Annonce
Udland

Australien vil screene flypassagerer fra virusramt by i Kina

Saeed Khan/Ritzau Scanpix
I et forsøg på at forhindre dødelig virus fra Kina i sprede sig begynder Australien at tjekke folk fra Wuhan.

Australien vil screene passagerer fra den kinesiske by Wuhan, hvor et udbrud af et nyt coronavirus begyndte tidligere i januar.

Det oplyser den australske regering tirsdag ifølge Reuters.

Tiltaget er et forsøg på at forhindre virusset i at sprede sig.

Screeningen begynder torsdag i Sydneys internationale lufthavn, hvortil der ugentligt ankommer tre fly direkte fra Wuhan.

Det oplyser den australske regering øverste medicinske rådgiver, professor Brendan Murphy. Samtidig siger han, at screeningen kun yder et begrænset værn.

- Du kan ikke fuldstændigt forhindre spredning af en sygdom ind i landet. Inkubationstiden er sandsynligvis en uge, siger Murphy ifølge Reuters.

Rejsende fra Wuhan vil få udleveret en informationsfolder i fly mod Sydney. Hvis de for nylig har haft feber eller mener, at de bærer rundt på virusset, skal de henvende sig til lufthavnspersonale.

- Det drejer sig om at identificere dem med høj risiko og sikre, at de ved det og er klar over, hvordan de kan få lægelig hjælp, siger Brendan Murphy.

Australien besøges hvert år af over en million turister fra Kina, og ugentligt lander omkring 160 fly fra Kina i australske lufthavne.

De australske forholdsregler kommer samtidig med, at myndighederne i Wuhan tirsdag meddelte, at endnu en person er død som følge af virusset, der forårsager en form for lungebetændelse.

Fire personer har mistet livet, og over 200 er smittet med virusset.

I flere andre lande som Thailand, Kina, Singapore, USA og Japan bliver indrejsende fra Wuhan også tjekket for, om de bærer virusset, som der ikke findes en vaccine mod.

I Thailand, Japan og Sydkorea er der også konstateret enkelte smittetilfælde. Det har øget bekymringerne for, at internationale flyrejsende kan bringe virusset med sig til andre lande.

I Brisbane i Australien bliver en mand, der har været i Wuhan, holdt i karantæne i sit hjem, fordi han har vist symptomer på at være smittet med virusset. Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Sundhedsmyndighederne afventer nu resultatet af prøver for at kunne fastslå, om det er tilfældet.

Indtil mandag var det uvist, om virusset kan smitte fra en person til en anden. Men det kan det, sagde en forsker ved Kinas nationale sundhedskommission ifølge nyhedsbureauet AFP.

Verdenssundhedsorganisationen WHO har indkaldt til hastemøde onsdag på grund af virusudbruddet.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce