Østjylland

Aung San Suu Kyi bliver væk fra FN's Generalforsamling

Myanmars leder melder afbud til årligt FN-stormøde på et tidspunkt, hvor hun kritiseres for rohingya-krise.

Myanmars politiske leder, Aung San Suu Kyi, deltager ikke i FN's Generalforsamling, der indledes i New York i næste uge.

Det bekræfter Myanmars minister for internationalt samarbejde, Kyaw Tin.

- Hun har ingen planer om at tage dertil, siger Tin, som onsdag er med Suu Kyi til møde i World Economic Forum i Vietnam.

Han opgiver ikke nogen årsag til, at Suu Kyi bliver væk.

Myanmar er under stort internationalt pres på grund af krisen i Rakhine-delstaten i den nordlige del af landet.

I en rapport anbefalede FN for nylig, at Myanmars hærchef og andre ledere i hæren bør retsforfølges for folkedrab på de muslimske rohingyaer.

Der rettes også skarp kritik mod Aung San Suu Kyi, der tidligere blev set som et af verdens største demokratiikoner og har modtaget Nobels fredspris.

Hun har "ikke brugt sin etablerede position som leder af regeringen eller sin moralske autoritet til at dæmme op for eller forhindre de løbende begivenheder", lød kritikken i rapporten.

Suu Kyi, der tiltrådte i 2016, deltog heller ikke, da Generalforsamlingen åbnede sidste år.

På det tidspunkt lød forklaringen, at hun måtte blive i Myanmar for at tage sig af den sikkerhedskrise, der var opstået i Rakhine.

I august sidste år angreb en gruppe militante rohingya-muslimer politi og sikkerhedsstyrker. Det udløste en omfattende militæroperation, som menes at have kostet et stort antal mennesker livet.

700.000 rohingyaer er siden flygtet over grænsen til Bangladesh. Mange af dem har fortalt om, hvordan soldater har dræbt deres familiemedlemmer og brændt deres landsbyer ned.

FN's Generalforsamling indledes i New York på tirsdag.

Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Det er helt uacceptabelt, at psykiatrien slet ikke får nogen af pengene til ekstra sygeplejersker

Til forretningsudvalgsmødet i Region Midtjylland 18. februar under punkt 4 omkring regeringens tilførsel af midler til sygeplejersker har vi stemt imod (Marianne Karlsmose fra Kristendemokraterne tog forbehold). Alle øvrige partier stemte for, at psykiatrien ikke får nogen af pengene til ekstra sygeplejersker til trods for regeringens intention. Baggrunden er, at Region Midtjylland med virkning fra 2021 og frem får i alt 128,9 mio. kr. til at ansætte 215 ekstra sygeplejersker. Det er en virkelig god nyhed for sundhedsvæsnet! Der mangler i den grad hænder, og 128,9 mio. kr. gør helt klart en forskel! I 2020 får vi det halve. Direktionen har indstillet, at alle pengene skal gå til somatikken og fordeles forholdsmæssigt mellem de somatiske hospitaler. Psykiatrien skal også have flere sygeplejersker, men pengene til det skal komme fra psykiatriens eget budget (herunder de penge, psykiatrien har modtaget særskilt på finansloven). Alternativet og Psykiatri-Listen mener, at psykatrien skal have en forholdsmæssig andel af pengene, så psykiatrien kan ansætte endnu flere sygeplejersker. Det drejer sig om 15,5 mio. kr. i varige midler, hvilket svarer til ca. 30 sygeplejerskestillinger. Dermed vil psykiatrien blive løftet med 70 sygeplejersker i stedet for 40. Det mener vi, der er behov for. Der er ingen tvivl om, at der både er behov for flere hænder i psykiatrien og i somatikken - og vi ville godt kunne acceptere en vis skævdeling af midlerne i 2020 og 2021. Men der er tale om varige midler, og det er altså vigtigt, at psykiatrien får sin fulde andel af pengene senest fra 2022, og det er helt uacceptabelt, at psykiatrien slet ikke får nogen af pengene. Regionsrådet skal behandle sagen på onsdag, og vi vil naturligvis fortsætte med at arbejde for at samle flertal for, at psykiatrien også får del i pengene. I forbindelse med sagen er det vigtigt at huske: - At det er regeringens intention, at pengene til yderligere sygeplejersker både bruges til somatik og psykiatri. - At de somatiske hospitaler i budget 2020 fik et samlet løft på ca. 288 mio. kr., mens psykiatrien fik et løft på 10,6 mio. kr. - At psykiatrien i forbindelse med flytningen fra Risskov til Skejby afleverede en besparelse på otte procent. - At sygeplejerskerne skal ansættes løbende frem mod 4. kvartal 2021 - ikke på én gang.

Aarhus

Vand oversvømmer kørebanen på E45: Kraftige opbremsninger giver farlige situationer