Annonce
Østjylland

Familie kørte fra Kina til Danmark: 5-årige Rachel ville forbi børneteater i Odder

Fem-årige Rachel er kommet hele vejen fra Kina for at besøge Pernille Bach hos Teateret Madam Bach i Odder. Foto: Søren E. Alwan
En dannelsesrejse gennem Europa skulle gennem Odder, for kinesiske Rachel på fem år er helt vild med Madam Bachs teater.

Odder: Fem-årige Rachel var ikke i tvivl. Hendes families seks måneder lange Europa-tour skulle gå forbi Odder og et besøg hos Christian Schrøder og Pernille Bach, der driver børneteateret Madam Bach.

- Vores datter deltog i en kreativ sommercamp i Beijing sidste år. Den første dag var hun meget genert og nervøs, men da hun kom hjem var hun bare så glad, så da vi fortalte, at vi planlagde en seks måneder lang tur gennem Europa, tryglede hun os om at kontakte hendes lærere fra sommercampen, Christian og Pernille, fortæller Rachels mor Dai.

Den lille familie med Rachel, hendes forældre og mormor kørte fra Beijing i deres autocamper 25. april.

Inden de onsdag ankom til Odder havde de kørt tværs gennem Rusland, Finland, Sverige, Norge og Svalbard.

- Vores datter begynder i skole næste år, så hvis vi vil vise hende verden, skulle det være nu, siger Dai.

Hun og manden Zhu har derfor taget et års orlov fra deres respektive job for at tage på familiens første rejse udenfor Asien.

Annonce
Vi får hele tiden at vide, når vi er i Kina, at vi gør deres børn læringsparate til det hårde skoleliv.

Christian Schrøder, børneteatermand

Kinesisk træ i haven

Det meste af tiden sover og spiser de i camperen, men i Odder har de sovet på hotel.

- En til to gange om ugen tager vi på hotel og får os et bad og en god seng, men det er dyrt i Europa. Særligt i Norge, og vi har et stramt budget, siger Zhu.

Christian Schrøder og Pernille Bach havde forberedt noget helt særligt for familien og ikke mindst Rachel, som de tydeligt husker fra sidste års kinesiske sommercamp.

Først fik hun en særudgave af forestillingen "Grow" i Madam Bachs lokaler i Vitapark.

Efter forestillingen fortsatte turen til Jernaldervej, hvor Christian Schrøder og Pernille Bach er ved at bygge et kulturelt videnscenter for børn.

- Vi har købt et kinesisk træ, som vi gerne vil have Rachel til at hjælpe med at plante, forklarede Christian Bach.

- Og det skal stå lige her, så jeg kan se det fra mit vindue, sagde Pernille Bach mens hun fik gelejdet træet i hullet godt hjulpet af en begejstret Rachel.

Den kinesiske families tur gennem Europa fortsætter et par måneder endnu, inden autocamperen via Polen kører tilbage gennem Rusland til Kina.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU) går i glemmebogen som kæmpe succes

Alt imens de nye, store FGU-institutioner (FGU = Forberedende Grund Uddannelse) kæmper for at finde fodfæste, viser det sig, at forløberen, Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU), har været en stor succes (https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2019/sep/190927-syv-ud-af-ti-unge-kommer-godt-videre-efter-kombineret-ungdomsuddannelse). FGU-institutionerne er opbygget som meget store institutioner (Aarhus ca. 700 elever) og skal løse opgaven med at hjælpe unge uden forudsætninger for at gennemføre en anden ungdomsuddannelse. KUU havde samme målsætning, men uddannelsen var baseret på institutionssamarbejder og dermed mindre pædagogiske miljøer med plads til individuelle forskelle. I Aarhus havde vi gennem pilotforsøg gjort positive erfaringer, med at forskellige mindre institutioner (bl.a. produktionsskoler og daghøjskoler) arbejdede sammen i respekt for indbyrdes forskelligheder og med plads til forskelligheden i målgruppen. Det førte naturligt frem til et forbilledligt samarbejde omkring den KUU, der nu viser sig at have været en stor succes, og hvor syv ud af ti unge er kommet godt videre. Lovgivningsprocessen bagved KUU var desværre præget af politisk uenighed, så opbakningen var ikke bred. Derfor blev KUU-lovgivningen tidsbestemt med udløb i 2021. Lovgiverne på Christiansborg købte sig tid til at blive enige om en løsning på den udfordring, man vidste var der. Resultatet blev FGU, en stor og samlende lovgivning med bred opbakning, hvilket naturligvis er positivt og helt nødvendigt. Desværre levner FGU-loven umiddelbart ikke plads til undervisningssamarbejder med mindre, selvstændige institutioner (f.eks. daghøjskoler), der dermed afskæres fra at bidrage med massiv erfaring og kompetencer, der nu ses dokumenteret gennem den succes, som KUU har været. Politiske ønsker om indflydelse og styrbarhed gik forud for hensynet til den sårbare målgruppe; systemkrav trumfer menneskehensyn og sund fornuft. Alt imens vi slikker sårene og kæmper for at holde os på benene, efter at have investeret massivt i at gøre det godt til gavn for målgruppen, ønsker vi FGU-institutionerne held og lykke med at løse opgaven. Men vi savner en forklaring på, hvorfor eksempelvis daghøjskolerne i Aarhus, der nu gennem fem år har bidraget massivt til en sjælden set succes på uddannelsesområdet, atter skal kæmpe for overlevelse efter at have spillet rollen som nyttige idioter. Når det så viser sig, hvor FGU oplever problemer, er vi naturligvis klar til at indgå i samarbejder, til glæde for de mange, der ikke lige er skabt til at trives på kæmpe institutioner.

Annonce