Annonce
Aarhus

Børnehave undrer sig: Efter 10 år må børnenes bus ikke længere køre gennem Busgaden i Aarhus

Skovbørnehavens busser er tvunget gennem den snævre Klostergade, efter at være blevet forment adgang til Busgaden. Her er det lige ved at gå galt, fordi der holder en parkeret bil i vejen. Chaufføren må op på fortovet for at komme omkring. Foto: Jesper Bech
Efter i årevis at have benyttet Busgaden, må skovbørnehaves bus nu kringle sig vej ind gennem smågader for at hente og bringe børnene. Busgaden er nemlig kun til kollektiv transport.

AARHUS: Tænk hvis man kunne gå i skovbørnehave inde midt i Aarhus?

Det kan man faktisk på en måde.

Ved Klostertorv ligger børnehaven Skovtrolden. Hver morgen klokken 9.00 bliver børnene samlet op med bus, og så kører de ud til en god, lang dag i skoven, indtil bussen igen sætter dem af tilbage i midtbyen klokken 14.45.

Annonce


Jeg synes, det er tosset for nu at sige det rent ud. Én ting er at selve transporten bliver dyrere og længere, men det koster også pædagogtimer.

Peter Laut Matzen, medlem af børnehavens bestyrelse


Bussen har altid kørt gennem Busgaden, der jo netop er forbeholdt busser og taxaer.

Men efter cirka 10 års tilsyneladende problemfri buskørsel er det nu slut. Det er nemlig kun den kollektive trafik, der må benytte Busgaden, og den er børnebussen ikke en del af.

Forælder: Det er tosset

I stedet skal børnene nu transporteres ind gennem den snævre Guldsmedgade og videre ad den endnu mere snævre Klostergade for at nå frem til buslommen ved børnehaven.

De små gader har gjort det nødvendigt at indsætte to mindre busser i stedet for én stor. Det skaber en fordyrelse på cirka 440.000 kroner om året, som kommunen skal finde i sit budget, for det er kommunen, der betaler transporten. Og så kan pædagogerne i øvrigt heller ikke længere sidde sammen og planlægge dagens aktiviteter på vejen ud i skoven, fordi de nu er delt op i to busser.

Ifølge børnehavens leder, Tove Rasmussen, har buskørslen aldrig givet anledning til problemer med den øvrige busdrift, og medlem af forældrebestyrelsen, Peter Laut Matzen, er målløs over, at kommunen har valgt at være så firkantet med reglerne.

Peter Laut Matzen er forælder til et barn i børnehaven og medlem af bestyrelsen. Han finder det uforståeligt, at kommunen pludselig sætter hårdt mod hårdt, når livet dermed bliver vanskeligere og dyrere for alle parter - også kommunen selv.

- Jeg synes, det er tosset for nu at sige det rent ud. Én ting er at selve transporten bliver dyrere og længere, men det koster også pædagogtimer. Tidligere kunne nogle af pædagogerne møde ind direkte ude i skoven. Nu er de nødt til at starte inde ved Klostergade, fordi der skal et vist antal voksne med hver bus, forklarer Peter Matzen.

Annonce

Dyrt regnestykke

Der kører i snit 1.350 busser gennem Busgaden på en hverdag.

Børnehavens bus kører én gang om morgenen og én gang om eftermiddagen og udgør dermed kun 0,15 procent af den daglige busdrift gennem gaden. Og så har vi slet ikke regnet taxakørslen med.

Busgaden i Aarhus er en smutvej, der oprindelig kun er for busser. For cirka 15 år siden fik hyrevogne lov til også at benytte vejen. Men en skovbørnehaves bus har givet anledning til en indskærpelse af reglerne. Nu ender sagen i byrådet. Foto: Jesper Bech

Men det spiller ingen rolle, at børnebussens aftryk ikke er særlig stort. Det fastslog Teknik og Miljø 11. september 2020, da forvaltningen afviste at give børnehaven dispensation til at fortsætte med at benytte den mest direkte rute, som den i øvrigt har gjort i årevis.

Skulle det ske, at børnenes bus kommer til at fungere som en prop, der forsinker resten af busserne med ét minut om dagen, så vil det ifølge Teknik og Miljø skabe en fordyrelse på fem millioner kroner om året.

Altså kan det i værste fald have kostet Midttrafik op mod 50 millioner kroner at have børnebussen kørende gennem Busgaden de seneste 10 år.

De store beløb er vist mest af alt en skrivebordsøvelse, mener Peter Laut Matzen.

- Der er tale om en bus, som kører gennem busgaden to gange om dagen uden at stoppe. Det kan ikke tage mange sekunder, siger han.

Uanset hvad, så er regler vel regler?

- Jeg kan sagtens forstå princippet om, at det kun er Midttrafik og taxa'er, der må køre i Busgaden. Men den pragmatiske del af mig tænker, at det er underligt, at man vil gå så firkantet efter en skovbørnehaves bus. Især efter bussen har kørt der i årevis, mener Peter Laut Matzen.

Annonce

Sagen for byrådet

Nu er der gået politik i den.

SF, Radikale Venstre og Enhedslisten har sammen stillet forslag om at give dispensation til bussen.

Sagen kommer for byrådet onsdag 7. oktober, hvor de tre partier kan vente at få støtte af Venstre.

Hjemme igen. Nærmest på slaget 14.45 triller den første af de nu i alt to busser ind i buslommen ved skovbørnehaven på Klosterport. Foto: Jesper Bech

Det oplyser Bünyamin Simsek (V), som samtidig er rådmand for Teknik og Miljø - altså den forvaltning, der har problematiseret den daglige rute.

- Hvis byrådet ønsker at give dispensation, så gør vi det, fastslår Bünyamin Simsek.

Selv er han blevet afklaret efter at have forhørt sig hos Østjyllands Politi, der er den myndighed, der skal gribe ind ved ulovlig kørsel i Busgaden.

- Politiet er vendt tilbage med beskeden om, at det er fint med dem. Det er op til Aarhus Kommune at beslutte, om der skal gives dispensation. Det har afgjort sagen for mig, siger Bünyamin Simsek.

Annonce

Risiko for præcedens

Faktisk startede hele sagen ifølge rådmanden netop ved, at politiet skrev en afgift som følge af den private buskørsel.

Dermed blev Teknik og Miljø opmærksomme sagen, og det er siden blevet afdækket, at skovbørnehaven aldrig har fået dispensation til at benytte Busgaden. Man har bare gjort det.

- Mig bekendt har det aldrig givet anledning til klager eller bemærkninger, så personligt kan jeg ikke se, at det skulle være et problem, at bussen fortsætter med at køre, som den hele tiden har gjort, siger Bünyamin Simsek.

Den ene bus er måske ikke et problem, men er du ikke nervøs for, om det danner præcedens?

- Jeg synes ikke, sådan en dispensation danner præcedens, men det kan da sagtens tænkes, at andre vil henvende sig med samme ønske. Så må byrådet tage stilling fra sag til sag.

Tidligere kunne alle børnene hentes i én stor bus, men nu er det nødvendigt at køre med to lidt mindre busser for at komme gennem de snævre sidegader. Foto: Jesper Bech
Annonce
Aarhus For abonnenter

Så klip dog den hæk! Husejere får besked i øjeblikket - og det kan blive dyrt blot at kigge den anden vej

Danmark

Fredagens coronatal: 1085 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Alarm 112

Efter voldsomt uheld på Grenåvej: Politiet sigter bilist for spirituskørsel

AGF For abonnenter

I har gjort jer selv til grin, AGF. Kort og godt

Sport

Kojo Musah løber 29. hurtigste tid og er færdig ved OL

Aarhus

De har ventet og ventet og ventet - men nu lysner det: Efter 13 måneders corona-lukning genåbner populært bagagerumsmarked

Aarhus For abonnenter

Madanmeldelse: Samlet set er det umuligt at gå trist hjem fra Havnær

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Debat

Opbakning til lærere og ledelse på Strandskolen: De unge har ikke lært hjemmefra at opføre sig ordentligt

Aarhus

Sønderlemmende kritik af bazar i Aarhus V: Fødevarestyrelsen kvitterer med sur smiley

Østjylland

Frisør bytter salon ud med sejlbåd: Familie sætter kurs mod de varme lande

Debat

Undskyld, jeg tog så grueligt fejl: Det viste sig at være den bedste beslutning for Aarhus i 1000 år

AGF For abonnenter

Bagkanten: 5 gode grunde til, at det ikke er så slemt i AGF, som det ser ud

Østjylland

Mere vand på vej: DMI varsler risiko for skybrud og torden

Annonce