Annonce
Byudvikling

Bøvl i lange baner forsinker gangbro over letbanen til fiskerihavnen

Gangbroen fra Skovvejen til Fiskerivej skal gå mellem disse to nybyggede huse, men en kørestrømsmast til letbanen står i vejen for den planlagte linjeføring. Derfor skal broens linjeføring ændres, så den lander et andet sted end planlagt på Fiskerivej - hvis undergrunden der ellers er til at arbejde i. Foto: Axel Schütt
Genvejen over letbanesporene fra Skovvejen til Fiskerivej har været væk i tre år nu. Selv om en ny gangbro indgår i lokalplanen for de nybyggede Terrassehusene, er den ikke på plads endnu. Og der kan let gå et år, før den er det. Endnu er man ikke en gang færdig med at undersøge undergrunden, hvor broen skal lande på Fiskerivej.
Annonce

AARHUS: På fjerde år spejder beboere i kvarteret omkring Skovvejen forgæves efter smutvejen hen over letbanen og ned til Fiskerivej, fiskehandlerne og en tur på havnen.

Den gode nyhed til de mange, der venter utålmodigt, er, at der kommer en ny gangbro fra Skovvejen over Grenåbanen og ned til Fiskerivej. Det slår Aarhus Kommune fast.

Den dårlige nyhed er, at ingen ved, hvornår broen står klar. Formentlig skal arbejdet gå mere end almindelig glat, hvis broen skal nå at være på plads i 2020.

- Vi skal have fat i bygherre igen og have lavet en udvidet undersøgelse af stedet, hvor gangbroen skal lande på Fiskerivej. Den første undersøgelse, bygherre fik lavet, var ikke omfattende nok. Vi skal være helt sikre på, at der ikke ligger gammelt kystværn eller store sten i jorden

Michael Frederiksen, ingeniør, Teknik og Miljø, Aarhus Kommune

Annonce

Gangbro med bankgaranti

Det var i december 2016, at den gamle gangbro fra Skovvejen til Fiskerivej blev påkørt af en entreprenørmaskine og efterfølgende pillet ned, da der alligevel skulle laves en ny bro med en lidt anden placering.

Den nye bro indgår som en del af Terrassehusene – de seks boligejendomme der er skudt op på østsiden af Skovvejen. Gangbroen er tydeligt markeret i lokalplanen for det projekt. Faktisk skulle bygherren, Niels Albertsen, have etableret broen, før kommunen ville give ibrugtagningstilladelse til Terrassehusenes 42 boliger.

I første omgang blev borgerne stillet en gangbro i udsigt i løbet af efteråret 2017 – for mere end to år siden altså. Og mens borgerne stadig venter på den sikre genvej til Fiskerivej, er Terrassehusene for længst blevet færdige og beboede – og kommunen har givet ibrugtagningstilladelse.

Til gengæld har Terrassehusenes bygherre måttet stille med en bankgaranti på 3,8 mio. kr. til sikkerhed for, at broen bliver bygget.

Annonce

Ups! Der kom en letbane

Men hvorfor bliver det ved med at trække ud med at få bygget den bro?

Det korte svar er, at broen og letbane-elektrificeringen af Grenåbanen ikke var koordineret. Hvor gangbroen skulle have krydset hen over skinnerne, stå der i dag en af letbanens kørestrømsmaster. Altså bliver broen nødt til at få et lidt andet forløb hen over sporene.

Det har man så brugt efterhånden mere end et år på at finde en løsning på. Blandt andet har bygherren fået lavet en undersøgelse af jordbundsforholdene, hvor broen skal lande på Fiskerivej. Men det går langsomt, og nu har kommunen sat en af sine egne ingeniører, Michael Frederiksen, til at hjælpe med at få afklaret tingene.

Den nye gangbro skal gå midt gennem rækken af de nybyggede Terrassehusene på Skovvejen, hen over letbaneskinnnerne og ned til Fiskerivej. Foto: Axel Schütt
Annonce

Vanskeligt puslespil

Hvor langt er I?

- Vi skal have fat i bygherre igen og have lavet en udvidet undersøgelse af stedet, hvor gangbroen skal lande på Fiskerivej. Den første undersøgelse, bygherre fik lavet, var ikke omfattende nok. Vi skal være helt sikre på, at der ikke ligger gammelt kystværn eller store sten i jorden, siger Michael Frederiksen.

Hvorfor er det så svært?

- Efter at letbanen er åbnet, kræver det helt særlige forholdsregler, når der skal arbejdes tæt på letbanen. Tidligere var Banedanmark godkendende myndighed, nu er det letbanen, men i en overgangsperiode var der ingen godkendende myndighed, siger Michael Frederiksen.

Når søjlerne til broen en gang skal sættes op, og broelementerne hejses hen over sporene, skal kørestrømmen afbrydes.

- Det bliver ikke så lidt af et puslespil at lave en plan for arbejdet. Det skal passes ind i alles tidsplan – og derfor kommer det også til at tage relativt lang tid, siger Michael Frederiksen.

Sådan er gangbroen tegnet ind i lokalplanen for Terrassehusene - inden nogen anede, hvor letbanen ville placere sine kørestrømsmaster.
Annonce

Langsommelig sagsbehandling

Hvor lang tid kommer der til at gå, før gangbroen står der?

- Det tør jeg ikke sige noget om, men nu går vi i gang med at undersøge jordbunden, og når det er færdigt, er vi meget klogere, siger Michael Frederiksen.

Hvis jordbundsforholdene er i orden, kan man arbejde videre med selve projekteringen af broen. Derefter skal såvel bro-løsningen som planen for arbejdet med at bygge den sikkerhedsvurderes og sagsbehandles ikke bare hos Aarhus Letbane men også hos Banedanmark og i Trafikstyrelsen.

Forventningen er, at den sagsbehandling kan tage op til et halvt år.

Derfor er det næppe realistisk, at Terrassehusenes bygherre kan nå at have fodgængerforbindelsen til Fiskerivej færdig i 2020.

Det er nu mere end tre år siden, at den gamle gangbro fra Skovvejen til Fiskerivej blev lukket og pillet ned. Der kommer nok til at gå mindst et år endnu, før smutvejen er genskabt med en ny gangbro.Foto: Jens Thaysen
Annonce

Nabo: Bare de ikke dropper broen

Henning Krogh Pedersen bor på Skovvejen overfor Terrassehusene. Han synes ikke, det virker som om, at bygherren har haft specielt travlt med at få bygget gangbroen. Og det forstår han sådan set godt: Broen skal nemlig gå mellem to af Terrassehusene og i en højde, så fodgængerne vil kunne kigge ind i nogle af boligerne.

- Men sådan er det. Broen er et krav i lokalplanen. Kommunen skulle have været skarpere og have undladt at give ibrugtagningstilladelse til Terrassehusene, indtil gangbroen var på plads, siger Henning Krogh Pedersen og fortsætter:

- Vi håber meget, at broen bliver til noget, men vi er nervøse for, at det hele får lov at trække ud, så kommunen ender med at sige, at der alligevel ikke er behov for en gangbro og ændrer lokalplanen, så broen ikke længere er et krav.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Krav om mundbind i busser og letbane: Smilet er gemt af vejen i Smilets By

Annonce