Annonce
Aarhus

Auktion over konkursbo stak helt af: Nu kan vildskaben begynde forfra

Så er der igen mulighed for at får tømt bankkontoen. Næste omgang auktion over 4Sound-konkursboet er sat i gang. Foto: Auktionshuset Dab
Fans af den danske rockgruppe D-A-D har nu mulighed for at erhverve en helt særlig guitar. Andre kan formentlig også finde noget interessant blandt de 1.200 lots fra 4Sound-konkursboet, der netop er røget på auktion.

Aarhus/Odense/Esbjerg: Det gik vildt for sig, da Auktionshuset DAB i januar 2020 satte i omegnen af 2.000 instrumenter, mikrofoner, forstærkere og andet musiker-tilbehør på auktion. Interessen fra køberne var enorm og auktionshuset kunne efterfølgende melde om 5.000 nye registrerede kunder.

Alt blev revet væk og mange gjorde en god handel, mens andre gjorde en måske knap så god handel.

- Mange så nok muligheden for at få fat i drømmeguitaren. En del blev solgt for cirka halvdelen af udsalgsprisen, mens andre blev solgt for noget, der lignede udsalgsprisen, fortæller indehaver af Auktionshuset DAB Per Brandborg.

Der var ifølge indehaveren ikke tale om musikbutikker, der udnyttede auktionen til at gå ind og købe et stort parti for næsen af andre købere.

- Stort set alle instrumenter blev solgt et ad gangen.

Annonce
Guitar lavet i forbindelse med D-A-D's 25 års jubilæum. Foto: Auktionshuset Dab

Signeret af Jesper Bintzer

De 2.000 enheder var en del konkursboet fra musikbutikken 4Sound, der gik konkurs i oktober 2019 og lukkede butikker i blandt andet Aarhus, Esbjerg og Odense. Fredag satte Auktionshuset DAB næste auktion fra konkursboet i gang. Denne gang i alt 1.200 lots.

Og mon ikke guitarister og fans af D-A-D får mundvandet til at løbe, når de bliver gjort opmærksom på, at de nu har muligheden for at erhverve en helt særlig guitar. Blandt denne omgang lots findes nemlig en guitar, der blev produceret i forbindelse med D-A-D's 25 års jubilæum.

Hvad kan dette eksemplar - som er signeret af Jesper Bintzer - så indbringe?

- Vi aner det ikke, lyder det ærlige svar fra Per Brandborg.

Den blev i sin tid kun produceret i 250 eksemplarer, som dengang blev sat til salg med et prisskilt, der viste 2.500 kroner. Mens der garanteret er nogle, der på grund af tilhørsforholdet til D-A-D og autografen er villig til at betaler ekstra i forhold til guitarens kvalitet, er der lige så sikkert andre, der aldrig kunne drømme om at byde på guitaren på grund af tilhørsforholdet.

Fredag eftermiddag var guitaren allerede budt op i 3.000 kroner - dertil skal lægges moms og auktionssalær.

Mangler du en ukulele?

I denne omgang auktioner finder den nysgerrige cirka 300 guitarer. I den dyre ende af prisskalaen findes blandt andet en PRS Custum - 24 Faded Whale Blue. Var du gået i 4Sound, før kæden gik konkurs, stod den til 29.950 kroner.

Fredag eftermiddag var den budt op i beskedne 2.700 kroner plus moms og auktionssalær. Hvilken pris den sælges til, når hammeren falder om 14 dage, kan kun tiden vise.

Har du allerede nu nok guitarer, men mangler lidt udstyr i form af pedaler, forstærkere eller studieudstyr - eller mangler du måske en ukulele, er det også værd at kigge lidt rundt på auktionerne over 4Sound-konkursboet.

Auktionerne over studieudstyret slutter fra torsdag 27. februar, mens instrumenter og tilbehør slutter dagen efter.

Tirsdag 25. februar er det muligt at komme forbi Auktionshuset DAB i Hasselager ved Aarhus mellem klokken 12 og 18 for at se og teste instrumenter og tilbehør.

Interessen var enorm i januar, da de første instrumenter røg på auktion. Foto: Jens Thaysen
D-A-D-jubilæumsguitar er på auktion. Foto: Jens Thaysen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce