Annonce
Gear

Autostole: Sikkerheden er i top

Antallet af børn, der bliver dræbt eller kommer alvorligt til skade i bilulykker, er siden 1990 faldet med over 80 pct. Det skyldes bl.a., at forældre er blevet bedre til at spænde deres børn fast, og at stolene er blevet mere sikre. Foto: FDM/ ADAC
Børn sidder langt mere sikkert i nye autostole end for år tilbage.

Siden det i 1995 blev lovpligtigt at fastspænde børn i "egnet udstyr", er antallet af børn, der enten bliver dræbt eller kommer alvorligt til skade i biler, faldet markant.

Hvor 97 børn i alderen 0-10 år i 1990 enten blev dræbt eller kom alvorligt til skade i en bilulykke, viser tal fra Vejdirektoratets ulykkesstatistik, at 12 børn i alderen 0-10 år i 2018 kom alvorligt til skade i bilulykker, mens tre blev dræbt.

"Det er en meget glædelig udvikling, som især skyldes, at biler og autostole er blevet meget mere sikre. Lige så vigtigt er det, at forældre er blevet langt mere bevidste om, at deres børn skal sidde korrekt spændt fast i autostole. Der er ingen tvivl om, at det gør den største forskel på, hvor sikkert børn sidder i bilen," siger bilteknisk redaktør i FDM Søren W. Rasmussen i en pressemeddelelse.

At autostole bliver stadig mere sikre, fremgår også af årets anden autostoletest, som FDM har lavet i samarbejde med en række europæiske bilklubber.

Af testens 20 stole får de 11 bedømmelsen "anbefalelsesværdig". Fire autostole dumper dog på for store mængder af skadelige stoffer som flammehæmmere og det kræftfremkaldende stof naftalin.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Forudsigelig blæst om vindmøller

Aarhus Kommune har et ædelt mål: At blive CO2-neutral i 2030. Det får vidtrækkende konsekvenser. Vi kommer både til at spare, hvor vi kan på alt, som udleder CO2. Vi kommer til at dyrke meget mere særligt CO2-opslugende natur. Og så kommer vi selvfølgelig til at bidrage, hvor vi kan til at fremme vedvarende energi - vindmøller, for eksempel. At vi både skal og bør byde ind på en omstilling til vedvarende energi, det er vi næppe uenige om, vel? Men når det kommer til, hvor for eksempel vindmøllerne kan stå i vores kommune, så har vi balladen. Lige nu er tre placeringer i offentlig høring, og ikke overraskende er der blæst om alle tre. For det første ser kommunen for sig, at der godt kan stå nogle kæmpevindmøller på Aarhus Havn. Det har udløst protester fra beboere på Aarhus Ø, hvilket bestemt ikke kan overraske. Som vi tidligere har skrevet i en leder i denne avis: Hvis man leder efter ballade, så kan man være sikker på at få det ved at rejse vindmøller midt i den udsigt, som beboerne i de nye prestigebydele nær havnen i Aarhus har betalt kassen for. Og egentlig er det jo heller ikke fair at spolere deres havudsigter med snurrende og blinkende møllevinger, som de ikke lige havde set komme, da de købte deres lejligheder, vel? Dernæst har kommunen behændigt foreslået andre vindmøller så tæt op ad kommunegrænsen mod Favrskov og Syddjurs, at det ikke generer ret mange af Aarhus Kommunes egne borgere. I Syddjurs har de dog set, hvad der er i gære ved Vosnæs - og fra Syddjurs' borgmester Ole Bollesen (S) er der kommet en officiel protest: Det vil ødelægge landskabsoplevelsen med mere ved Kalø Vig, skriver han. Hvilket flugter fuldstændigt med, hvad borgere i nærområdet også påpeger. Og de har jo ret. Heller ikke her vil møllerne pynte. Tilbage er placeringen tæt på trafikknudepunktet, hvor Djurslandsmotorvejen møder E45. Den synes umiddelbart mest oplagt af de tre, for her er i forvejen en vis støj fra trafikken og i øvrigt planer om at plante masser af vild, CO2-opslugende natur til glæde for både klima, grundvand og friluftsvenner, uanset om de går op i flora, fauna eller bruger naturen til motion eller hundeluftning. Men også her er der ballade om planerne, som går ud over særligt beskyttet natur. Så her foreslår Danmarks Naturfredningsforening, at Aarhus Kommune laver aftale om, at møllerne kan rykkes lidt ind i Favrskov, hvilket vores gode naboer her næppe vil være med til. For det vil begrænse mulighederne for at byudvikle ved Søften. Så hvad nu? Vi har skrevet det før: Drop planerne om møller nær Aarhus og send dem til havs, hvor de generer mindst.

Aarhus

Turbåd ligger stille i Aarhus Havn: Søfartsstyrelsen fandt mangler i forbindelse med sikkerheden

Annonce