Annonce
112

Bøller: Politiet fik fat i unge på scooter

Politiet var fredag eftermiddag og aften på besøg i Odder, hvor fem unge fik en betinget frakendelse af deres knallertkørekort. Arkivfoto
Fredag fik politiet fat i fem unge, der kørte ulovligt på scooter. De fik en betinget frakendelse af knallertkørekortet.

Odder: I en længere periode har scooter-bøller hærget Odder. Flere borgere fortæller, at der både bliver kørt alt for stærkt, og at de unge mænd kører hensynsløst. Og i fredags fik politiet fat i nogle af de unge.

Senest har en af byens beboere, Christina Månsson, i et Facebook-opslag i gruppen ”8300 Hjælp Odder” fortalt om en episode i fredags. Det skriver TV2 Østjylland.

Her legede en ung mand ”chicken” med en lastbilchauffør. Han kørte på scooter kørte direkte imod lastbilen og undveg først, da han var få meter fra at kollidere med lastbilen.

- Chaufføren kommer ind til os og er dybt rystet. Personen på scooteren kiggede ham lige i øjnene og drejede først fra få meter inden, siger Christina Månsson til TV2 Østjylland.

- Der er ingen tvivl om, at der skal ske noget for de unge mennesker, og at de gerne vil brænde hornene af – men de gør det bare på en forkert måde. Det er noget, vi skal døjes med hver eneste dag, siger hun.

Annonce
Jeg synes, det er ærgerligt, at sådan en scooterbande skal have lov at styre hele Odder. Der er mange, der føler sig generet og påvirket af det.

Christina Månsson, butiksejer

Politiet tog affære

En del af de vrede borgere i Odder har henvendt sig til politiet med deres frustration.

- Når vi får så mange henvendelser, så tager vi det meget alvorligt. Vi gør, hvad vi kan, og nu har vi ved selvsyn set, hvordan det står til derude, siger vagtchef hos Østjyllands Politi, Flemming Lau, til TV2 Østjylland.

Aktionen betød, at en gruppe på fem unge mænd fik en betinget frakendelse af deres knallertkørekort. Scooterne må kun køre 30 km/t, men efter en tur på politiets rullefelt, viste det sig, at alle fem køretøjer kørte over 43 km/t.

Det betød, at kørekortet blev betinget frakendt – og hvis politiet snupper dem igen, får de ubetinget frakendt kørekortet.

- De bliver sigtet for overtrædelse af færdselsloven, fordi de har lavet konstruktive ændringer af knallerten. Det giver i dette tilfælde en betinget frakendelse og en bøde. Vi kommer igen, det er helt sikkert. Vi vil gerne hjælpe borgerne med at få styr på det her problem, siger Flemming Lau til TV2 Østjylland.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce