Annonce
Sport

Bakken Bears vil hjælpe hjemløse og andre svagtstillede: - Det bliver vi nødt til

Claus Hommelhoff er stifter af Formuepleje, formand i Bakken Bears og medstifter af CSR Aarhus. Han har tidligere gjort en indsats for hjemløse, som han vil tilbyde rabat i et kollegium, han vil bygge. Arkivfoto: Axel Schütt
Bestyrelsesformand Claus Hommelhoff kaldte det en stor dag i Bakken Bears' historie, da klubben lancerede foreningen CSR Aarhus, som skal kanalisere penge via byens virksomheder ud til de svageste i samfundet.

AARHUS: Basketball, hjemløse og børn fra julemærkehjem.

Det er umiddelbart ikke ting, der har nogen tilknytning til hinanden, men det kommer det til at få.

Den århusianske basketballklub Bakken Bears har stiftet foreningen CSR Aarhus, som har til formål at hjælpe de svagtstillede i byen, som der ikke er stor opmærksomhed omkring.

Det kan for eksempel være hjemløse men også miljøformål, forklarede bagmændene på et pressemøde.

- Dette er en stor dag i Bakken Bears' historie, vi indleder et nyt kapitel. Vi har igennem tiden haft rigtig mange aktiviteter herude omkring dét, vi i dag kalder CSR. Vi vil gerne tage ansvar for samfundet, og det synes vi, at vi som elitebasketballklub bliver nødt til at gøre, sagde Bakken Bears' bestyrelsesformand og stifter af Formuepleje, Claus Hommelhoff.

Bakken Bears har i mange år støttet Børnenes Kontor og de danske hospitalsklovne, men nu ønsker klubben altså at sætte støtten mere i system.

- CSR kan være svært at forstå, men i virkeligheden er det et spørgsmål om; hvad kan jeg gøre for andre? Hvordan bidrager jeg? Hvad er vores mission op mod verdensmålene? Og hvor vil vi gerne hen?

- Som virksomhed er det vigtigt at have fokus på CSR, fordi erhvervslivet investerer i samfundet, og i sidste ende giver det tilbage til alle, at samfundet omkring os er velfungerende. Vi oplever dog, at mange virksomheder er i tvivl om, hvad de kan gøre, fordi de ikke er klar over, hvilken retning de skal gå. Netop det kan vi hos CSR Aarhus hjælpe med, hvor vi for eksempel kan skræddersy virksomhedernes helt egen CSR-profil, siger Michael Jakobsen, der er medstifter af CSR Aarhus og formand for selskabet. Til daglig er han markedschef hos Yousee.

Hvorfor er CSR noget, I som basketballklub skal beskæftige jer med?

- Vi synes, at vi som elitesportsklub er nødt til at tage et samfundsansvar.

- Vi kommer til at tilbyde vores sponsorer at betale en lille smule mere og så får de en social profil. Og det er jeg sikker på bliver et must inden for ganske få år for alle virksomheder, der vil sælge varer eller tjenesteydelser. Jeg ser os som en katalysator for, at virksomheder kommer i gang med det.

- Vi vil gerne gøre noget mere systematisk end vi har gjort tidligere. Og forhåbentligt i forbindelse med hver hjemmekamp når vi får det op at køre, siger Claus Hommelhoff.

Det er et krav, at landets største virksomheder supplerer deres regnskaber med en beskrivelse af deres samfundsansvar, populært kaldet CSR (Corporate Social Responsibility).

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

Salg af mærkevarejakke udviklede sig voldsomt: Sælger truet med kniv

Annonce