshældningen. På den måde kan man efter behov udvide den grundlæggende bagagerumsvolumen med op til 60 l. Den elektriske bagklap er gengæld standard.

Annonce

Diesel kommer først

Rent teknisk er der ingen forskel på de to Q5-varianter. Rent praktisk lander Sportback i første omgang med en 2,0-dieselmotor, der yder 204 hk, har automatgear med dobbelt kobling og firehjulstræk. Lidt senere kommer en kraftigere dieselmotor med seks cylindre, en benzinmotor, plug-in-hybrider og en topversion, kaldet SQ5. Med dieselmotoren må bilen indtil videre trække 2400 kg.

Audi Q5 Sportback produceres på fabrikken i San José Chiapa i Mexico og lanceres på det danske marked i første halvår af 2021.

Rent teknisk er der ingen forskel i forhold til Q5, og det gælder også i interiøret. Foto: Audi
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce