Avisens læsere om Phil Collins: - Live Nations kritik om kaos holder ikke vand

Jonas Bertelsen har sendt disse billeder til avisen. Han skriver blandt andet, at der - modsat hvad Live Nation tidligere har sagt - ikke var plads andre steder på plænen. Foto: Jonas Bertelsen
Flere læsere har henvendt sig til avisen, efter vi kunne fortælle om kaotiske tilstande til Phil Collins-koncerten i lørdags.

AARHUS: Over 40.000 mennesker havde lørdag fundet vej til Phil Collins-koncert i Ceres Park & Arena og flere af dem har efterfølgende kritiseret arrangementet, som avisen også kunne berette om i går.

Siden har endnu flere læsere på Facebook og i avisens indbakke givet udtryk for, at forholdene ikke var i orden.

"Stærkt bekymrende at det tog så lang tid at komme ud, efter koncerten, grundet smal udgang. Vil nødig tænke på hvor mange der kunne være klemt der, hvis der af den ene eller anden årsag, var panik i folk," "Jeg tager aldrig til koncert der mere" og "Voldsom uprofessionel afvikling af koncert. Alt var kaos ... Vi blev afvist at komme ned på plænen på grund af for mange mennesker," lyder et udpluk af kommentarene.

Jonas Bertelsen har rettet henvendelse til avisen. Han mener ikke, at Live Nations svar holder vand:

- Trappen var proppet, også under koncerten, og der var mulighed for at komme andre steder hen på plænen, som Live Nations ellers påstår. Det var helt tydeligt, at der ikke var styr på det, skriver han.

På trappen var der ifølge Jonas Bertelsen også mange mennesker under koncerten. Foto: Jonas Bertelsen

Fin plads på plænen

Det skal dog også siges, at flere ikke genkender billedet, som de ovenstående gæster tegner af koncerten.

"Jeg var til den fedeste koncert. Begge bands var gode og jeg nød det meget. Kom ind uden kø. Fandt pladsen vi skulle sidde på i god tid. Ingen kø til drikkevarer og ingen kø til toilet. Gik i kø da vi skulle ud, men brugte tiden til at sniksnakke med dem, der gik ved siden af. Vi bevægede os jo hele tiden selvom det ikke gik så stærkt," skriver én, mens en anden skriver: "Personligt oplevede jeg ikke at pladsen på plænen var for trang. Det er korrekt at det var meget klemt på trappen og nedenfor denne i en radius af var 50 meter, men længere inde var der ingen problemer."

Også Live Nation selv afviser, at der skulle være lukket for mange mennesker ind:

- Sikkerheden ved vores koncerter er vores højeste prioritet, og vi er i kontakt med de relevante myndigheder og følger deres anvisninger, skriver de til DR.dk.

Her henviser de også til, at Ceres Park & Arena egentligt er godkendt til 50.000 mennesker - altså godt 8.000 mere, end der var lukket ind lørdag aften.

Racisme skal standses og andet end det

Et fodboldstadion har sin egen retorik. Der er næsten ingen grænser for, hvad publikum tillader sig at råbe efter aktørerne på banen. Det gælder både spillere og dommere, som bliver udsat for tilråb, som kunne have kostet en dom, hvis de var blevet råbt på åben gade. Men stadions har deres egne regler. Mere bliver tilladt indenfor end udenfor. Racisme burde slet ikke forekomme, heller ikke på fodboldstadions. Ethvert menneske har ret til respekt uanset hudfarve, og det er godt, at der nu bliver taget fat på at standse racismen på internationalt niveau. I yderste instans skal en fodbolddommer afbryde en kamp, hvis racistiske tilråb bliver gentaget. Det skete to gange i Bulgarien-England forleden. Men kampen blev spillet færdig. Reglen er ikke uden problemer. Hvis et hold er bagud, og tilhængerne ønsker at få kampen standset, kan de råbe racistiske udtryk, så dommeren må gribe ind. Og så ekstrem som sport på øverste niveau er blevet, er mange parate til at udnytte enhver regel og mulighed for at vinde eller undgå at tabe. Et andet sted kan vi begynde. Herhjemme sker det meget ofte, at tilskuerne råber "ludersøn" efter en dommer, hvis de mener, han har dømt forkert - selvfølgelig mod deres eget hold. Det tilråb er krænkende og uholdbart, og Dansk Boldspil-Union bør give dommeren eller endnu bedre fjerdedommeren ret til at standse kampen, når tilråbet forekommer. I gentagne tilfælde kan han standse kampen helt. Det er også upassende, når fodboldlandsholdet og andre hold synger den sejrssang, som slutter med "store patter". Det er plat og lummert. Selv om der kan være voldsomme fysiske udfoldelser, når det går hårdest til i fodbold, kan spillet også være elegant. Stemningen på et stadion kan være fantastisk og hjertegribende, og stedet bør ikke være skueplads for latrinære, platte, upassende og racistiske tilråb. Det vil også klæde spillet, hvis elegancen føres videre, når kampen er forbi. Spontan jubel og glæde hører med, og den skal der selvfølgelig være plads til, men den kan også udføres værdigt.