Avisens læsere om Phil Collins: - Live Nations kritik om kaos holder ikke vand

Jonas Bertelsen har sendt disse billeder til avisen. Han skriver blandt andet, at der - modsat hvad Live Nation tidligere har sagt - ikke var plads andre steder på plænen. Foto: Jonas Bertelsen
Flere læsere har henvendt sig til avisen, efter vi kunne fortælle om kaotiske tilstande til Phil Collins-koncerten i lørdags.

AARHUS: Over 40.000 mennesker havde lørdag fundet vej til Phil Collins-koncert i Ceres Park & Arena og flere af dem har efterfølgende kritiseret arrangementet, som avisen også kunne berette om i går.

Siden har endnu flere læsere på Facebook og i avisens indbakke givet udtryk for, at forholdene ikke var i orden.

"Stærkt bekymrende at det tog så lang tid at komme ud, efter koncerten, grundet smal udgang. Vil nødig tænke på hvor mange der kunne være klemt der, hvis der af den ene eller anden årsag, var panik i folk," "Jeg tager aldrig til koncert der mere" og "Voldsom uprofessionel afvikling af koncert. Alt var kaos ... Vi blev afvist at komme ned på plænen på grund af for mange mennesker," lyder et udpluk af kommentarene.

Jonas Bertelsen har rettet henvendelse til avisen. Han mener ikke, at Live Nations svar holder vand:

- Trappen var proppet, også under koncerten, og der var mulighed for at komme andre steder hen på plænen, som Live Nations ellers påstår. Det var helt tydeligt, at der ikke var styr på det, skriver han.

På trappen var der ifølge Jonas Bertelsen også mange mennesker under koncerten. Foto: Jonas Bertelsen

Fin plads på plænen

Det skal dog også siges, at flere ikke genkender billedet, som de ovenstående gæster tegner af koncerten.

"Jeg var til den fedeste koncert. Begge bands var gode og jeg nød det meget. Kom ind uden kø. Fandt pladsen vi skulle sidde på i god tid. Ingen kø til drikkevarer og ingen kø til toilet. Gik i kø da vi skulle ud, men brugte tiden til at sniksnakke med dem, der gik ved siden af. Vi bevægede os jo hele tiden selvom det ikke gik så stærkt," skriver én, mens en anden skriver: "Personligt oplevede jeg ikke at pladsen på plænen var for trang. Det er korrekt at det var meget klemt på trappen og nedenfor denne i en radius af var 50 meter, men længere inde var der ingen problemer."

Også Live Nation selv afviser, at der skulle være lukket for mange mennesker ind:

- Sikkerheden ved vores koncerter er vores højeste prioritet, og vi er i kontakt med de relevante myndigheder og følger deres anvisninger, skriver de til DR.dk.

Her henviser de også til, at Ceres Park & Arena egentligt er godkendt til 50.000 mennesker - altså godt 8.000 mere, end der var lukket ind lørdag aften.

Læserbrev: Åbn butikken og spred glæde i byen

På en køretur gennem en af vore mindre provinsbyer i det skønne forårsvejr, så jeg byens butikker holde åbent for salg. Der var mennesker i gadebilledet, og ved byens største modetøjsbutik gik kunderne ind og ud ad døren. Inde i butikken gik kunderne rundt og udviste hensyntagen til hinanden. Det var en rigtig dejlig oplevelse at se åbne butikker og glade mennesker i gadebilledet. Der er hos de fleste mennesker behov for at vende tilbage til en problemfri hverdag, og byens butikker er dem, der er bedst til at visualisere positive begivenheder – og en tro på fremtiden. Åbn butikken, og gør kunderne glade. Alle bliver vindere. Byens borgere kan opleve glæden ved at se mennesker i gadebilledet – og åbne butikker. Butikkerne skaber salg og fungerer stadigvæk som arbejdsplads. Byen går fra at være ”død” og mennesketom til atter at være "levende” og aktiv. Er det at udvise dårligt samfundssind at holde sin butik åbent for salg – eller er det sund fornuft? Er det bedre at holde butikkerne lukkede og risikere at gå konkurs i juni måned fremfor at sikre overlevelsen ved at sælge til de kunder, der gerne vil købe? Danskerne kan sagtens tilpasse sig en situation, der gør det nødvendigt at opføre sig på en anden måde end tidligere, og man kan sagtens selv finde ud af at vise det hensyn, der er nødvendigt. Detaillisterne kan sagtens finde ud af at holde deres butikker åbne og samtidig ”hjælpe” kunderne til udvise de nødvendige hensyn. Et nedlukket Danmark over en længere periode fører til en ny ”istid”. De detaillister, der holder deres butikker åbne for salg, gør os alle en stor tjeneste. Glade mennesker i gadebilledet gør hverdagen festligere for alle – derfor er det en god ide at holde butikkerne åbne for salg. At skulle vente hele eller halve år på en normalisering ødelægger alt for den private sektor, og det er jo, når alt kommer til alt, den private sektor, der skaber forudsætningerne, for at Danmark er et velfærdssamfund. Lad os åbne butikkerne og bevise, at vi godt kan tage hensyn til hinanden uden at blive formanet herom af regeringens forskellige ministre. Det danske forår er skønt. Lad os komme ud og nyde det i fulde drag. Lad os få lov til at købe nyt forårstøj til garderoben.

Leder af daginstitution har travlt: Børnene er velkomne - forældrene skal nødigt indenfor

Ingen hjælp at hente: Lang næse til kulturens fyrtårne i Aarhus